Senaste nytt

Tips på bra restauranger i New York

Johan76

Medlem
Nu behöver jag lite initierade tips här. Reser till New York på torsdag, bokade för en vecka sedan. Det innebär att det förstås är kört på de flesta intressanta ställen jag vill besöka.

Kriterier:

1. Bra ställen för att äta ensam. Jag äter ofta ensam, har således inga problem med det, men det är alltid trevligt med t.ex. ett Chef's Table eller bardisk att äta vid och snacka lite med andra matintresserade. Mindre kul att äta en femtimmars avsmakningsmeny i en sober matsal. Utgår från att det finns gott om ställen som matchar detta kriterium.

2. Gärna mat som man inte äter bättre i Europa (tänker främst på franskt och italienskt). Gärna udda kök.

3. Prisläge kan variera eftersom jag har gott om tid.

4. En intressant vinmeny/ölmeny är att föredra. Med intressant menar jag (återigen) dryck som inte lätt går att få tag på hemma. Jag är t.ex. förtjust i amerikanska viner (får man säga så utan att häda...?), man har väl smittats av trenden "Pinot från Oregon" här hemma.

Har ni några tips som matchar ett eller flera kriterier ovan vore jag mkt tacksam!

Från flera tidigare bla. Trox
· Gramercy Tavern (Gramercy) – Gramercy Tavern | Seasonal Fine Dining in New York City
De har en grym burgare som inte fanns på menyn när jag var där sist. Trevligt att sitta i baren och äta/dricka.

Koreanskt
Här tycker jag det är betydligt bättre mat i NY jämfört med i Korea, dessutom är det trevligt att vandra runt i Korea Town.
Dessa två stack ut för mig och jag tyckte det funkade bra att äta själv.
- Hangawi - Welcome to Hangawi
- Danjinyc - Gallery | Danji
 

Vaniljvodka

Medlem
Koreanskt
Här tycker jag det är betydligt bättre mat i NY jämfört med i Korea, dessutom är det trevligt att vandra runt i Korea Town.
Dessa två stack ut för mig och jag tyckte det funkade bra att äta själv.
- Hangawi - Welcome to Hangawi
- Danjinyc - Gallery | Danji

Danji är makalöst bra. Förmodligen den bästa asiat jag ätit på. Dessutom snorbilligt. Går dock inte att boka bord. Vi var där en torsdag vid fem-tiden och fick vänta i trekvart.
 
Last edited:

MegaFlyer

Medlem
Var i NYC förra månaden och Michelin appen för NYC gjorde mirakel. Där finns det mesta som nämnts. Kan varmt rekommendera en brunch på enstjärniga Public (210 Elisabeth Street, nära SoHo. Bra bang-for-the-buck!

Annars så firade vi min syster med en middag på Carmine's (200 West 44th Street, mellan Broadway och 8 ave). Bra för större sällskap. Vi blev 11 pers med kids och farmor, farfar etc. STORA portioner och riktig italiensk feeling)

Måste nämna Boathouse i Central Park. Ett måste. Tror att stället passar alltför väl målgruppen på denna sida ;-)

Vi samlades från olika håll och kanter i NYC. Hop-on-hop-off är att rekommendera. Har varit i NYC både på jobb och som turist 10-12 ggr tidigar men aldrig testa bussen. Helt perfekt för hela familjen. Båtturen runt södra Manhattan är också att rekommendera. Kul och trevligt sätt att få ett nytt perspektiv på staden.

När det gäller koreanskt, tror jag agehall menar Cho Dang Gol (55 W. 35th St.). Mycket trevligt och bara koreaner. Super autentiskt. Lär er koreanska och vänta er MYCKET stark mat. Galet stark. Farfar blev helt svettig, medan vi andra nöjt världsvant.

Trevlig resa!
 

hagmar

Medlem
Smith & Wollensky (måste för mig), Sparks, Wolfgang's, Keens Steakhouse, Striphouse... kanonbra steakhouses
Oyster Bar at Grand Central Station är också en klassiker för oss som gillar ostron
 

AABack2ARN

Medlem
Jag gillar BLT Steaks. Bra kött och fantastiska "popovers". Känner dock att jag kanske måste prova några andra köttställen också...

Ett annat trevligt ställe är Chart House som ligger i Weehawken med fantastisk utsikt över Manhattan Skyline. Ta båten över från 34e gatan.
 

Skyraider

Medlem
Jag gillar BLT Steaks. Bra kött och fantastiska "popovers". Känner dock att jag kanske måste prova några andra köttställen också...

Ett annat trevligt ställe är Chart House som ligger i Weehawken med fantastisk utsikt över Manhattan Skyline. Ta båten över från 34e gatan.
När det gäller kött tycker jag att Del Frisco's är mycket bra (trevliga sides också). Peter Luger har bra kött men restaurangen i övrigt är överreklamerad.
 

Skyraider

Medlem
Andra ställen jag kan rekommendera i NYC (som inte varit uppe i tråden tidigare vad jag kan se) av varierande inriktning: Hill Country BBQ, Bistro 61, Aqua Grill, Island Burgers and Shakes.
 
Toppen