Senaste nytt

Tips på vart man tar sig från Cebu

Anders R

Medlem
Blev Cebu på höstlovet planen är att ta oss till nån skön ö för sol, bad och bra snorkling.
Vi bor gärna på nån resort max ca 4500 kr per natt men vill ha en stad i närheten för ta en middag och en öl eller 2.
Är det någon som har tips på vart vi ska åka?
Har kollat på El Nido Palawan och Boracay men svårt att välja läser lite på olika forum om för och nackdelar.
Kanske nåt helt annat?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Bat

Medlem
Jag har bott på Apo Island, Bohol och Siquijor. Apo Island är nog inte riktigt rätt för dig då det är en väldigt liten ö. Vill du inte åt någon speciell dyk-site eller "äventyrkänsla" så tror jag egentligen du skulle kunna hitta något Cebu (säger jag utan varit där). Har du sökt på "Cebu resorts"?
 

Birch

Medlem
Blev Cebu på höstlovet planen är att ta oss till nån skön ö för sol, bad och bra snorkling.
Vi bor gärna på nån resort max ca 4500 kr per natt men vill ha en stad i närheten för ta en middag och en öl eller 2.
Är det någon som har tips på vart vi ska åka?
Har kollat på El Nido Palawan och Boracay men svårt att välja läser lite på olika forum om för och nackdelar.
Kanske nåt helt annat?

Shangri-La Mactan är rätt schysst, ca 20min från flygplatsen beroende på trafik, det är skönt att ta där några dagar när man landat eller /och i slutet på resan.
Panglao ute vid Bohol tipsas ofta om, mycket bra snorkling och dykning, var där första gången för ca 10årsen och 2a gången för 3 årsen, det hade byggts ut enormt mycket på 7år på gott och ont. Finns några finare resorts där ute men har inte provat själv.
Jag gillar Malapascua skarpt, norra delen av Cebu, tror det tar 2-3h från flygplatsen med taxi till färjeläget. Lugn och ganska liten ö, finns inte så mycket annat att göra än dyka/snorkla och sola. Finns vad jag vet ingen större resort där.

El Nido/Coron i Palawan samt Boracay kräver en inrikesresa från Cebu med allt vad det innebär att flyga inrikes i Filippinerna...
El Nido och Coron är fantastiskt vackert med härlig natur, stränder och möjlighet till utflykter men skulle inte åka dit om jag bara hade 1 vecka i landet.
 

adhoc76

Medlem
tror jag egentligen du skulle kunna hitta något Cebu
Nja, Cebu tycker inte jag är inte speciellt kul. Har man åkt så långt och söker sol och bad så får man röra på sig. Bohol kan väl vara ett vettigt alternativ.

inrikesresa från Cebu
Ja, det är ju sant. Har aldrig haft några bekymmer när jag har rest och vet inte varför det skulle vara större betänkligheter med det än annat i regionen.
 

LarsCph

Medlem
Blev Cebu på höstlovet planen är att ta oss till nån skön ö för sol, bad och bra snorkling.
Vi bor gärna på nån resort max ca 4500 kr per natt men vill ha en stad i närheten för ta en middag och en öl eller 2.
Är det någon som har tips på vart vi ska åka?
Har kollat på El Nido Palawan och Boracay men svårt att välja läser lite på olika forum om för och nackdelar.

Boracay er mycket fint. Jag har bott här med familien - https://www.villacaemilla.com/ - under sportlovet precist innan allting ständes pga Corona. Det var mycket bra i Family Suite Beach Front. Det er inte ett traditionellt lyx-hotel/resort så om det är det du söker troligen inte för er. Men Boracay kan jag rekommendera. Inrikes flyg på Filippinerne tycker jag inte är något problem.
 
Last edited:
Kul! När vi var där 2019 tog vi färjan över till Bohol, bodde i södra Panglao nära Alona Beach. Kul ställe med bra utflykter vi kunde göra med moped. Säker på att det finns bra resorter i området.

Är ni dykare så kan det vara värt att kolla in ön Malapascua, dit åkte vi för att se den ovanliga rävhajen =) då blir det inget resortboende dock...
 

Anders R

Medlem
Tack för tipsen blir nog avsluta med nån natt på Shangri-La Mactan innan hemresan.

Villacaemilla ska jag kolla in, är det någon som bott på Shangri-La Boracay och kan rekommendera det?
 

spritfet

Medlem
Var på El Nido för nästan 10 år sedan, så har nog hänt en del sedan dess. Överlag var det trevligt och vackert, snorkling och hoppa runt på småöar, paddla kajak m.m.

Kan annars rekommendera Siargao. Väldigt fint och avslappnat - bra restauranger och surfing om ni gillar det. Bodde på Isla Cabana vilket var toppen https://www.islacabanaresort.com/sv/index.html
och ser ut som det finns fler hotell som skulle passa in på din beskrivning
 

Harnos

Medlem
Var på Boracay i november 2023 och kan rekommendera The Lind.
Ett nyare hotell med perfekt läge i slutet av the White beach, 15-20min lugn promenad längs stranden ner till D´mall där dom flesta restauranger och barer ligger.
 
Toppen