Senaste nytt

Tips gällande Shanghai, Seoul, Taipei och Manilla - höstlovet 2024 okt/nov

Maja

Medlem
Efter mycket funderande så blev det en mindre Asienturné nästa höstlov för dottern och mig och med det så kommer massor av frågor.

Startar därför en ny tråd och hoppas jag kan få lite input från käre BC:are som har erfarenhet från dessa städer.

Har tidigare bara gjort en layover i Seoul 2019 så det har hunnit hända en del sedan dess är jag övertygad.


Shanghai, Kina

Transport t&r flygplatsen:
Tips på hur man tar sig från flygplatsen (PVG)? Vi åker med handbagage och har varsin resväska.

Hittade förslaget att ta Maglevtåget från flygpaltsen till Longyang Road och därefter byta till tunnelbanan linje 2 till People's Square och därefter gå till Conrad Shanghai som jag siktar på att boka in oss på.

Ska sedan till Shanghai Hongqliao (SHA) när vi flyger vidare till Seoul så efterlyser även bästa rutten dit också.

Det förslag jag har fått fram här är T-bana linje 1o från Yuyuan Garden Station till Honggqiao Airpot T1 som ska ta ca 30 min själva resan, men först är det 15 mins promenad till stationen.

Lokaltransporter på plats:
Har ni köpt Travel Pass till t-banan eller kontant biljetter?

Didi:
Någon som har erfarenhet från Didi i Shanghai? Vad jag kan läsa mig till så ska jag kunna ändra språk i appen till Engelska?

Kartapp:
Undrar även vilken kartapp som jag bör ladda ner? Google maps har jag förstått är helt kört, men Apple Maps ska fungera har jag hört. Kan dock inte få kollektivtrafikförslag den vägen att fungera alls när jag testar hemifrån.

Kontanter / kreditkort / ApplePay:
Cash is king - eller? Vart växlar jag lämpligast?
Amex eller Mastercard - hur bra täckning har dessa kort i Shanghai? Läser att många lokala affärer/restauranger endast accepterar UnionPay.

Sevärdigheter som vi inte får missa?
Ett besök på Disneyland Shanghai och Starbucks Reserve Roastery står på listan. The Bund, Nanjing Road shopping, Yu Garden är andra ställen/stopp som kommit upp så här långt när jag gjort research.
Vi landar lördag 26/10 ca kl 14 och lämnar 31/10 kl 18:10.

Tack på förhand!

Återkommer med frågor gällande Seoul, Taipei och Manilla när jag kommer dit gällande planeringen!
 
Last edited:

Kevinator

Medlem
Superkul att ni ska till min hemstad Shanghai.

* PVG in till stan med Maglev och Line 2 är rätt. Magkev är en upplevelse i sig
* SHA hade jag tagit en vanlig taxi som hotellreceptionen kan boka till er. Det kommer kosta mindre än 100 sek för er båda så slipper ni krångla med bagage och t-banebiljetter på avresedagen

* Travel Pass kan vara smidigt om ni ska åka mkt t-bana o buss. Ladda på med 50 eller 100 rmb. Ni kommer behöva varsitt kort
* Det går att köpa enkelbiljetter i automater med kontanter på stationerna. De allra flesta lokala använder mobila biljetter nu för tiden, så ingen kö nånsin till de automaterna

* Betalningar är knepigare. Många ställen (dvs som inte är internationella hotell eller kedjor) tar inte utländska kort. Kontanter funkar men det som fungerar absolut överallt är kinesiska mobila plånböcker, dvs WeChat Pay och Alipay. Tror att Alipay har en lösning som möjliggör att du kan tanka på pengar med utländska kort inför er resa. WeChat Pay är svårare

* Sevärdheter: Kan tipsa om Jade Buddha Temple
* Ät massa gott när ni är på plats. Testa gärna Shengjian Bao som är min favoritfrukosträtt. Det är en mindre bao med fyllning och krispig botten. Det finns en kedja som heter Yang’s Dumplings (http://www.xysjg.com/) som finns lite varstans i stan
 

Maja

Medlem
Tusen tack @Kevinator för tips in input.

Har hittat att jag kan köpa en kombinerad biljett Maglev och t-bana så ska kolla lite mera på det och se vart och hur jag köper denna biljett.

När jag börjar närma mig en mer detaljerad plan över vad vi ska se och göra så får jag kolla in Travel Pass och se om det är 3-dagars pass som gäller eller ett där jag laddar på pengar.

Inser att betalningen nog blir det knepigaste som det låter. Alipay och WeChat Pay har jag koll på att det är de vanligaste/enklaste betalmedlet men att de kräver ett kinesiskt kort i botten så inget alternativ för mig som turist. Får kolla in Alipay om det finns en "turistvariant".

Jade Buddha Temple har jag haft på min lista över sevärdheter, men glömde tydligen helt av den i tidigare inlägg.

Tack för mattipsen också! Ska absolut kollas in och testa lite olika baos. :)
 

Sullon

Medlem
Shanghai är överväldigande stort. Trångt och stressigt. Vanligt med svindlerier mot turister. Luften kan vara direkt skadlig pga föroreningar. Men fantastisk stad ändå.

Taipei är nästan raka motsatsen. Nästan lite för lugnt. Passa på att resa runt i landet med snabbtåg.

Seoul är en lagom mix av de båda. God mat. Ska dit igen nu i vår.
 

BAS

Medlem
Kul sammanträffande, jag ska också till Shanghai med min dotter (18 år) över höstlovet, lyckades hitta business award biljetter med SAS. Är det kvarteren nära People's Park gäller för boende? Verkar finnas ett par Radisson-hotell där, men ni kanske har roligare förslag?

Tar gärna fler tips på aktiviteter och restauranger :)

Sen en viktig fråga: Vilket VPN ska man välja? Är beroenda av GMail, förstår att det bara funkar med VPN.
 
Kul sammanträffande, jag ska också till Shanghai med min dotter (18 år) över höstlovet, lyckades hitta business award biljetter med SAS. Är det kvarteren nära People's Park gäller för boende? Verkar finnas ett par Radisson-hotell där, men ni kanske har roligare förslag?

Tar gärna fler tips på aktiviteter och restauranger :)

Sen en viktig fråga: Vilket VPN ska man välja? Är beroenda av GMail, förstår att det bara funkar med VPN.
Du kan förvänta dig allt google baserat fungerar sporadiskt och sådär i Kina.
Skit i det och fixa till en alipay eller motsvarande så blir dina Kina resa bättre
 
Toppen