Senaste nytt

Tips på 24h i Abu Dhabi sökes!

Jag har aldrig varit i Dubai men tror att det är mer turistvänligt där, framför allt eftersom man gjort helt andra turistsatsningar där.

Utöver det som nämnts i tråden så kan jag inte komma på annat än Masdar City. Senast jag var i Abu Dhabi hade jag tänkt besöka denna stad som ska vara i princip helt sustainable vad jag förstår. Jag fick dock förhinder och har tänkt att bocka av ett besök där nästa gång jag är i Abu Dhabi.

Som jag sa ovan så tycker jag egentligen inte att Abu Dhabi stad är så fantastiskt att turista i. Senast jag hade en weekend (Fredag-Lördag) i Abu Dhabi så hyrde jag en bil och körde till Al Ain. Det är en heldags utflykt och inget jag rekommenderar om man bara har 24 timmar i landet, men helt klart något jag trycker att man ska göra om man har mer tid i landet.

Al Ain betyder "Källan" vilket antyder att det finns vatten där. Där finns en stor oas att vandra runt i. Det är något speciellt att plocka solmogna dadlar direkt från trädet. Al Ain är en äldre stad än Abu Dhabi och har lite mer historia. Muséer, djurpark, restaurerat ökenfort, kamelmarknad och en gammal damm för vattenförvaring finns i närheten. Höjdpunkten (förutom oasen) var färden upp för Jebel Hafeet, ett 1300 meter högt berg med fantastisk utsikt. Berget ligger precis på gränsen till Oman.

Vi gjorde misstaget att åka på fredagen då de flesta muséer och liknande inte öppnar förrän kl 16 vilket gjorde att vi inte riktigt fick tid till allt så som vi skulle vilja. Åker jag dit igen (inte helt otroligt) så kommer jag nog att dela upp besöket på två dagar, dvs. med övernattning i Al Ain.

Om man är sugen på lite strand och bad så är Danat Jebel Dhanna Resort ett bra val. Det ligger väster om Abu Dhabi, mot Ruwais. Det tar ett par timmar genom öknen i bil. Detta ställe är dock väldigt populärt så man får vanligen boka flera månader i förväg.
 

Voyageur

Medlem
Jag hittade små lokala ställen. Minns speciellt ett libanesiskt som jag tyckte hade väldigt god mat. Värt att tänka på är att alkohol i princip inte är tillgängligt på små lokala restauranger, men jag tyckte nästan bara det var skönt att dricka lemonad till maten efter en lång dag.
Jag hade letat restauranger i orådet som heter Tourist Club (nära där du kommer bo). Namnet till trots är det inte bara avsett för turister :)

Härligt braiga tips! Tackar!
 
Som några redan sagt, Abu Dhabi är inte optimal för turister. Men när du är där så tycker jag absolut att du ska besöka Sheik Zayed Mosque. Helt fantastisk imho.
Masdar City kan du hoppa över. Där finns verkligen inget. Enorm besvikelse.
Efter en promenad längs Corniche så kan jag rekommendera att åka upp i Etihad Towers för lite utsikt.
 

Voyageur

Medlem
Som några redan sagt, Abu Dhabi är inte optimal för turister. Men när du är där så tycker jag absolut att du ska besöka Sheik Zayed Mosque. Helt fantastisk imho.
Masdar City kan du hoppa över. Där finns verkligen inget. Enorm besvikelse.
Efter en promenad längs Corniche så kan jag rekommendera att åka upp i Etihad Towers för lite utsikt.

Och det är ungefär så här jag har planerat min dag där! Plus några sköna matställen längs vägen!
 

Canadien

Medlem
När jag fick en dag över i Abu Dhabi p g a inställt möte så bokade jag om biljetten och reste hem :) var iofs 45 grader i skuggan då så det hjälpte till, men jag tyckte inte det var något i den stan som lockade till turism. Hade redan sett Moskén och promenerat längs strandpromenaden.
 

Andy

Medlem
Jag var i Dubai i sommras och åkte över till Abu Dhabi för att besöka Ferrari World och kan rekommendera det högt.
Att åka världens snabbaste bergochdalbana (0-240km/h på 5sek) samt att åka en annan med världens största loop, var bara det värt resan.
Väldigt trevlig personal, matpriser helt ok samt finns mycket att göra oavsett ålder.
Iom att det var lågsäong så var det väldigt lite folk där, så längsta kön tog ca 10 min (Ferrari Rossa).

Logistikmässigt var det en dröm i jämförelse med tex Gröna lund.
 

Sofia

Medlem
@Voyageur har du varit i Abu Dhabi ännu? Jag har bokat tre nätter dit i maj så det kommer att vara varmt som satan. Mitt mål är iofs att ligga vid poolen/stranden och plugga men jag tar gärna emot tips, om du upptäckte nåt kul :)
 

Kevinator

Medlem
@Voyageur har du varit i Abu Dhabi ännu? Jag har bokat tre nätter dit i maj så det kommer att vara varmt som satan. Mitt mål är iofs att ligga vid poolen/stranden och plugga men jag tar gärna emot tips, om du upptäckte nåt kul :)
Kan tipsa några restauranger jag provade. Middagsbuffén vid St Regis hotell var bra och hyfsat prisvärt. Även libanesisk restaurang inne i Etihad Towers kan vara värt ett besök.
 

Sofia

Medlem
Jag äter gärna mellanösterninspirerad mat på mer lokala restauranger så tips på sådana mottages gärna. Gärna också mysiga caféer där man kan röka vattenpipa :)
 

Voyageur

Medlem
@Voyageur har du varit i Abu Dhabi ännu? Jag har bokat tre nätter dit i maj så det kommer att vara varmt som satan. Mitt mål är iofs att ligga vid poolen/stranden och plugga men jag tar gärna emot tips, om du upptäckte nåt kul :)

Jajamen, visst blev det en natt där! Måste helt klart säga att jag inledningsvis var positivt överraskad över hela Abu Dhabi. Rent, snyggt, och rätt lungt. Väldigt fina stränder längs med hela staden, inte ett skräp så långt ögat kan nå. Trevliga matställen här och där längs med. Oerhört vacker solnedgång längs med stranden.

Bra shopping, åkte till Marina mall med taxi (riktigt överkomligt) som ligger på en egen ö. Bra utbud, bra priser. Hade avsikt att besöka emirates palace men det blev aldrig av men tror att det hade varit en riktig upplevelse.

Var sugen på att ta en ökensafari under en helkväll, något som kanske kunde rekommenderas :)
 
Toppen