Den där sidan var jag inne på igår...Hittade länken i någon artikel om vrakpriser på båtar (kommer inte ihåg sidan).
Den där sidan var jag inne på igår...Hittade länken i någon artikel om vrakpriser på båtar (kommer inte ihåg sidan).
Det är väldigt billigt i Sverige just nu. Har en kompis som är båtmäklare och marknaden är riktigt trög. Vilket gäller medelhavsländer och Irland också (och kanske i ännu högre grad med tanke på ekonomien i dessa länder samt dom höga kostnaderna för båtplats). Däremot har inte alltid säljarna förstått att man kanske får 60% av vad man skulle fått för några år sedan. Så köper du begagnat finns goda möjligheter att pruta. Skall du ha båten i Sverige eller Medelhavet? Fiske eller sol? Sova över eller bara dag turer? Diesel eller bensin? Trailerbar eller båtplats? Hör av dig om du är seriöst intresserad så kan jag förmedla bra kontakter
Ska du åka ute på havet då det går lite sjö eller ska du vara i någon insjö?
Det är nästan viktigaste frågan. Vissa båtar med för platta bottnar går riktigt kasst när det är lite vågor.
Själv kör jag kraftig v-botten och big block v8 för då kan jag hålla relativ hög fart i sjön.
24 grader är sweet spot på skrov för detta ändamål.
Däremot så behöver du mer pulver i båten för att åka fortare så åter igen vad du prioterar och var du ska använda båten.
Slutet kylsystem är också att föredra om du ska köra i saltvatten.
Bensin eller Diesel beror lite på vad du prioterar. Diesel är mycket säkrare (mindre risk för explosion).
Finns snabbare dieselbåtar men oftast så är det bensinare som gäller då precis som i bilvärlden.
Inombordare har lägre försäkring på då dom motorerna är lite svårare för klåfingrade att sno.
Är försäkringskostnad en issue så bör du sikta på en båt med toppfart under 40 knop.
Det kan vara riktigt dyrt med vinterförvaring om du inte har båtklubb.
Kommersiella marinor tar hutlösa belopp för vinterförvaring.