Gizmokvack
Medlem
Jag var lite sugen på att besöka Kuba nästa sommar och kollade på det i höstas och kom också fram till att det blir visumansökan ”in-person” på amerikanska ambassaden efter det, så ställde in planerna… väldigt tråkigt…
Kanske har ändrats sedan pandemin (men det tvivlar jag starkt på), men intervjun för alla visum sker på plats på ambassaden. Ingen distans eller liknande. Vänterummet var när det behag sig för mig när jag sökte studentvisum extremt tråkigt eftersom jag inte fick ta med min telefon in
I samband med jobb-visum fick jag alltid avlägga personligt besök i Sthlm. Själva intervjun tog ngn minut, varpå de skulle kolla så att alla dokument var med. Det är lite speciell känsla att komma in där.
Tusen tack för alla tydliga svar och erfarenhetsberättelser! Så sjukt mycket kunskap det här forumet besitter. Ovärderligt!Visum till USA ges enbart efter personligt besök eftersom det personliga besöket är en del av granskningen av dig som person och är lagstiftad att du måste infinna dig personligen. Det står tydligt på informationssiter som handlar om visum till USA.
Sambon har visum och var tvungen att bege sig till ambassaden. Det kan vara så att du får lov att besöka annan ambassad också om det är mer bekvämt, men jag är osäker på om det var något som var tillfälligt under/direkt efter covid och fortfarande gäller. När jag sökte J1 visum (student) en gång i tiden var det nämligen väldigt strikt att man besökte ambassaden i sitt hemland. SÅ var tvungen att åka till Stockholm över dagen medan det hade varit så mycket bekvämare att ta tåget över till Köpenhamn.
Ber så mycket om ursäkt för att min sidofråga tog fokus från huvudspåret. Case closed.Hej alla,
Jag och sambon har bokat en resa till Kuba nästa år och efterfrågar alla tips och era erfarenheter ifall någon har varit där.
Vad får vi inte missa? Hur hade du det i Kuba? Vart och hur bodde du? Skulle du vilja åka tillbaka? Berätta allt!
Vi har tänkt att vara där i två veckor, ett par dagar i Havana och närområdet sen ett par dagar på nån ö i närheten.
Tack i förväg för era tips![]()
Tillbaka till grundfrågan. Vad får @AGranstrom inte missa på Kuba och var tusan ska de bo någonstans?