Tack för hjälpen! Jag är mer inne och kollar utbudet för tillfället.
Jag flyttar runt mycket, så det är nog aktuellt att köpa den tillsammans med farsgubben, så att han kan använda den när jag inte är i Sverige.
- Båten kommer att användas i Sverige
- Dagsturer som gäller. Bor redan precis intill vattnet, och har inget behov att övernatta ombord....
- Diesel eller Bensin är mindre viktigt (vilka är fördelar nackdelar med olika drivmedel på en båt? Lägre/högre skatt? )
- Båtplats som gäller under säsong isåfall.
Jag tittar på ny bil samtidigt, så frågan är hur pengarna kommer fördelas mellan de två tingestarna![]()
Jag flyttar till Sverige (iaf temporärt) i Juli, så det är först efter det som frågan på riktigt börjar bli aktuell. Jag hör av mig när/om det blir aktuellt!![]()
Efter som du redan dissat segelbåtar ska jag inte ge mig in på det ämnet![]()
Men, det du nog måste bestämma dig för är först och främst vad du ska ha båten till. Glassa och köra fort och/eller kunna ge dig ut i skärgården i några dar och ta med partner och polare.
Sen vilka faciliteter du vill att båten ska ha, om bekvämlighet ska vinna över design och fart (tyvärr är de sällan helt förenliga på sjön) och hur mycket jobb du känner för att lägga ner på båten.
Träbåt - sjukt snyggt men en jäkla massa jobb (eller väldigt dyrt om du vill leja ut jobbet)
Plast - lätt underhållet men kräver dock underhåll
Metall - väldigt lätt underhållet men inte så särskilt snyggt eller glassigt
Personligen skulle jag nog också föredra en båt med dieselmotor av den enkla anledningen att tja, en läckande bensinmotor kan få båten att flyga i luften medan det inte är fallet med diesel. Så vitt jag har förstått genom åren drar också inombordsdieslar mindre bränsle än motsvarande motorprestandra för bensin.
Men vad vet jag som en en bekvämlighetstörstande seglare?![]()
Känns lite som det finns tre alternativ:
1. Köper en större daycruiser, med enkel övernattningsmöjlighet. Med större menar jag ca 27 till 33ft (tänk Aquariva).
T.e.x. http://www.venturaeurope.com/news/wp-content/uploads/2008/11/riva-aquariva-british-racing-green.jpg
2. Gillar karaktären av sk Lobster-båtar som gjorde sig kända i Italienska insjöar redan under 1900-talets första hälft. Båtarna är mellan 32-48ft, men känns tyvärr ändå inte rymliga. Designen gillar jag dock skarpt.
T.e.x. http://www.angellobster15.com/galeri/lobster15a (2).jpg
3. Köp en rejält stor båt som du kan åka hela vägen till t.e.x Medelhavet med (från Sverige). Här föredrar jag en klassisk Trawler-båt då de känns rejält mer rymliga än t.e.x en "normal" båt av samma utförande.
T.e.x. http://motorboatsmonthly.media.ipcdigital.co.uk/9091/00000430a/717f/8770-ST50-GS.jpg