Senaste nytt

Tips på 24h i Abu Dhabi sökes!

Voyageur

Medlem
Tjoo! Första gången på Etihad och således också Abu Dhabi och UAE. Eftersom jag kunde, valde jag att ta en 24h stopover på vägen tillbaka från Bangkok. Nu är frågan vad att hitta på under dygnet?

Hotell är bokat och ligger vid Corniche. Det jag suktar efter är en tur till soukherna, men om jag förstått det rätt är detta fel världsdel för "riktiga" sådana? 2 veckors sol och bad I thailand innan så det är inte det viktiga.

Tusen tack för alla tips!
 

sweflyer

Medlem
Jag tycker det är fint att promenera längs Corniche på sena eftermiddagen. Besök på shoppingcenter är också ett måste. Det mesta finns i Tourist club området. Yas Island är nöjesmeckat, men kanske inte något att åka till om du bara har en dag.
Allra finast är Sheik Zayed-moskén. Den ligger en bra bit utanför city, men är otroligt fin. Lite bakom den upptäckte jag ett separat kapell lite undangömt där det satt två imamer (tror jag de var) och läste böner över sheikens grav, vilket var lite ovanligt men samtidigt spännande att se - även om man inte får gå in.
Soukerna var däremot en besvikelse. Speciellt matt-souken var absolut inget att se.
 

Voyageur

Medlem
Jag tycker det är fint att promenera längs Corniche på sena eftermiddagen. Besök på shoppingcenter är också ett måste. Det mesta finns i Tourist club området. Yas Island är nöjesmeckat, men kanske inte något att åka till om du bara har en dag.
Allra finast är Sheik Zayed-moskén. Den ligger en bra bit utanför city, men är otroligt fin. Lite bakom den upptäckte jag ett separat kapell lite undangömt där det satt två imamer (tror jag de var) och läste böner över sheikens grav, vilket var lite ovanligt men samtidigt spännande att se - även om man inte får gå in.
Soukerna var däremot en besvikelse. Speciellt matt-souken var absolut inget att se.

Finns väl ett Ferrari center på Yas Island? Och Grand Mosque är nog värd ett besök om manninte varit på en sådan.

Synd det där med soukherna. Att vandra i ändlösa gallerior är ju inte direkt lockande. Skippar nog allt sånt. Letar väl efter något mera genuint som att sippa lite te bland människor och myllret nånstans och svulla i inhemska matupplevelser!
Mosken däremot låter som ett måste! Just sånt känner jag ger en bättre bild av staden.

Finns det nåt disktrikt/kvarter kvällstid som är att föredra för middag etc?
 
Abu Dhabi är ju ingen fantastisk turiststad. Moskén är fin, men den ligger lite tråkigt till, vid flygplatsen, och ger väl inte någon särskilt genuin bild av staden. Då finns det andra mer "levande" moskéer inne i staden. Men, är man ändå där så bör man väl ändå "bocka av" den. Den har i princip öppet hela dagarna för turister med undantag för fredagen då den öppnar kl 16.

Ferrari world är en nöjespark, och en ganska dyr sådan. Har typ världens snabbaste Berg-o-dalbana så det kan kanske vara kul om man gillar sådant. Jag har dock inte gått in själv, vände i entrén, mycket på grund av priset.

Sultan palace kan möjligen vara värt ett besök. Det är delvis ett hotell men också bostad för sultanen. En kul detalj som svensk är att man mitt bland all överdådighet i palatset har tagit in IKEA artiklar. När jag var där så såg jag bl a en IKEA vas.

Bor du vid corniche så tycker jag att en vandring längsmed vattnet kan vara trevligt, företrädesvis efter mörkrets inbrott då det är lite svalare.

Om du gillar dadlar så tycker jag att du ska besöka Date market. Du kommer att få en annan bild av vad dadlar är än vad man får hemma i Sverige.

På 24 timmar hade jag

1. Besökt moskén
2. Besökt Sultan palace
3. Shoppat loss på Date market
4. Vandrat längs med Corniche. Kan med fördel kombineras med besöket på Sultan palace, efter besöket.

Många av hotellen har fantastiska lunch- och middagsbufféer, men om du bor vid corniche så hade jag valt att gå på bakgatorna, bort från vattnet, för att hitta lite lokala matställen. Här kan man också finna lokala konditorier och bagerier med lokala bakverk och godsaker som man kan få förpackade i fina presentaskar om man vill.
 

Voyageur

Medlem
Abu Dhabi är ju ingen fantastisk turiststad. Moskén är fin, men den ligger lite tråkigt till, vid flygplatsen, och ger väl inte någon särskilt genuin bild av staden. Då finns det andra mer "levande" moskéer inne i staden. Men, är man ändå där så bör man väl ändå "bocka av" den. Den har i princip öppet hela dagarna för turister med undantag för fredagen då den öppnar kl 16.

Ferrari world är en nöjespark, och en ganska dyr sådan. Har typ världens snabbaste Berg-o-dalbana så det kan kanske vara kul om man gillar sådant. Jag har dock inte gått in själv, vände i entrén, mycket på grund av priset.

Sultan palace kan möjligen vara värt ett besök. Det är delvis ett hotell men också bostad för sultanen. En kul detalj som svensk är att man mitt bland all överdådighet i palatset har tagit in IKEA artiklar. När jag var där så såg jag bl a en IKEA vas.

Bor du vid corniche så tycker jag att en vandring längsmed vattnet kan vara trevligt, företrädesvis efter mörkrets inbrott då det är lite svalare.

Om du gillar dadlar så tycker jag att du ska besöka Date market. Du kommer att få en annan bild av vad dadlar är än vad man får hemma i Sverige.

På 24 timmar hade jag

1. Besökt moskén
2. Besökt Sultan palace
3. Shoppat loss på Date market
4. Vandrat längs med Corniche. Kan med fördel kombineras med besöket på Sultan palace, efter besöket.

Många av hotellen har fantastiska lunch- och middagsbufféer, men om du bor vid corniche så hade jag valt att gå på bakgatorna, bort från vattnet, för att hitta lite lokala m matställen. Här kan man också finna lokala konditorier och bagerier med lokala bakverk och godsaker som man kan få förpackade i fina presentaskar om man vill.

Härligt! Låter precis som nåt jag tänkt mig. Well om Abu Dhabi inte har aå mycket att erbjuda kan jag alltid göra det jag är bäst på. Ta på hörlurar och promenera :) Ferrariworld hoppar jag, mest om det ska vara så förbaskat dyrt, inte för att jag är nån tivolifantast!
 

sweflyer

Medlem
Finns det nåt disktrikt/kvarter kvällstid som är att föredra för middag etc?
Jag hittade små lokala ställen. Minns speciellt ett libanesiskt som jag tyckte hade väldigt god mat. Värt att tänka på är att alkohol i princip inte är tillgängligt på små lokala restauranger, men jag tyckte nästan bara det var skönt att dricka lemonad till maten efter en lång dag.
Jag hade letat restauranger i orådet som heter Tourist Club (nära där du kommer bo). Namnet till trots är det inte bara avsett för turister :)
 

jumbooze

Medlem
46fc39d530bed5104c68187d5451c0c5.jpg

Mosken

2c9e55956390a203e29ef246220ce649.jpg

Culture center till hälften butiker hälften turistfälla och hälften "Skansen" ( 150% ;)
 

Brandten

Medlem
Intressant tråd som ska följas! Har varit i Dubai nyligen och tyckte det var riktigt bra. Reser helst inte tillbaka då jag vill uppleva nya saker så ni som varit i båda, ska man ta en sväng till Abu Dhabi också?
 
Toppen