Senaste nytt

Tips på restaurang i Köpenhamn

Min erfarenhet är att det går utmärkt. Häng på låset kl. 10 den 3 augusti för bokningar för november. Överbelastning har dock varit ett problem.

Mitt problem är snarare att jag inte kan planera för en middag e.d. tre månader fram i tiden. Därför kan det vara lönt att skriva upp sig på gästlistan om man är flexibel.
Ok fint, hade tänkt att boka på måndag kl 10. :)

Datum etc får vara flexibelt eftersom det är en så unik upplevelse.

Sommarens inte mindre än tredje besök på Nimb Terrasse igår kväll. Fenomenalt käk, blir bara bättre och bättre. Stället ligger alltså mitt i Tivoli men levererar käk på högsta köpenhamnsk nivå. Därtill är det extremt prisvärt. Sympatiskt med en helt grön meny och ett gäng hyggliga viner på glas. Många bilder på det. Allt Nimb gör är verkligen högsta kvalitet.

Augusti 2015 040.JPG

Augusti 2015 041.JPG

Augusti 2015 042.JPG

Augusti 2015 043.JPG

Augusti 2015 044.JPG

Augusti 2015 045.JPG

Augusti 2015 046.JPG

Augusti 2015 047.JPG

Augusti 2015 048.JPG

Augusti 2015 049.JPG

Augusti 2015 053.JPG

Augusti 2015 054.JPG

Augusti 2015 055.JPG

Augusti 2015 060.JPG

Augusti 2015 062.JPG

Min erfarenhet är att det går utmärkt. Häng på låset kl. 10 den 3 augusti för bokningar för november. Överbelastning har dock varit ett problem.

Mitt problem är snarare att jag inte kan planera för en middag e.d. tre månader fram i tiden. Därför kan det vara lönt att skriva upp sig på gästlistan om man är flexibel.
Har haft vänner som med ganska kort framförhållning fått plats på reservlistan för lunch även på helger. Det kan vara ett tips om middagen är svår.

I vår skall hela familjen ned till Köpenhamn över en helg och jag undrar om någon kan tipsa om en trevlig italienare i Köpenhamn?

I vår skall hela familjen ned till Köpenhamn över en helg och jag undrar om någon kan tipsa om en trevlig italienare i Köpenhamn?
Absolut, Köpenhamn är en bra stad för italiensk mat (sämre på vissa andra fronter). Allt hänger ju förstås på plånbok, smak och tycke och vad för ställe du har lust att gå till men nedan några förslag:
  • EraOra: alltjämt enda italienaren med en stjärna i Köpenhamn. Kanonmat men de håller på att byta ut kökschefen så kan vara något av ett osäkert kort under en period framöver. Ligger på en av mina favoritgator i Christianshavn.
  • Alberto K: väldigt bra mat, högst upp i Radisson Blu Royal. Familjevänligt, vi hade med vår dotter när hon var sex månader.
  • Enomania: betydligt enklare än ovan, tidigare fokus på vin men nu riktigt god, enkel och vällagad mat av husmanskosttyp.
  • BÆST: en personlig favorit. Lysande antipasti och god pizza. Tillhör samma grupp som Relae/Manfreds. På Nörrebro om du känner för lite krydda i vardagen.
  • Rudo: har jag bara besökt en gång men jag tror verkligen att konceptet är rätt, samma grupp som Relae/Manfreds. Stor potential. Ligger bredvid Illum så om ni är ute och shoppar passar det fint.

Har nu vid 2 tillfällen besökt en Fransk/Dansk bistro på Fredriksberg som heter Sokkelund. Inte fine dining men väldigt trevlig miljö och vällagad mat med både Danska smörrebröd (väl tilltagna i storleken, det räcker det med 2 om man inte är jättehungrig) och mer franskinspirerad mat som Moule et Frites och Beauf tartare. Lite Balthazar (Manhattan) stuk över det hela. Fullsatt båda gångerna, lite utanför turisstråket så mest lokalbefolkningen känns det som. Väl värt ett besök om man är sugen på en Bistro lunch. Ligger på Smallegade som är en förlängning av Gammel Kongevej som i sin tur har en hel del affärer och restauranger att studera, med bekväma sneakers kan kan gå till eller från centrum, men knappast båda hållen.

Toppen