Senaste nytt

Tips på vinterresmål 2019

Mikado

Medlem
Läst mycket härinne men det här blir min första post. En djungel det här med resebokningar etc. så nu önskar jag hjälp att hitta passande resmål för oss.

Förutsättningar:
2-4-1-voucher, i dagsläget ca 90 000 Eurobonuspoäng, vill flyga business
Par i 30-årsåldern utan barn
Vill ha varmt väder och solsäkert. Gärna några dagar storstad och sedan vidare till strand
Kan vara borta drygt två veckor, kombinerar gärna olika orter/länder på rimligt avstånd

Tidpunkt:
Antingen åker vi i slutet på mars/början på april och kombinerar med New York (ska ev. fira födelsedag där 12 april).

Alternativt skippar vi New York och åker någon helt annanstans i februari, eller så åker vi en kortis till NY och en långresa (var som helst) i nov/dec (2019).

Kan vi boka en destination på utresan och hem från en annan på hemresan med 2-4-1-vouchern? (inte en resmålsfråga men ni kanske kan svaret ändå).

I vintras var vi i Singapore, Thailand och Malaysia (Langkawi) och älskade det. Så gärna liknande. Har ni hotelltips får ni gärna komma med dem också (budget ca 2500/natt).

Mycket tacksam för tips och råd!

Hej och välkommen! :)

Förutsättningar:
2-4-1-voucher, i dagsläget ca 90 000 Eurobonuspoäng, vill flyga business
Par i 30-årsåldern utan barn

Med 90,000p kommer du till zonen Nord-/Centralafrika och Mellanöstern och tillbaka i businessclass. (per person)
En biljett till andra zoner, i business med Star Alliance, kostar dig 110 000-160,000p beroende på destination.
Här man du läsa mer om vilka destinationer som hör till vilka zoner: Poängtabeller | SAS

Med bakgrund av de destinationer du listade att du har gillat från tidigare resor skulle jag tro att ni skulle bli nöjda med en resa till Seychellerna. Det finns hyffsat med tillgänglighet för den period du vill resa med både Turish Airlines (via Istanbul) och Etiopian Airlines (via Addis Abeba). Avresa från Stockholm.

Kan vi boka en destination på utresan och hem från en annan på hemresan med 2-4-1-vouchern? (inte en resmålsfråga men ni kanske kan svaret ändå).
Ja det går bra.

Hej och välkommen! :)

Med 90,000p kommer du till zonen Nord-/Centralafrika och Mellanöstern och tillbaka i businessclass. (per person)
En biljett till andra zoner, i business med Star Alliance, kostar dig 110 000-160,000p beroende på destination.
Här man du läsa mer om vilka destinationer som hör till vilka zoner: Poängtabeller | SAS

Med bakgrund av de destinationer du listade att du har gillat från tidigare resor skulle jag tro att ni skulle bli nöjda med en resa till Seychellerna. Det finns hyffsat med tillgänglighet för den period du vill resa med både Turish Airlines (via Istanbul) och Etiopian Airlines (via Addis Abeba). Avresa från Stockholm.

Ja det går bra.

Tack för svar och välkomnande! Jag hoppas på att få ihop ytterligare lite poäng så att vi, med hjälp av 2-4-1-vouchern, kan komma båda två till övriga zoner.

Men Seychellerna verkar definitivt inte fel, ska helt klart kolla upp det ordentligt!

Last edited:
Tack för svar och välkomnande! Jag hoppas på att få ihop ytterligare lite poäng så att vi, med hjälp av 2-4-1-vouchern, kan komma båda två till övriga zoner.

Jag skulle rekommendera dig att sikta på minst 140,000p, då tar du dig i stort sätt överallt i Business (förutom Stillahavsområdet och Hawaii).

Skärmklipp.PNG

Något du också kan ha i åtanke är att du kan mixa kabinklasser. Du kan tex flyga business dit och First hem. Biljettpriset beräknas då efter detta. Här kommer några exempel.

Ex 1
Arlanda-Seyshellerna
- Utresa i Business (45,000p)
Seyshellerna-Arlanda
- Hemresa i Business (45,000p)

Totalt: 90,000p (per person) + skatter

Ex 2
Arlanda-Seyshellerna
- Utresa i Business (45,000p)
Seyshellerna-Arlanda
- Hemresa i First (60,000p)
Totalt: 105,000p (per person) + skatter

Ex 3
Arlanda-Seyshellerna
- Utresa i First (60,000p)
Seyshellerna-Arlanda
- Hemresa i First (60,000p)
Totalt: 120,000p (per person) + skatter

Du kan självklart blanda in även economy i detta, men det tror jag inte du vill, samt att det är ett "slöseri" med poäång då skatten är oberoende av kabinklass. Hoppas detta hjälper dig lite på traven!

Edit:
Någon kommer säkert påpeka att ingen flyger First till Seyshellerna, men principen stämmer ändå, även med andra destinationer.

Jag skulle rekommendera dig att sikta på minst 140,000p, då tar du dig i stort sätt överallt i Business (förutom Stillahavsområdet och Hawaii).

Du kan självklart blanda in även economy i detta, men det tror jag inte du vill, samt att det är ett "slöseri" med poäång då skatten är oberoende av kabinklass. Hoppas detta hjälper dig lite på traven!

Stor hjälp, jättetack! Kämpar på mot 140 000 då :) Lyckades precis med en Amex-värvning åtminstone så det går framåt.

@Mikado Jag hade i ett liknande läge tänkt såhär:
New York är billigt och det går mängder av flyg dit, mer eller mindre året runt. Det är också en typisk destination som dyker upp i diverse kampanjer, förvisso oftast då ekonomiklass men i gengäld med priser ner mot 3000 kronor per person för en tur- och returresa mellan Stockholm och New York, inklusive eventuella byten. Med lite planering är det inga större problem att hitta en biljett i ekonomi för mellan 3- och 4000 kronor.

Du hade kunnat använda din Amexvoucher och bokat upp en resa till New York i SAS Business för två personer, till ett pris av 100 000 Eurobonuspoäng samt 4-500 kronor per person i flygskatter. Just nu finns exempelvis en retur hem, via Köpenhamn ledig i SAS Business för två personer såväl den 15 som den 17 april, med tanke på födelsedagsfirandet som nämndes.
Se listan som jag hänvisar till här: SAS business award availability - Travelhacks

Att åka SAS Business är bra, det är en strålande produkt och jag blir verkligen glad och nöjd. På alla sätt och vis en utmärkt produkt. Jag kan inte tänka mig annat än att ni hade blivit väldigt nöjda med en sådan resa! Vill man kombinera New York med annan destination och köra bad går väl tankarna närmast till att kombinera med en separat flight ner till Miami och tillbaka. Awardresor med SAS till Miami är riktigt svåra, det är inget jag själv hade satsat på som "nybörjare". Visst, har du tur och springer på något som fungerar för er - hugg det! Men Miami är populärt och därför svårare i den högre skolan, i varje fall SAS egna direktflyg. Däremot är det fullt möjligt att boka en resa som kallas "open-jaw" där du flyger in till New York på en poängbiljett, köper en egen enkelbiljett ner till Miami och sedan fortsätter hemresan med poäng med exempelvis Lufthansa eller Austrian från Miami. Då kan du få ihop en hygglig resa för 110 000 poäng och runt 3-3500 kronor i flygskatter plus vad nu enkelresan New York - Miami kostar dig.

Sedan tycker jag alltid man ska jämföra, vad får jag för mina pengar? Om man börjar försöka summera vad en annan resa skulle kosta, i reda pengar, gissar jag att du får svårare att göra en resa, om än i ekonomi, så som @Mattias Holmén förtjänstfullt föreslår ovan, billigare än vad en ekonomiresa till New York skulle kosta dig. Min poäng är denna, ni är unga och borde rimligtvis kunna klara en Atlantresa i ekonomi utan större åthävor, då kan ni till en förhållandevis låg kostnad få en New York resa ändå. Många andra destinationer är dyrare att köpa biljetter till, både ur aspekten antal poäng såväl som i antal kronor.

Därför hade jag själv funderat, vad kan jag tänka mig att köpa för pengar och vad blir "för dyrt" att köpa med pengar och istället använda sina poäng till en sådan resa. Men i slutändan är det upp till dig själv hur man väljer att prioritera - lycka till!

Last edited:
@Mikado Däremot om man börjar försöka summera vad en annan resa skulle kosta, i reda pengar, gissar jag att du får svårare att göra en resa, om än i ekonomi, så som @Mattias Holmén förtjänstfullt föreslår ovan, billigare än vad en ekonomiresa till New York skulle kosta dig. Min poäng är denna, ni är unga och borde rimligtvis kunna klara en Atlantresa i ekonomi utan större åthävor, då kan ni till en förhållandevis låg kostnad få en New York resa ändå. Många andra destinationer är dyrare att köpa biljetter till, både ur aspekten antal poäng såväl som i antal kronor.

Därför hade jag själv funderat, vad kan jag tänka mig att köpa för pengar och vad blir "för dyrt" att köpa med pengar och istället använda sina poäng till en sådan resa. Men i slutändan är det upp till dig själv hur man väljer att prioritera - lycka till!

Tack för ditt svar! Det är precis i de banorna vi tänker - är det värt att "slösa" alla våra poäng+voucher på den typen av resa? I så fall hade vi velat kombinera med något solresmål i Karibien eller Mexiko men gärna flyga direkt till solen och sedan hem från New York. En sådan resa verkar också svår att hitta.

Nu går nog tankarna snarare mot att åka på långresa i februari eller november 2019 och ta en kortare tripp till NY (utan att använda poäng). Väntar vi till november 2019 har vi åtminstone inga problem att hinna få tillräckligt med EB-poäng så då ökar alternativen för vart vi kan åka.

Till New York kommer man alltid! Man behöver inte ens vara särskilt välplanerad för att dessutom kunna få det till väldigt överkomliga priser. Många andra långresor är eller har en tendens att bli dyrare. Där blir värdet på dina poäng och din voucher "högre", du får i varje fall en större upplevelse för dem!

@Berglund har en bra poäng, bättre att använda poängen till nåt exotiskt/dyrare, men eftersom du ändå inte har poäng till annat än Amerika eller Afrika så hade jag bokat upp nåt liknande detta nu.
SAS över atlanten, vidare med United (direkt i ekonomi) eller business med Air Canada eller Copa till typ Cancun/Cozumel/Roatan/Costa Rica. Sen hem från NYC med SAS. 110000 poäng och ganska låga avgifter.
Sök på SAS Business award flights - Travelhacks och Star Alliance Award | SAS
För tips på vart poängen kan ta dig med Star Alliance http://star-alliance.innosked.com/
screenshot-travelhacks.azurewebsites.net-2018.07.24-18-54-03.png
screenshot-www.sas.se-2018.07.24-18-54-38.png
screenshot-travelhacks.azurewebsites.net-2018.07.24-18-54-56.png

@Berglund har en bra poäng, bättre att använda poängen till nåt exotiskt/dyrare, men eftersom du ändå inte har poäng till annat än Amerika eller Afrika så hade jag bokat upp nåt liknande detta nu.
SAS över atlanten, vidare med United (direkt i ekonomi) eller business med Air Canada eller Copa till typ Cancun/Cozumel/Roatan/Costa Rica. Sen hem från NYC med SAS. 110000 poäng och ganska låga avgifter.
Sök på SAS Business award flights - Travelhacks och Star Alliance Award | SAS
För tips på vart poängen kan ta dig med Star Alliance http://star-alliance.innosked.com/

Wow vilket utförligt svar, tack! Nu blev vi återigen sugna på att kombinera NY med solsemester. Jag är inne på Cancun (Tulum) medan sambon hellre vill Costa Rica eller Karibien. Där är jag dock inte så påläst gällande mer specifika resmål/hotell.

Men man kan alltså boka en resa på det sättet med 2-4-1? Alltså ARN-ORD-CUN och retur från NY-ARN? Är det bara att ringa Tallinn? När jag söker på SAS Star Alliance-sökmotor blir resorna dyrare när jag inte söker retur. T.ex. ARN-CUN 55 000 poäng med returresa, enkel kostar 66 000.

Sorry för tusen frågor :oops:

Toppen