Senaste nytt

Tips på var man ska bo och vad man ska göra på Kuba?

Gizmokvack

Medlem
Ja precis, eller bara planerar en routing via USA (transfer).
Kikade lite snabbt på hemsidan nu. Vad innebär det i verkligheten som svensk ? Någon med erfarenhet?

185 dollar i ansökningsavgift mot 21 dollar? Krångligare ansökan och vara ute i godare tid?
Det står även obligatorisk intervju som måste göras på ambassaden i Stockholm?

Och hur länge blir man svartlistad innan man kan köra klassisk esta igen?
 

Jonas Ohlsson

Ny medlem
Jag besökte Havanna några veckor i somras. Hyrde bil och besökte bla Varadero. Kuba liknar ingenting annat - så utrusta dig själv med en stor portion tålamod och räkna med att allt är krångligt och tar tid! Vi bodde på Casa Teniente Rey 16 - centralt beläget i gamla delen av Havanna. Egna rum med väldigt bra standard (för att vara Havanna) och fantastik service av en särskild ”helper” som städade, tvättade, växlade, handlade öl till kylen efter stranden, fixade sim-kort m.m.
 

Attachments

  • IMG_7469.jpeg
    IMG_7469.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 44

Hachans

Medlem
Kikade lite snabbt på hemsidan nu. Vad innebär det i verkligheten som svensk ? Någon med erfarenhet?

185 dollar i ansökningsavgift mot 21 dollar? Krångligare ansökan och vara ute i godare tid?
Det står även obligatorisk intervju som måste göras på ambassaden i Stockholm?

Och hur länge blir man svartlistad innan man kan köra klassisk esta igen?

Du är bannlyst för life från Esta eller tills de ändrar lagen.

Och ja, allt du nämner ovan. Högre avgift, personlig intervju och betydligt hårdare granskning av dig som person.

Å andra sidan är visumet giltigt längre än Esta och ger dig 180 dagars vistelse i USA istället för 90.

Om det är värt det eller ej är ju individuellt. Personligen så hade jag inte krånglat till det om jag haft ett val.
 

Gizmokvack

Medlem
Har studerat den biten en hel del på olika forum så har full koll på det...
Du är bannlyst för life från Esta eller tills de ändrar lagen.

Och ja, allt du nämner ovan. Högre avgift, personlig intervju och betydligt hårdare granskning av dig som person.

Å andra sidan är visumet giltigt längre än Esta och ger dig 180 dagars vistelse i USA istället för 90.

Om det är värt det eller ej är ju individuellt. Personligen så hade jag inte krånglat till det om jag haft ett val.
Är det någon som varit där och kan bekräfta just personlig intervju på plats i Stockholm?
Det känns som den största dealbreakern för mig att åka (blev inspirerad av era berättelser i tråden och såg att det fanns bonusbiljetter och tänkte boka)
Men för mig som aldrig är i Stockholm och inte reser i jobbet känns det just den biten ovärd om jag exempelvis måste plocka ut en semesterdag för att åka till Stockholm på intervju.
Kan den göras på telefon isåf? Videosamtal?
 

igelkotten

Medlem
Är det någon som varit där och kan bekräfta just personlig intervju på plats i Stockholm?
Det känns som den största dealbreakern för mig att åka (blev inspirerad av era berättelser i tråden och såg att det fanns bonusbiljetter och tänkte boka)
Men för mig som aldrig är i Stockholm och inte reser i jobbet känns det just den biten ovärd om jag exempelvis måste plocka ut en semesterdag för att åka till Stockholm på intervju.
Kan den göras på telefon isåf? Videosamtal?
Kanske har ändrats sedan pandemin (men det tvivlar jag starkt på), men intervjun för alla visum sker på plats på ambassaden. Ingen distans eller liknande. Vänterummet var när det behag sig för mig när jag sökte studentvisum extremt tråkigt eftersom jag inte fick ta med min telefon in
 

Sir Lemon

Medlem
Är det någon som varit där och kan bekräfta just personlig intervju på plats i Stockholm?
Det känns som den största dealbreakern för mig att åka (blev inspirerad av era berättelser i tråden och såg att det fanns bonusbiljetter och tänkte boka)
Men för mig som aldrig är i Stockholm och inte reser i jobbet känns det just den biten ovärd om jag exempelvis måste plocka ut en semesterdag för att åka till Stockholm på intervju.
Kan den göras på telefon isåf? Videosamtal?
I samband med jobb-visum fick jag alltid avlägga personligt besök i Sthlm. Själva intervjun tog ngn minut, varpå de skulle kolla så att alla dokument var med. Det är lite speciell känsla att komma in där.
 

Hachans

Medlem
Är det någon som varit där och kan bekräfta just personlig intervju på plats i Stockholm?
Det känns som den största dealbreakern för mig att åka (blev inspirerad av era berättelser i tråden och såg att det fanns bonusbiljetter och tänkte boka)
Men för mig som aldrig är i Stockholm och inte reser i jobbet känns det just den biten ovärd om jag exempelvis måste plocka ut en semesterdag för att åka till Stockholm på intervju.
Kan den göras på telefon isåf? Videosamtal?

Visum till USA ges enbart efter personligt besök eftersom det personliga besöket är en del av granskningen av dig som person och är lagstiftad att du måste infinna dig personligen. Det står tydligt på informationssiter som handlar om visum till USA.

Sambon har visum och var tvungen att bege sig till ambassaden. Det kan vara så att du får lov att besöka annan ambassad också om det är mer bekvämt, men jag är osäker på om det var något som var tillfälligt under/direkt efter covid och fortfarande gäller. När jag sökte J1 visum (student) en gång i tiden var det nämligen väldigt strikt att man besökte ambassaden i sitt hemland. SÅ var tvungen att åka till Stockholm över dagen medan det hade varit så mycket bekvämare att ta tåget över till Köpenhamn.
 
Toppen