Senaste nytt

Tips för ny Amex Platinum-användare

B77W

Medlem
Hallå alla!

Klickade hem ett AMEX Platinum och AMEX Elite i veckan efter ett par rödtjut för mycket. Undrar dock vad era bästa tips är för respektive kort sett ur dess förmåner alltså?

Är EBD idag och når spend på 300k genom jobbet så 2 x voucher ska ju vara nåbart. Platinumkortet ansåg jag behöva för de finfina hyrbilsvillkoren ... har dock väldigt dålig koll på övriga bra saker som kanske ni erfarna människor nyttjar dessa kort till?

Har idag AMEX premium sedan över ett år tillbaka och har en voucher liggandes hemma. En fråga gällande dessa vouchers - påbörjas inte ny spend/möjligheten till ny voucher förrän den gamla har nyttjats?

Tusen tack på förhand hörni!
 

agehall

Medlem
Är EBD idag och når spend på 300k genom jobbet så 2 x voucher ska ju vara nåbart. Platinumkortet ansåg jag behöva för de finfina hyrbilsvillkoren ... har dock väldigt dålig koll på övriga bra saker som kanske ni erfarna människor nyttjar dessa kort till?
Det är inte ett bra argument för AmEx Platinum imho - du kan få i princip liknande villkor hos tredjepartsförsäkringar för runt 1000kr/år. Du ska nog fundera över om det verkligen är värt att lägga 10kkr på Platinum och Elite. De flesta här anser nog att det inte är värt det även om det nog varierar lite.

En fråga gällande dessa vouchers - påbörjas inte ny spend/möjligheten till ny voucher förrän den gamla har nyttjats?
Det blir ingen "ny spend" - man får en vid 150kkr med Amex Premium och Elite. Har man Elite får man en andra vid 300kkr. Spend räknas alltid per kalenderår och överförs inte mellan kort.
 

JohnR

Medlem
Det är inte ett bra argument för AmEx Platinum imho - du kan få i princip liknande villkor hos tredjepartsförsäkringar för runt 1000kr/år. Du ska nog fundera över om det verkligen är värt att lägga 10kkr på Platinum och Elite. De flesta här anser nog att det inte är värt det även om det nog varierar lite.


Det blir ingen "ny spend" - man får en vid 150kkr med Amex Premium och Elite. Har man Elite får man en andra vid 300kkr. Spend räknas alltid per kalenderår och överförs inte mellan kort.

Platinumkort? Är det samma som räkmackekortet?
 

JohnR

Medlem
Försökte vara fyndig, men kanske bara jag själv som delar min humor.

Att räkna hem Platinumet görs på följande sett:
En räkmacka kostar 255kr

Dvs är två räkmackor i månaden för att nå break even. Ät ytterligare 2st/ månaden för att tjäna 6000/år. Ät två i veckan för att tjäna hela 18500 per år, osv...

Ignorera att du inte åt några räkmackor innan du skaffade kortet.
 

B77W

Medlem
Haha! Älskar kommentarerna
Jag har nytta av Platinumkortet i tjänsten i alla fall. Trodde dock att det skulle vara fler fördelar än räkmackor på Arlanda - tur man bor i Sthlmsområdet :)
 

B77W

Medlem
Då skjuter vi i iväg en annan fråga i etern då räkmackekortet är avhandlar... någon som använder sitt Elite på något mumsigt sätt som man kanske inte lika enkelt kan läsa sig till? :)
 
Toppen