Senaste nytt

Tips på städer där man lever billigt?

Hans kommentar tillför ingenting och jag har rapporterat inlägget till ledningen. (föga troligt att något ens kommer framföras till Traveller från ledningen då "inre cirkeln" är untouchable men ändå). Kändes bara som ett rent provokativt/syrligt inlägg från Travellers sida. (som jag tolkade det i alla fall.)
Det finns till att börja med inget som heter inre cirkel och det finns definitivt ingen i det här forumet som är "untouchable", om det med detta menas att vi inte kommer ta action/moderera inlägg/banna medlemmar etc vid överträdelse. Jag pratade för övrigt med Traveller bara fem minuter efter du rapporterade ditt inlägg eftersom han råkade sitta några meter bort. Resten håller vi utanför forumet.

Andreas, jag saknar i övrigt lite info om vad du tänker göra på resmålet. Det finns närmare 250 länder och självstyrande territorier i världen och det är enorm skillnad i alltifrån klimat och vegetation till levnadsstandard och kultur och inte minst möjligheter till jobb och aktiviteter mellan alla dessa länder. Hur vill du spendera dina sex månader? Jag tycker du ska börja i den änden.

Visst kan man ta dagen lite som den kommer, men att åka iväg sex månader med fast boende är en stor deal och kräver en hel del planering och eftertanke och kommer aldrig bli bra med för mycket spontanitet. Jag har själv bott utomlands i flera år så vet väl vad det innebär. De flesta som flyttar till länder som Kina och Indonesien under en längre period gör det på uppdrag av sin arbetsgivare och får då hjälp med förberedelser och den administration som krävs.

För Kina utfärdas tyvärr för närvarande endast single och double entry-visum för turister och dessutom med max stay 60 dagar som mest. Det betyder att du under en 6-månadersvistelse måste planera dubbla visum och begränsa dina utresor ifall du inte vill söka ännu fler visum.

Visum:
* En inresa – 3 månader – med max 60 dagars vistelse.
* Två inresor – 6 månader – med max. 60 dagars vistelse - kräver kopia av flygbiljetter som bevisar att man är i behov av 60 dagar.
* Kinas ambassad i Sverige utfärdar endast single och double entry visum med max 3 månader giltighetstid för sökande utan svenskt pass.

Visumets giltighet:
* Visumet är giltigt från och med det datum som visumet blir utfärdat. Inresa måste ske inom 3 (Single entry) eller 6 (double entry) månader efter utfärdande datum.

Student-visum kan jag inget om, det kanske går att ordna ett sådant på något fiffigt sätt.

Jag vill säga att jag högst troligtvis kommer börja i Montevideo. Jag har spenderat hela dagen med att läsa om denna stad och kollat upp lägenheter.
Tanken är att spendera cirka 1 1/2 - 2 månader där för att sedan åka till Santiago och spendera 1 månad där.

Detta är alltså cirka 3 månader och ungefär hälften av den tid jag har planerat att vara borta totalt sett.

Har sedan övervägt att åka till Auckland (trots att det är dyrt) så Montevideo - Santiago - Auckland ser ut som min plan just nu.

Där är jag nu och förmodligen kommer jag inte behöva boka något utöver detta förrän jag närmar mig slutet av min vistelse i Montevideo så det finns gott om tid att bestämma övriga resmål där Shanghai ligger relativt högt upp efter ett par tips här i tråden.

Jag kommer nu att spendera ett par veckor med att kolla upp lite saker såsom visum, sprutor och annat nödvändigt innan jag kan boka lägenhet i Montevideo.

Jag vill tacka för alla tips så här långt. Det uppskattas.

Last edited:
Last edited:
Sri Lanka är ett land som är billigt att bo i samtidigt som det där finns västerländska varor och tjänster och möjlighet att komminciera med lokalbefolkningen (eftersom de flesta kan engelska). Filipinerna är ett annat exempel på sådant land.

Tänkte också tipsa om Colombo, Sri Lanka, innan jag såg att Skyraider precis gjort det.

Prisvärt land, stort utbud av bra restauranger (även om nattlivet kanske inte är världens bästa), trevligt klimat med flera olika klimatzoner på lagom avstånd. Och inte minst bra möjlighet till att boka små äventyr ex-CMB :)

För Kina utfärdas tyvärr för närvarande endast single och double entry-visum för turister och dessutom med max stay 60 dagar som mest. Det betyder att du under en 6-månadersvistelse måste planera dubbla visum och begränsa dina utresor ifall du inte vill söka ännu fler visum.

Student-visum kan jag inget om, det kanske går att ordna ett sådant på något fiffigt sätt.

Ingen regel utan undantag, om man kan påvisa en familjerelation med en person som antingen är kinesisk medborgare bosatt i Kina eller en icke-kinesisk medborgare som innehar ett giltigt kinesiskt arbetsvisum och arbetstillstånd så utfärdas 12-månaders turistvisum i Stockholm för multipla inresor med 90 dagars stay per entry.

Toppen