Senaste nytt

Tips på städer där man lever billigt?

Ska kolla upp närmre med visum osv.
Inget som säger att jag måste vara på samma ställe i 6 månader utan det kan hända att det blir 2x2x2 etc.
Huvudsaken är att jag har gratis internet och att det fungerar utan större problem. (viktigt)

Sen ett fräscht nyrenoverat boende. (likt stilen som Palazzi länkade i Montevideo eller det jag hittade i Kuala Lumpur - dvs "modern stil".

Med den budgeten så håller jag med Senator. Försök hitta nåt billigt som du delar med nån i Colorado. Att sitta ensam, var än du är i världen - utan pengar, suger....

Jag trivs faktiskt ganska bra ensam. Det är inte så lätt att bara hitta folk som vill dela boende i Colorado heller utan det krävs ju oftast lite kontakter från början..
 

ACervin

Medlem
Uruguay är ett av de säkraste länderna i Sydamerika, och Montevideo är kanonfint. Finns ingen världsdel med så mycket "liv och rörelse" som Sydamerika. Jag vill påstå att Montevideo är minst lika trevligt som Rio, och klart billigare.
I.o.m att du är i Sydamerika undern tiden för VM kan du smidigt flyga till Brasilien för en match

Och Buenos Aries precis över floden. Ingen vacker stad men med puls och liv som vinner över en i längden.
 

pep

Medlem
@pep @A380*G Hur svårt(mkt jobb) är det att få visum till Vietnam +15dagar och Kina +72h ?
3 mdr. visum til Vietnam er meget let at få. Man får sig en invitation via internet hos en af mange VN-web agents og betaler (ca. 25 USD, afhængig af visum du søger) med credit card. Invitationen kommer næsten omgående som pdf-fil . Du printer den ud og får visa at arrival (medbring 1 foto). Visa kan forlænges 1 gang - eller man kan få et nyt 3 mdr.'s visum hvis man rejser (ud og) ind i landet igen. Multiple entry fås også. Hvis du gifter dig med en vietnameser :rolleyes: kan du få 5 år visa-frit stay. Hvis du har business eller investerer kan du få 6 mdr. eller 1 år ad gangen. Hvis du kun skal være der i max. 15 dage behøver Skandinavere IKKE visum
 

Traveller

Medlem
Jag är lite trött på Sverige och har varit ett tag nu och jag tittar på att åka iväg under en längre period (inte just nu men i början på 2014), cirka 6 månader.

Jag vet dock inget om Jakarta mer än att det bor mycket muslimer där.

Ja, alla möjliga tips mottages med glädje.

Andreas, ett tips... Muslimer bor det i hela världen... Precis som Kristna, Buddhister och människor med tro på precis vad dom vill...
 
Men Indonesien är ett av länderna i världen där majoriteten är muslimer, det var nog Andreas poäng.

Precis så. Jag har valt att tidigare idag svara Traveller via PM angående hans kommentar så vi håller tråden ren från off topic.

Hans kommentar tillför ingenting och jag har rapporterat inlägget till ledningen. (föga troligt att något ens kommer framföras till Traveller från ledningen då "inre cirkeln" är untouchable men ändå). Kändes bara som ett rent provokativt/syrligt inlägg från Travellers sida. (som jag tolkade det i alla fall.)
 
Last edited:

m10

Medlem
Ang Shanghai: Här kan du med lite förhandling bo för 8k SEK med städning varje dag, tvätt varannan och kök med utensils om du av oklar anledning vill laga din mat själv:
Skiline - World Union Service Apartment | Shanghai, China. Helt ok standard. Mycket bra läge precis vid Jing An Station och i början av en av huvudgatorna, Nanjing Xi Lu (som visserligen är lååång). "Internationell" (och dyr) mataffär i gallerian strax över gatan. 15 min promenad till de bra/roliga delarna av French Concession. Många riktigt billiga matställen i kvarteren.

Bodde där i ett halvår.
 

twiggs

Medlem
Precis så. Jag har valt att tidigare idag svara Traveller via PM angående hans kommentar så vi håller tråden ren från off topic.

Hans kommentar tillför ingenting och jag har rapporterat inlägget till ledningen. (föga troligt att något ens kommer framföras till Traveller från ledningen då "inre cirkeln" är untouchable men ändå). Kändes bara som ett rent provokativt/syrligt inlägg från Travellers sida. (som jag tolkade det i alla fall.)

(Med tanke på det senaste tillägget i inlägget så väljer jag att skriva detta):
Jag skulle se det som väldigt självklart att man gjort en grundligare research från första början om städer man eventuellt ska flytta till än att grovt kommentera befolkningens religiösa tillhörighet. Dvs. innan man frågar på ett forum, om så seriösa saker som att flytta till en stad så bör man väl ha lite mer kött på benen om staden än: "jag vet dock inget om Jakarta mer än att det bor mycket muslimer där."

Detta hade kunnat skrivas betydligt mjukare utan att förlora något av sitt budskap. Som meningen ser ut nu så ser den väldigt påpekade och hård ut (nästan som att det vore märkligt att människor med islam som religion finns där): "dock", "mer än", "mycket". Fast det är bara vad jag tycker.
 
(Med tanke på det senaste tillägget i inlägget så väljer jag att skriva detta):
Jag skulle se det som väldigt självklart att man gjort en grundligare research från första början om städer man eventuellt ska flytta till än att grovt kommentera befolkningens religiösa tillhörighet. Dvs. innan man frågar på ett forum, om så seriösa saker som att flytta till en stad så bör man väl ha lite mer kött på benen om staden än: "jag vet dock inget om Jakarta mer än att det bor mycket muslimer där."

Jag kanske inte är som du? Kanske är mer spontan av mig? Jag tar en dag i taget och imorgon kanske jag är på Tahiti? Jag lever för dagen och har alltid gjort så. Är ingen som har mitt liv planerat för de nästkommande 20 åren som många av min bekanta har.

Jag har i princip inget att förlora och jag har aldrig tagit speciellt seriöst på livet så för mig är det ingen big deal att flytta fast till månen. Det är den jag är - I don´t really care whether I am dead or alive. Take it or leave it.

Min kommentar var absolut inte nedsättande och jag förstår inte hur man ens kan få den att låta nedsättande mer än mot mig själv och min brist på kunskap? Jag sa bara att det är det enda jag vet om landet. Ungefär som att jag skulle säga att det enda jag vet om Island är att det finns islandshästar och varma källor att bada i och att huvudstaden heter Reykjavik.

Moderator får bryta ut dessa inlägg så de som vill kan diskutera vidare men vänligen gå inte off topic från ämnet.
 
Last edited:
Toppen