Senaste nytt

Tips på vart man tar sig från Cebu

Åker till ceb/Filippinerna om ca en vecka, fråga till er som vart där. Vi flyger från boracay till cebu landar kring 14 tiden men flyget hem från Cebu till IST-ARN avgår inte förrän 12 timmar senare Dvs 02.40 Min fråga någon som har erfarenhet att förvara bagaget någonstans på flygplatsen i Cebu så man kan åka in till Cebu utan att släpa på grejerna?
 
Blev Cebu på höstlovet planen är att ta oss till nån skön ö för sol, bad och bra snorkling.
Vi bor gärna på nån resort max ca 4500 kr per natt men vill ha en stad i närheten för ta en middag och en öl eller 2.
Är det någon som har tips på vart vi ska åka?
Har kollat på El Nido Palawan och Boracay men svårt att välja läser lite på olika forum om för och nackdelar.
Kanske nåt helt annat?
Okej nu tillbaka efter ca 2v i Filippinerna och över förväntan måste jag säga. Shangri-La Mactan/Cebu var perfekt att landa några dagar i vårt fall knappa 3 nätter då man landar kring 0200 på morgonen. Ganska mycket barnfamiljer och vi har inga barn så för våran del hade jag inte fixat bo där mer än vad vi gjorde. Hotellet i fråga hade bra frukost helt ok privat beach. Vidare till Bohol där vi bodde på Donatela vilket varven liten besvikelse då man var tvungen att ta hotellets shuttle till Alona beach Mao har de ingen egen beachaccess förvisso hade de klippor varvat med betongavsatser men när vi var där så var det kraftiga vågor så det var risk för hälsan att bada därifrån. Donatela hade en mycket bra restaurang dom låg vackert, villan var oxå rätt nice. Hotellet låg väldigt avsides med den sämsta grusväg vi åkt på galna gropar i vägen och det blev att man inte direkt begav sig till stan ca 10 min
Med taxi. Tveksamt om vi skulle bo där igen en del pro och en del con så att säga. Sen var vi på Shangri-La boracay i 5 nätter som vi var väldigt nöjda med två privata beacher som var väldigt lugna med lite folk de flesta var i poolområdet. Bra restauranger och en helt annan nivå än syster hotellet på mactan/cebu nästan i klass med de four Season, Ritz-Charlton, Raffles hotell vi bott på men bara nästan. Förvisso en annan prisklass på rum,mat etc än Shangri-La Mactan. Vi Åkte oxå till whitebeach som är jättefin men lite för mycket folk och restauranger vägg i vägg för att vi skulle vilja vara där. Kan verkligen rekommendera Shangri-La Boracay om man har möjlighet då prisnivån ligger en aning högre än vad du vill lägga. Eftersom flyget går hem 02.40 kostade vi även på oss att boka rum på Shangri-La Mactan för 7-8 timmar vilket var ett genidrag även om det kostade en bra slant (samma pris som för en hel natt. men ruggigt skönt att kunna sola/ bada, käka, duscha i lugn och ro innan avfärd hemåt. Några andra tips ta en ”white Taxi från flygplatsen be dem köra på taxameter kostnad ca 40kr till Shangri-La annars finns det dem som gärna kör för tredubbla priset. Ladda ner travel registration behövs för att komma in i landet vi hade missat det och tog rätt lång tid och fixa det när man var mör trots business class och vi var inte ensamma att missat att göra det. Lite kaos blev det. Trevlig resa tycker Filippinerna överlevererade våra förväntningar
 
Toppen