Senaste nytt

Tips på Flyg i Business korta sträckor (lie flat)

Mimmisa

Medlem
Hej!

Jag skulle vilja testa business på olika flygbolag på kortare sträckor för att kunna testa många olika. Jag söker tips på olika sträckor med lie flat seats i business (gärna prisvärda sådana). Söker främst i Asien och Europa, men även Nordamerika, men andra världsdelar är också av intresse.

De jag har hittat hittills är:
Stockholm - Oslo med Ethiopien (787)
Köpenhamn - Rom med Singapore (A350-900)
Bangkok - Hongkong med Emirates (A380-800) + Thai (A350-900)
Bangkok - Singapore med Gulfair (787) + Singapore (787-10 + A350-900) + Thai (A350-900)
 

palmen

Moderator
I USA är det extremt få som kör lie flat. American har det på sina transcontinental A321 på vissa flighter. Nu under pandemin flyger de dessutom med longhaul config på en del plan inrikes på amerikanska bolag så det går att hitta.

I Asien är många flighter med widebody plan en stol som blir lie flat, men många bolag har också regional business med vanliga recliners. Det är rätt vanligt att det blir sena ändringar på flygplan, ibland till det sämre och ibland till det bättre.

Lättast är att titta på asiatiska bolag och vilka plan de har med lie flat business och sen leta efter sådana flighter. Mellan Bangkok och Singapore flyger både Thai och Singapore Airlines och flera avgångar brukar ha riktig business, men inte alla.
 
I USA är det extremt få som kör lie flat. American har det på sina transcontinental A321 på vissa flighter. Nu under pandemin flyger de dessutom med longhaul config på en del plan inrikes på amerikanska bolag så det går att hitta.

I Asien är många flighter med widebody plan en stol som blir lie flat, men många bolag har också regional business med vanliga recliners. Det är rätt vanligt att det blir sena ändringar på flygplan, ibland till det sämre och ibland till det bättre.

Lättast är att titta på asiatiska bolag och vilka plan de har med lie flat business och sen leta efter sådana flighter. Mellan Bangkok och Singapore flyger både Thai och Singapore Airlines och flera avgångar brukar ha riktig business, men inte alla.
Skulle nog säga att just nu är det väldigt många fler avgångar idag än innan Covid som går med riktigt Lie-flat inrikes USA. Främst är det "kust till kust" flygen. Du har ju även American Airlines som kör B77W på New York - Miami också. Har sett B787 på flera avgångar mellan New York och Los Angeles med United Airlines också.

Sen har du i princip alla Östkust (New York, Washington) - Hawaii direktflyg som går med riktiga widebody (B767-300/400, B787-900) för United i alla fall.

Det man dock måste ha koll på är att i USA slänger de runt maskiner rätt ofta så saker kan ju självklart förändras.
 

miamiflyer

Medlem
I USA är det extremt få som kör lie flat. American har det på sina transcontinental A321 på vissa flighter. Nu under pandemin flyger de dessutom med longhaul config på en del plan inrikes på amerikanska bolag så det går att hitta.

I Asien är många flighter med widebody plan en stol som blir lie flat, men många bolag har också regional business med vanliga recliners. Det är rätt vanligt att det blir sena ändringar på flygplan, ibland till det sämre och ibland till det bättre.

Lättast är att titta på asiatiska bolag och vilka plan de har med lie flat business och sen leta efter sådana flighter. Mellan Bangkok och Singapore flyger både Thai och Singapore Airlines och flera avgångar brukar ha riktig business, men inte alla.

AA har kört ett bra tag med B772 och 77W på JFK-MIA.
 

miamiflyer

Medlem
Hej!

Jag skulle vilja testa business på olika flygbolag på kortare sträckor för att kunna testa många olika. Jag söker tips på olika sträckor med lie flat seats i business (gärna prisvärda sådana). Söker främst i Asien och Europa, men även Nordamerika, men andra världsdelar är också av intresse.

De jag har hittat hittills är:
Stockholm - Oslo med Ethiopien (787)
Köpenhamn - Rom med Singapore (A350-900)
Bangkok - Hongkong med Emirates (A380-800) + Thai (A350-900)
Bangkok - Singapore med Gulfair (787) + Singapore (787-10 + A350-900) + Thai (A350-900)

Finnair har kört A350 och A330 på HEL-LHR men finns inte just nu pga pandemin.
 

fcx

Medlem
Iberia flyger A330 mellan London-Madrid de flesta dagar i veckan. Före corona så flög British Airways 777 på samma sträcka dagligen. I bägge fallen brukar det vara prisvärda biljetter.
 

Senator

Moderator
”Alla” avgångar mellan LAX/SFO-NYC med de tre största flygbolagen Delta, United och American erbjuder lie-flat seats. Denna s.k. Transcontinental marknaden räknas som premiumsegment. JetBlue kör också med Mint på samma rutter. Alaska Airlines har ”vanlig” Domestic First. Så här har det varit så länge jag minns med specialkonfigurationer i marknaden. Jag minns t.ex de äldre tre-klass B767-200 som American och United använde mellan LAX-JFK. Flugit med båda.

Det finns några andra rutter som också räknas in i Transcont. Bland annat flyger American numera BOS-LAX som en Flagship-rutt.

Sen har American satsat mycket på LAX-MIA under pandemin med överkapaciteten som finns i B777-flottan med sex avgångar per dag med en mix av B772 och B77W med First.

En intressant artikel som jag läste idag beskriver att en anledning till att American har First ombord A321T är ett avtal med NBC Universal där artister/skådisar har detta i sina avtal. Skall hitta artikeln men båda mina First ombord A321T mellan JFK-LAX har kända skådespelare varit med ombord.
 
Toppen