Senaste nytt

Tips: Boka Lufthansa First med Eurobonus-poäng

Jag frågade precis om lite olika datum och fick förvånansvärt bra träffar. Efter en stund sa dock agenten "på det här flyget finns också business, eller first som man säger". Vadå som man säger!?!? Då blir man väldigt misstänksam om vad de egentligen sökt på. Nån som råkat ut för detta? Dock var agenten inte så sugen på att söka sträcka för sträcka, så får iaf ringa in igen...

Just det har jag inte varit med om men det kan absolut vara olika nivå på de man pratar med. Jag brukar fråga vad det finns för bokningsklasser, då säger de oftast ekonomi och business sedan får man fråga om first.

Jag har krånglat en del med dem senaste veckan gällande en resa till Asien med utgångna poäng. Först fick jag svar att jag hade rätt till avbokning med ett års giltighetstid på de poäng som gått ut. Valde att avvakta och nästa gång fick jag svar att jag inte hade rätt till avbokning. Tredje gången sa de att jag varken hade rätt till avbokning eller ombokning, så jag hänvisade till vad som står på hemsidan och kopplade hon tillbaka mig till kön. Fjärde personen fixade avbokning med återbetalning.

Jag frågade precis om lite olika datum och fick förvånansvärt bra träffar. Efter en stund sa dock agenten "på det här flyget finns också business, eller first som man säger". Vadå som man säger!?!? Då blir man väldigt misstänksam om vad de egentligen sökt på. Nån som råkat ut för detta? Dock var agenten inte så sugen på att söka sträcka för sträcka, så får iaf ringa in igen...
Haha, påminner om en kollega som inte hade rest mycket, hade prompt blivit uppgraderad till first class på helsinki-Shanghai med finnair…

Efter en stund sa dock agenten "på det här flyget finns också business, eller first som man säger". Vadå som man säger!?!?

Jösses. Att gemene man regelmässigt säger "första klass" när de syftar på Business (och inte har någon som helst aning om att det är skillnad på Business och First, eller för den delen skillnaden vad Business innebär regionalt respektive interkontinentalt), det har man väl fått vänja sig med. Men den som faktiskt arbetar med att boka flyg tycker jag att man borde kunna begära mer av...

Just det har jag inte varit med om men det kan absolut vara olika nivå på de man pratar med. Jag brukar fråga vad det finns för bokningsklasser, då säger de oftast ekonomi och business sedan får man fråga om first.

Jag har krånglat en del med dem senaste veckan gällande en resa till Asien med utgångna poäng. Först fick jag svar att jag hade rätt till avbokning med ett års giltighetstid på de poäng som gått ut. Valde att avvakta och nästa gång fick jag svar att jag inte hade rätt till avbokning. Tredje gången sa de att jag varken hade rätt till avbokning eller ombokning, så jag hänvisade till vad som står på hemsidan och kopplade hon tillbaka mig till kön. Fjärde personen fixade avbokning med återbetalning.

Jösses. Att gemene man regelmässigt säger "första klass" när de syftar på Business (och inte har någon som helst aning om att det är skillnad på Business och First, eller för den delen skillnaden vad Business innebär regionalt respektive interkontinentalt), det har man väl fått vänja sig med. Men den som faktiskt arbetar med att boka flyg tycker jag att man borde kunna begära mer av...

När man får dessa agenter då säger man: Jag vill ha O-Klass (Oscar) på det här benet.
Är det business är det "I-klass" (india).

Så är det enkelt att skilja på detta och agenten fattar!

Sen är det väl också så att man själv suttit i intra EU business class och folk går förbi och säger: Oh det här är första klass.....o_O

@simon_says91 man behöver inte sitta i business för att hör det, har även fällts den kommentaren om SAS Pluss
Det tycker jag man hör ganska ofta i plus.

Minns också någon "kändis som rasade i Aftonbladet" eller liknande när Norwegian hade sina stora problem i början med longhaul, för hon hade minsann biljett i första klass...

Så nä det är enkelt att göra fel. Är man tex van vid tåget så är ju premium economy mer som första klass på SJ tex.

Däremot håller jag helt med om att de som faktiskt säljer biljetterna borde veta mer än gemene man.

Kan ju ha varit domestic First i USA som avsågs. Bokas som I-klass på award.

Kan ju ha varit domestic First i USA som avsågs. Bokas som I-klass på award.
Skulle ha kunnat vara, men nu var det lufthansa mellan FRA och ORD där det ju enligt awardfares finns mycket tillgång nästan varje dag för andra bonusprogram men om jag förstått rätt ingen som lyckats hitta/boka härifrån med SAS iaf...

Nästa agent fattade direkt och sökte men det gav dessvärre inget. Men inte agentens fel...

Avbokade min resa med. 2-4-1 och jag skulle få tillbaka den runt 1 feb(!)...

Toppen