Senaste nytt

Tips på var man ska bo och vad man ska göra på Kuba?

Hej alla,

Jag och sambon har bokat en resa till Kuba nästa år och efterfrågar alla tips och era erfarenheter ifall någon har varit där.

Vad får vi inte missa? Hur hade du det i Kuba? Vart och hur bodde du? Skulle du vilja åka tillbaka? Berätta allt! :)

Vi har tänkt att vara där i två veckor, ett par dagar i Havana och närområdet sen ett par dagar på nån ö i närheten.

Tack i förväg för era tips :)
 
Hej alla,

Jag och sambon har bokat en resa till Kuba nästa år och efterfrågar alla tips och era erfarenheter ifall någon har varit där.

Vad får vi inte missa? Hur hade du det i Kuba? Vart och hur bodde du? Skulle du vilja åka tillbaka? Berätta allt! :)

Vi har tänkt att vara där i två veckor, ett par dagar i Havana och närområdet sen ett par dagar på nån ö i närheten.

Tack i förväg för era tips :)

Jag har tyvärr inga tips men har kikat på Kuba själv i några omgångar. Vilken resväg valde ni dit?
 

NotRyan

Medlem
Hej alla,

Jag och sambon har bokat en resa till Kuba nästa år och efterfrågar alla tips och era erfarenheter ifall någon har varit där.

Vad får vi inte missa? Hur hade du det i Kuba? Vart och hur bodde du? Skulle du vilja åka tillbaka? Berätta allt! :)

Vi har tänkt att vara där i två veckor, ett par dagar i Havana och närområdet sen ett par dagar på nån ö i närheten.

Tack i förväg för era tips :)
Ping @airbus380.se, du har ju varit på Kuba...
 
Last edited:
Jag var på Kuba för kanske 8-9 år sedan.. hade inget boende bokat utan stannade uteslutet på sk. Casa particular, som jag letade upp på plats. Man bor hos privata värdar och 9/10 gånger kan de erbjuda frukost och middag.. åkte varadero havanna cienfuegos trinidad med lokala bussar och taxi. Det var en low budget-resa men helt magiskt. Pratar lite spanska så det hjälpte..

Fanns internet på ett fåtal internetcafén i havanna då.. lär vara annat nu:)
 

Tamas

Medlem
Jag var på Kuba för kanske 8-9 år sedan.. hade inget boende bokat utan stannade uteslutet på sk. Casa particular, som jag letade upp på plats. Man bor hos privata värdar och 9/10 gånger kan de erbjuda frukost och middag.. åkte varadero havanna cienfuegos trinidad med lokala bussar och taxi. Det var en low budget-resa men helt magiskt. Pratar lite spanska så det hjälpte..

Fanns internet på ett fåtal internetcafén i havanna då.. lär vara annat nu:)
Ville skriva ungefär samma, har erfarenhet från typ 10 sedan.

Casa Particular ägare oftast har kontakt i andra städer och fixar boende åt en. Alla har en kompis som kör taxi också :)
Viñales kan jag tipsa om också. Överhuvudtaget havet är magiskt med mycket bra dykning om utrustningen är lite sådär.

Havana är en upplevelse men det var otroligt dålig luft då. Vet inte hur det är idag men jag fortfarande känner avgaslukten i näsan...

Vi klarade oss utmärkt utan spanska men det hjälper såklart.
 

Anders R

Medlem
Har också en resa till Kuba 2v under höstlovet 2024.

Tar gärna emot tips om hotell i Varadero. Vad jag förstår kan kvaliten vara varierande..

Planen är att börja med sol o bad och avsluta med Vinales och Havanna.

Hittar en hel del Casa Particular på Airbnb så kommer nog boka det.

Ska försöka fixa en reserapport vi åker ARN-IST-HAV och HAV-IST-FRA-ARN hem.
 
Har också en resa till Kuba 2v under höstlovet 2024.

Tar gärna emot tips om hotell i Varadero. Vad jag förstår kan kvaliten vara varierande..

Planen är att börja med sol o bad och avsluta med Vinales och Havanna.

Hittar en hel del Casa Particular på Airbnb så kommer nog boka det.

Ska försöka fixa en reserapport vi åker ARN-IST-HAV och HAV-IST-FRA-ARN hem.
Låter som att vi kommer att ha liknande upplägg på resan. Väntar med spänning på din reserapport :)
 

Hachans

Medlem
Tänk på att Kuba numera gör att ditt Esta blir ogiltigt och att man måste söka visum om man planerar att besöka USA i framtiden. Kanske inte gör så mycket egentligen men något att ta med i beräkningen om man planerar resa till USA i framtiden.


https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en&focusedTopic=About%20ESTA%20and%20The%20Visa%20Waiver%20Program&answerToDisplay=How%20does%20Cuba’s%20designation%20as%20a%20State%20Sponsor%20of%20Terrorism%20impact%20my%20travel%20to%20the%20United%20States%20under%20the%20Visa%20Waiver%20Program%3F
 
Tänk på att Kuba numera gör att ditt Esta blir ogiltigt och att man måste söka visum om man planerar att besöka USA i framtiden. Kanske inte gör så mycket egentligen men något att ta med i beräkningen om man planerar resa till USA i framtiden.


https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=en&focusedTopic=About%20ESTA%20and%20The%20Visa%20Waiver%20Program&answerToDisplay=How%20does%20Cuba’s%20designation%20as%20a%20State%20Sponsor%20of%20Terrorism%20impact%20my%20travel%20to%20the%20United%20States%20under%20the%20Visa%20Waiver%20Program%3F

Ja precis, eller bara planerar en routing via USA (transfer).
 
Toppen