Senaste nytt

Tips om speciell weekend i New York

Johanna

Medlem
Jag lämnar NYC om en stund efter en snabb brunch på gallow greens rooftop med ett trevligt liveband som spelade soul. På samma ställe finns det en pjäs/teater som är väldigt annorlunda som inte många känner till som heter sleep no more. .
Fantastisk pjäs, det tog ett tag innan jag fattade hur den fungerade. Skulle vilja se den igen. Visste inte att dom hade brunch. Vill n i uppleva något speciellt så se den här pjäsen istället för en på Broadway. Eller kör båda.
 

AABack2ARN

Medlem
Åk hellre som "vanligt" folk med Staten Island-färjan (tar ca 1,5h om man är snabb i bytet på andra sidan) så får ni riktigt bra utsikt och kan ta ett glas vin beroende på tiden på dygnet.

Färjan är för övrigt helt gratis. Kunde man verkligen köpa vin ombord?
 

Otto

Medlem
Kan verkligen rekommendera DoubleTree by Hilton Times Square! Sviter med separat sovrum, brukar lägga till att få garanterad utsikt över just Times Square! I dessa rum kan man lätt bo fler om ni är fler!
Försök att få biljetter till American Psycho ! NY fräck musical !
Hyr cyklar och gör central park + picknick ! Ta linbanan från 60:e gatan över till Roosevelt Island och ta er vidare in till Queens! Här hittar du hemma arenan till TheMets och upplev en baseball match!
Rooftop cinemas visar utomhus filmer på taket av Yotel hotell !! Ett måste... Njuuut
 
  • Gilla
Reactions: Ozz

Frigidus

Medlem
Att åka ut till frihetsgudinnan är överskattat men Ellis Island Immigration museum är mycket värt ett besök. Att knalla runt i samma lokaler som var alla immigranters första anhalt är en ganska mäktig känsla.
Ett tips är att ta en tidig morgonpromenad från Time Sq ner till Battery Park. Passa på att gå en bit på High Line Park. Att gå upp tidigt brukar inte vara ett problem med tanke på jetlagen. Sedan tar ni första turbåten innan köerna börjar mot liberty island, men det räcker att passera frihetsgudinnan för ett par bilder och gå sedan av andra stoppet på Ellis Island. Tror båtarna börja gå vid 10 och ni är tillbaka på Manhattan för en sen lunch och har fått massor av utsikt och upplevelse med halva dagen kvar...
 
  • Gilla
Reactions: Ozz

kaktusen

Medlem
Om du har en stund över och vill besöka ett unikt museum rekommenderar jag Frick Collection. Under alla mina år boende på Manhattan var det min favorit. Det finns många andra museums men oftast med mycket turister. Frick är mer intimt och en tidigare bostad. Man kan gå igenom det hela relativt snabbt.

Central Park är ju alltid trevlig men rätt stort. Under löpturerna på helgerna stannade jag alltid för att se de som kör roller blades/skates och dansar. Gå till The Mall i parken och du kommer se spektaklet. En rätt unik och spontan upplevelse. Ett besök på Peninsulas hotels takterrass är ett måste. Inte billigt men värt det. För att se Empire State på bästa sätt besök då takterassen på Hotel Metro på 35te gatan. Terassen är inte speciellt högt upp och rätt casual men man står precis nedanför Empire med fantastisk utsikt och det är ingen turistfälla.

När det gäller restauranger och hotell är ju utbudet enormt och smaken är bekant som baken:) Hoppas du har en fantastisk resa till NYC.
 
  • Gilla
Reactions: Ozz

Travel

Medlem
Just hemkommen från New York!
Varför inte skippa turistiga Times Square och bo i Greenwich Village?
Washington Square Hotel är perfekt beläget.

Muddy Waters Bluesclub har jag aldrig hört talas om, menar förmodligen BB Kings?
Spice Market och The Standard Grill är coola restauranger i Meatpacking district, en drink innan på Gansevoorth Hotels takbar när solen går ner över New Jersey rekommenderas.
I Harlem finns The Red Rooster men även Sofies som ligger precis bredvid är kanon.

Coola klubbar för musik:
The Cutting Room och Iridium , 32 gatan resp 50 gatan/Broadway.
Joes Pub på Lafayette, cool miljö, bra artister.

I Greenwich och närområdet dräller det av musik, några tips:

The Blue Note , gillar man jazz så är det ett måste!
Cafe Wha, cool ställe som funnits sedan sextiotalet, alla stora har spelat där. Ligger på Mcdougal street, har du tur möter du Patti Smith, hon bor på Mcdougal.
Runt Christopher street är det roliga ställen i varje hörn och vägg i vägg:
Duplex, singalong gaybar med dragshow på andra våningen.
Arthurs Tavern, mixad musik, liter och intimt.
Boots and Saddle, gaybar, not for the faint hearted!!
Jag och hustrun var där och hade skitroligt.

Nu är jag trött!
 
  • Gilla
Reactions: Ozz
Ska ni ändå traska runt i Central Park så rekommenderar jag att ni tar en sväng till Strawberry Fields. Har ni tur så är där spontanmusik och andra stämningsfulla events. Sist vi var där så satt en japansk kvinna inne i "ringen" och vek origamifåglar och en skön lirare spelade Lennonlåtar. Lätt att fastna i en timme eller så :).
 
  • Gilla
Reactions: Ozz

Ozz

Medlem
Med responsen jag fått i tråden så börjar mitt eget "anteckningsblock" fyllas rejält och alla små tips som jag finner intressant är noterade.
Med tanke på att vi bara har 4 dygn på plats så kommer jag inte fylla dagarna med bokade grejer, jag vill trots allt ha lite "fritid" för spontana grejer också. Däremot är det ovärderligt med alla grymma tips i tråden och dessa kommer hänga med i backfickan hela resan.

Kolla restaurangen Buenos Aires på 6th om ni vill äta bra kött i avslappnad miljö. Helikopterturen är minnesvärd men sök på rabattkuonger på nätet innan du bokar, finns en hel del att spara - och ta en tidig morgontur så slipper ni de frekventa förseningarna. Gratis utomhus bio i Bryant park är romantisk. Ta er fram med tunnelbana eller till fots på dagtid, Uber på kvällstid eller till/från flygplats.
Älskar bra köttkrogar till frugans förtret, men på Buenos Aires verkar det finnas en del gott för Fru Ozz också, tipset tillagt i restaurangalternativen.
Tack för tipset om kuponger, kan absolut vara värt att leta lite. :)

Kan verkligen rekommendera DoubleTree by Hilton Times Square! Sviter med separat sovrum, brukar lägga till att få garanterad utsikt över just Times Square! I dessa rum kan man lätt bo fler om ni är fler!
Försök att få biljetter till American Psycho ! NY fräck musical !
Hyr cyklar och gör central park + picknick ! Ta linbanan från 60:e gatan över till Roosevelt Island och ta er vidare in till Queens! Här hittar du hemma arenan till TheMets och upplev en baseball match!
Rooftop cinemas visar utomhus filmer på taket av Yotel hotell !! Ett måste... Njuuut
Just nu står det mellan DoubleTree och Hilton på Times Square, dagsformen kommer nog att avgöra, skall boka boendet i veckan har jag tänkt.
Rooftops cinemas verkar kul, även det sparat i backfickan.

Att åka ut till frihetsgudinnan är överskattat men Ellis Island Immigration museum är mycket värt ett besök. Att knalla runt i samma lokaler som var alla immigranters första anhalt är en ganska mäktig känsla.
Ett tips är att ta en tidig morgonpromenad från Time Sq ner till Battery Park. Passa på att gå en bit på High Line Park. Att gå upp tidigt brukar inte vara ett problem med tanke på jetlagen. Sedan tar ni första turbåten innan köerna börjar mot liberty island, men det räcker att passera frihetsgudinnan för ett par bilder och gå sedan av andra stoppet på Ellis Island. Tror båtarna börja gå vid 10 och ni är tillbaka på Manhattan för en sen lunch och har fått massor av utsikt och upplevelse med halva dagen kvar...
Bra och kloka tankar som jag tar med mig, tack.

dead rabbit bar new york
Verkar skitcoolt, tack för bra tips!

Om du har en stund över och vill besöka ett unikt museum rekommenderar jag Frick Collection. Under alla mina år boende på Manhattan var det min favorit. Det finns många andra museums men oftast med mycket turister. Frick är mer intimt och en tidigare bostad. Man kan gå igenom det hela relativt snabbt.

Central Park är ju alltid trevlig men rätt stort. Under löpturerna på helgerna stannade jag alltid för att se de som kör roller blades/skates och dansar. Gå till The Mall i parken och du kommer se spektaklet. En rätt unik och spontan upplevelse. Ett besök på Peninsulas hotels takterrass är ett måste. Inte billigt men värt det. För att se Empire State på bästa sätt besök då takterassen på Hotel Metro på 35te gatan. Terassen är inte speciellt högt upp och rätt casual men man står precis nedanför Empire med fantastisk utsikt och det är ingen turistfälla.

När det gäller restauranger och hotell är ju utbudet enormt och smaken är bekant som baken:) Hoppas du har en fantastisk resa till NYC.
Frick Collection verkar inte vara nåt för mig, då är jag mer för att hänga i Central Park och spana på spektakel :)
Peninsulas hotels takterrass känns kul, skall man boka bord innan?
Även utsikten från Hotel Metro är noterat och känns verkligen som ett måste, bordsbokning?

Just hemkommen från New York!
Varför inte skippa turistiga Times Square och bo i Greenwich Village?
Washington Square Hotel är perfekt beläget.

Muddy Waters Bluesclub har jag aldrig hört talas om, menar förmodligen BB Kings?
Spice Market och The Standard Grill är coola restauranger i Meatpacking district, en drink innan på Gansevoorth Hotels takbar när solen går ner över New Jersey rekommenderas.
I Harlem finns The Red Rooster men även Sofies som ligger precis bredvid är kanon.

Coola klubbar för musik:
The Cutting Room och Iridium , 32 gatan resp 50 gatan/Broadway.
Joes Pub på Lafayette, cool miljö, bra artister.

I Greenwich och närområdet dräller det av musik, några tips:

The Blue Note , gillar man jazz så är det ett måste!
Cafe Wha, cool ställe som funnits sedan sextiotalet, alla stora har spelat där. Ligger på Mcdougal street, har du tur möter du Patti Smith, hon bor på Mcdougal.
Runt Christopher street är det roliga ställen i varje hörn och vägg i vägg:
Duplex, singalong gaybar med dragshow på andra våningen.
Arthurs Tavern, mixad musik, liter och intimt.
Boots and Saddle, gaybar, not for the faint hearted!!
Jag och hustrun var där och hade skitroligt.

Nu är jag trött!
Nu är vi ju 1st timers i NYC och boende runt Times Square känns som ett måste :)
Gaybarer är alltid kul även som 100% straight, tack för tips om adress/område.

Ska ni ändå traska runt i Central Park så rekommenderar jag att ni tar en sväng till Strawberry Fields. Har ni tur så är där spontanmusik och andra stämningsfulla events. Sist vi var där så satt en japansk kvinna inne i "ringen" och vek origamifåglar och en skön lirare spelade Lennonlåtar. Lätt att fastna i en timme eller så :).
Tackar, noterat för bakfickan :)

Jag är som sagt oerhört tacksam för alla bra tips i tråden!
Next på planeringslistan så skall jag bestämma hotell och födelsedagsrestaurangen.
 

kaktusen

Medlem
Frick Collection verkar inte vara nåt för mig, då är jag mer för att hänga i Central Park och spana på spektakel :)
Peninsulas hotels takterrass känns kul, skall man boka bord innan?
Även utsikten från Hotel Metro är noterat och känns verkligen som ett måste, bordsbokning?
Det ska inte behövas någon bokning. Hotel Metro är inget lyxhotell men just takterassen har ett perfekt läge precis vid Empire. Det finns några bilder här. Trevligt på kvällen och det är casual. Inte alls lika fräsigt som Peninsula där det är lyxigt och utsikten på kvällen är magisk.
 
  • Gilla
Reactions: Ozz
Toppen