Senaste nytt

Tips om Jakarta/Java/Indonesien/närliggande?

Hej forumet!

Jag har en bokad bonusresa t&r till Jakarta (CGK) över jul/nyår i år, då vi ska iväg på en dykresa i Raja Ampat med utgångspunkt Sorong (SOQ) - en nätt 4h inrikesflight rakt österut från huvudstaden. Skulle behöva lite tips och råd gällande vad man kan göra i området, är det kanske någon som har stenkoll på Indonesien här?

Vi har tre-fyra dagar att döda innan vi flyger från CGK-SOQ för att åka iväg på en dykbåt i en dryg vecka. Att vara några extra dagar i Sorong är vi inte så intresserade av, utan vill helst göra något annat för att bryta av mot dykandet.

Tankar just nu:
- Jakarta, vad finns att göra? Min egen research är att det inte verkar superhett resmål
- Manado (MDC), någon som varit där? Det verkar vara den enda inrikesflygplatsen som ligger "påvägen" till SOQ och som har direktflight vidare till vår slutdestination.
- Något kul utanför Jakarta på bil/bussavstånd kanske?
- worst case - boka flyg till Singapore t&r, men har varit där tidigare

Alla tips och råd mottages tacksamt, högt som lågt!
 

mash

Medlem
Låter fantastiskt med resa till Raja Ampat, lite avundsjuk då jag ännu inte varit där. Däremot har vi spenderat några veckor runt Manado och där finns det helt underbara dykplatser om man tar sig till ut till Bonaken eller till Lembeh, det vore dock synd att åka dit och inte dyka - men vill man göra annat så finns det lite fina stränder, vattenfall och berg/vulkaner att promenera på samt såklart några vattenfall.

Manado är lite mer exotiskt än Bali/Jakarta, till den grad att folk kan komma fram och vilja ta selfies då dom inte vanligtvis kommer i kontakt med västerlänningar.

Jakarta är svårt att tipsa om, finns såklart fina hotell (t.ex Raffles) och ett del spännande restauranger (t.ex. Henshin) till rena fyndpriser, men jag skulle spendera minimalt med tid där som turist igen. Det är en stor stad med svår trafik vilket gör att det kan ta timmar att resa genom staden, även flygplatsen till city kan lätt ta mer än en timme enkel väg.
 
Låter fantastiskt med resa till Raja Ampat, lite avundsjuk då jag ännu inte varit där. Däremot har vi spenderat några veckor runt Manado och där finns det helt underbara dykplatser om man tar sig till ut till Bonaken eller till Lembeh, det vore dock synd att åka dit och inte dyka - men vill man göra annat så finns det lite fina stränder, vattenfall och berg/vulkaner att promenera på samt såklart några vattenfall.

Manado är lite mer exotiskt än Bali/Jakarta, till den grad att folk kan komma fram och vilja ta selfies då dom inte vanligtvis kommer i kontakt med västerlänningar.

Jakarta är svårt att tipsa om, finns såklart fina hotell (t.ex Raffles) och ett del spännande restauranger (t.ex. Henshin) till rena fyndpriser, men jag skulle spendera minimalt med tid där som turist igen. Det är en stor stad med svår trafik vilket gör att det kan ta timmar att resa genom staden, även flygplatsen till city kan lätt ta mer än en timme enkel väg.

Stort tack för tankar och tips! Har du till och med något hotell eller divecenter tips ute på Manado som man kan titta närmre på? :)
 

Glenn E

Medlem
I Jakarta ska man bo på 5 stjärniga hotell.
Det finns riktigt bra nattklubbar i Jakarta t.ex Bats i Shangri-La hotell.
Vad som gäller nu vet jag inte.
Bandung är värt ett besök.
Behagligt klimat och trevlig stad cirka 2 timmar från Jakarta.
 

mash

Medlem
Vi spenderade en vecka på Kuda Laut Boutique Dive Resort på Bunaken och sen en vecka på Murex Bangka Dive Resort. På Bunaken finns det lite mer restauranger och barer att hänga på, men vi gillade Banka bättre då det är väldigt off-site och man är verkligen ute i ingenstans och får 100% naturupplevelser. Murex är ganska enkelt boende, men familjärt och framförallt ett helt underbart husrev - det bästa jag upplevt med pygmesjöhästar och annat spännande direkt utanför stranden, perfekt att köra det some 3dje avslutande dyk för dagen efter 2 vanliga båtdyk. Finns lite andra coola dyksaker att uppleva som varmt vulkanvatten som läcker ut och värmer upp fläckar på botten och skapar små mikroklimat runt omkring.

När vi var i området (2018) så var kineser ganska en stor besöksgrupp, finns hela resorter som bara tar emot kinesiska paketresor med tillhörande skräniga discon, banana boats och snorkelbåtar osv, troligtvis lyser dom med sin frånvaro nu för tiden.
 
Hej forumet!

Jag har en bokad bonusresa t&r till Jakarta (CGK) över jul/nyår i år, då vi ska iväg på en dykresa i Raja Ampat med utgångspunkt Sorong (SOQ) - en nätt 4h inrikesflight rakt österut från huvudstaden. Skulle behöva lite tips och råd gällande vad man kan göra i området, är det kanske någon som har stenkoll på Indonesien här?

Vi har tre-fyra dagar att döda innan vi flyger från CGK-SOQ för att åka iväg på en dykbåt i en dryg vecka. Att vara några extra dagar i Sorong är vi inte så intresserade av, utan vill helst göra något annat för att bryta av mot dykandet.

Tankar just nu:
- Jakarta, vad finns att göra? Min egen research är att det inte verkar superhett resmål
- Manado (MDC), någon som varit där? Det verkar vara den enda inrikesflygplatsen som ligger "påvägen" till SOQ och som har direktflight vidare till vår slutdestination.
- Något kul utanför Jakarta på bil/bussavstånd kanske?
- worst case - boka flyg till Singapore t&r, men har varit där tidigare

Alla tips och råd mottages tacksamt, högt som lågt!

Att hävda att man har "stenkoll på Indonesien" är svårt. Det är ett stort land. Det är så pass stort och inte helt okomplicerat att transportera sig så 4 extradagar är tyvärr inte jättemycket i sammanhanget. Varje dag med lite längre transport får nästan ses som en förlorad dag när det gäller andra aktiviteter.

Jag försöker dessutom oftast undvika Java, för att inte tala om Jakarta.

Jag tycker inte att Jakarta är särskilt trevligt och hade inte stannat längre än nödvändigt, men med det jag sagt ovan i åtanke så kanske det ändå är det mest praktiska att hitta ett fint hotell där man kan bli väl omhändertagen. Kanske ett besök på Taman mini en av dagarna.

Annars så kan man röra sig söderut mot Bogor, inte heller en fantastisk turistort men något lugnare och dessutom lite svalare än Jakarta. Bilvägen dit har jag för mig är ganska trevlig, men det är ett tag sedan jag var där.

Min första reaktion när jag läste ditt inlägg var att rekommendera dig att ta flyget norrut till Pulau Bintan men om man vill bo på ett bra hotell får man förflytta sig till någon av resorterna och då går åter igen mycket tid åt till transport och ni får kanske bara 2 hela dagar på resorten. Om man inte bryr sig om hotellstandarden så kan man bo i Tanjung Pinang och fördriva tiden på Pulau Penyengat. En ö som ligger precis utanför staden och som är i princip helt bilfri. Jag har heller inga problem med att tillbringa en hel dag i de äldre delarna av Tanjung Pinang, i hamnområdet, med att dricka te och titta på folk.

Ett annat alternativ jag tänkte på är att ta flyget till Belitung norr om Java. En trevlig ö med vita stränder och inte särskilt "stökig". Senast jag var där var dock några år före pandemin.

Vilka möjligheter det finns att dyka på dessa ställen vet jag inte. Jag dyker inte själv.
 
Besvarar min egen tråd ifall någon i framtiden hittar hit med liknande utmaning eller i jakt på inspiration.

Efter att i princip alla avrådde oss från att hänga en längre tid i Jakarta så har vi letat rejält efter en smidig och spännande getaway från staden. Bandung tipsade de flesta om, men passade nog inte våra egna preferenser riktigt. Nu har vi bokat in oss på nedan:

Det blir billigt t&r inrikesflyg CGK till PKN (på ön Borneo), där vi åker en 3 dagars båttur i nationalparken Tanjung Puting för att förhoppningsvis bland annat se orangutanger. Om jag förstått det rätt så är Sumatra och Borneo de sista två ställena på jorden där vilda orangutanger lever.
 

Isaksson

Medlem
Besvarar min egen tråd ifall någon i framtiden hittar hit med liknande utmaning eller i jakt på inspiration.

Efter att i princip alla avrådde oss från att hänga en längre tid i Jakarta så har vi letat rejält efter en smidig och spännande getaway från staden. Bandung tipsade de flesta om, men passade nog inte våra egna preferenser riktigt. Nu har vi bokat in oss på nedan:

Det blir billigt t&r inrikesflyg CGK till PKN (på ön Borneo), där vi åker en 3 dagars båttur i nationalparken Tanjung Puting för att förhoppningsvis bland annat se orangutanger. Om jag förstått det rätt så är Sumatra och Borneo de sista två ställena på jorden där vilda orangutanger lever.
Vilken spännande resa! Du får väldigt gärna skriva om er resa till Raja Ampat och Borneo, och ge tips om du har några. Min make har pratat nonstop om just dessa resmål, och orangutangerna... så min förhoppning är att jag ska kunna överraska honom med en bonusresa 2024.
 
Vilken spännande resa! Du får väldigt gärna skriva om er resa till Raja Ampat och Borneo, och ge tips om du har några. Min make har pratat nonstop om just dessa resmål, och orangutangerna... så min förhoppning är att jag ska kunna överraska honom med en bonusresa 2024.
Kan varmt rekommenderas, vi var oerhört nöjda med resan och upplägget.

Vi flög med Turkish i award business dit och hem (via IST). Letade efter alternativ (till DPS, SIN eller KUL) men fann inga bra mina datum.

Orangutang-touren i Tanjung Puting var helt otrolig, och prisvärd! Alla tourer är på i princip liknande "husbåtar" (googla så förstår du hur dom ser ut), men kvalitet på mat och guide kan säkert skilja sig åt. Vi åkte med ett bolag som hette "Orangutang Applause", kan varmt rekommendera dem men finns säkert flera likvärdiga bolag. Behaglig resa och lagom/lite mängd "trek", mer att sitta i fören på båten och spana in i djungeln när man puttrade fram i floden. Vi kom jättenära både vilda och mer "rehabiliterade" apor. Vi flög CGK-PKN-CGK. Billigt 1h flyg. Fanns 2 inrikesbolag att välja mellan, vi flög Nam Air. Skicka PM om du har några frågor.

Raja Ampat var verkligen en dröm för en dykare. Som vanligt med liveaboards finns det en uppsjö av olika båtar och prisnivåer. Vi åkte med ett bolag som hette "Carpe Diem Phinisi". Ganska billigt/prisvärt jämfört med andra båtar (men långt ifrån gratis!) och bra reviews. Vi var jättenöjda. Liten båt, men vi hade tur med sällskapet. Fantastisk dykning och varma 30 grader på 20 meters djup... Största medskicket här är väl just att undvika hamnstaden Sorong i den mån det går, vi hade några resekamrater som ångrade sig djupt att de bokat in luft på dit och hemresa. Flygmässigt reste vi CGK-SOQ-CGK. Här fanns 3 inrikesbolag, alla nattflyg och alla svindyra! Verkar vara standard med dyra biljetter på denna rutt. Vi flög Batik Air, anlände samma dag som dykbåten avgick. Sorong var inget att se överhuvudtaget, så håll nere tiden här om möjligt. OBS! Vissa flyg hade inplanerad "mellanlandning" i Makassar (men såldes som direktflight) - gå inte på den, dubbelkolla flight-time vid bokning. Återigen, skicka PM om du har några frågor.

Mellan tourerna hade vi 24h i Jakarta, vilket räckte ganska bra för att se det viktigaste och spendera lite tid i "civilisationen".
 

Isaksson

Medlem
Kan varmt rekommenderas, vi var oerhört nöjda med resan och upplägget.

Vi flög med Turkish i award business dit och hem (via IST). Letade efter alternativ (till DPS, SIN eller KUL) men fann inga bra mina datum.

Orangutang-touren i Tanjung Puting var helt otrolig, och prisvärd! Alla tourer är på i princip liknande "husbåtar" (googla så förstår du hur dom ser ut), men kvalitet på mat och guide kan säkert skilja sig åt. Vi åkte med ett bolag som hette "Orangutang Applause", kan varmt rekommendera dem men finns säkert flera likvärdiga bolag. Behaglig resa och lagom/lite mängd "trek", mer att sitta i fören på båten och spana in i djungeln när man puttrade fram i floden. Vi kom jättenära både vilda och mer "rehabiliterade" apor. Vi flög CGK-PKN-CGK. Billigt 1h flyg. Fanns 2 inrikesbolag att välja mellan, vi flög Nam Air. Skicka PM om du har några frågor.

Raja Ampat var verkligen en dröm för en dykare. Som vanligt med liveaboards finns det en uppsjö av olika båtar och prisnivåer. Vi åkte med ett bolag som hette "Carpe Diem Phinisi". Ganska billigt/prisvärt jämfört med andra båtar (men långt ifrån gratis!) och bra reviews. Vi var jättenöjda. Liten båt, men vi hade tur med sällskapet. Fantastisk dykning och varma 30 grader på 20 meters djup... Största medskicket här är väl just att undvika hamnstaden Sorong i den mån det går, vi hade några resekamrater som ångrade sig djupt att de bokat in luft på dit och hemresa. Flygmässigt reste vi CGK-SOQ-CGK. Här fanns 3 inrikesbolag, alla nattflyg och alla svindyra! Verkar vara standard med dyra biljetter på denna rutt. Vi flög Batik Air, anlände samma dag som dykbåten avgick. Sorong var inget att se överhuvudtaget, så håll nere tiden här om möjligt. OBS! Vissa flyg hade inplanerad "mellanlandning" i Makassar (men såldes som direktflight) - gå inte på den, dubbelkolla flight-time vid bokning. Återigen, skicka PM om du har några frågor.

Mellan tourerna hade vi 24h i Jakarta, vilket räckte ganska bra för att se det viktigaste och spendera lite tid i "civilisationen".
Låter som en resa rik på trevliga upplevelser. tack för att du delade med dig om resan och alla tips, guld värt! Skickar säkert något PM framöver. Orangutang-touren och Borneo kommer vara prioriterat, men ska forska lite mer om Raja Ampat och inrikesflyg dit. Är man ändå så långt hemifrån vill man gärna bocka av nummer ett på sin tio i top lista. Kruxet är väl att syftet med resan till Raja Ampat inte är dykning (nu undrar nog en del varför vi just vill åka dit) och jag får ingen feeling för något hotell eller boende, inget ser lockande ut. Allt som är överbefolkat och för civiliserat, vill vi långt bort från. Någon natt på hotell för transfer i större stad kommer det ju bli ändå. Jag har inget dykarset, men maken skulle nog gladeligen göra några dyk om den världen ändå ligger framför näsan på honom. Vi vill ju gärna uppleva lite mer "komfort", än en avdankad bungalow med flerbäddsalternativ. Jag har googlat en del på liveaboard snorkeling cruise. Det verkar vara i vår smak. Dock svårt att matcha Biz på award längsta benet, med inrikesflyg och liveabroad som säljs som ombokningsbar / återbetalningsbar. Bokade ni inrikesflyg lågt i förväg eller när ni var på plats?
 
Toppen