Senaste nytt

Tips: Boka Lufthansa First med Eurobonus-poäng

Jisses.
Först på tredje försöket lyckades SAS koppla mig till en medarbetare som kunde hitta och boka F-plåtarna med Lufthansa till New York i helgen. Den första agenten förslog andra biljetter, den andra agenten ifrågasatte hur jag kunde hitta platser på önskade flyg trots att jag upprepade flightnumren mer eller mindre som ett mantra.
Låter som en helt vanlig dag på SAS. Antar att du ringde vanliga kundtjänst och inte den i Tallinn?

Låter som en helt vanlig dag på SAS. Antar att du ringde vanliga kundtjänst och inte den i Tallinn?

Efter första försöket ringde jag och ville boka med Tallinn, men eftersom de inte kunde boka utan att applicera 2-4-1 så hänvisade de mig till tillbaka till vanliga kundtjänst. Men jag fick hjälp att bekräfta de lediga platserna på mina önskade flyg, och det gjordes på nolltid!

Enligt en Tallinn-agent idag är det vanligt att LH släpper O-platser några dagar innan avgång, och sällan så långt som 2 veckor. Om det stämmer eller inte kanske någon annan har observerat

Enligt en Tallinn-agent idag är det vanligt att LH släpper O-platser några dagar innan avgång, och sällan så långt som 2 veckor. Om det stämmer eller inte kanske någon annan har observerat
Det släpps från 14 dagar innan. När jag bokade för 1 månad sedan släpptes några destinationer 14 dagar innan och andra släpptes närmre inpå. Det beror helt på bokningsläge och vad lufthansa förväntar sig att sälja.

Brytpunkter är när de släpps till Star Alliance. För miles and more medlemmar med Senator status eller högre finns bättre tillgänglighet långt i förväg. Jag har bokat första klass till LA i maj nästa år.

Brytpunkter är när de släpps till Star Alliance. För miles and more medlemmar med Senator status eller högre finns bättre tillgänglighet långt i förväg. Jag har bokat första klass till LA i maj nästa år.
Känns faktiskt som att det kan dyka upp närsomhelst fö partners när man är inom 14 dagarsfönstret, men jag har inte fört statistik på det.

Och lite däremellan antar jag? Jag tycker det brukar dyka upp platser löpande fram till avgång. Kan ju iof vara avbokningar...

Känns faktiskt som att det kan dyka upp närsomhelst fö partners när man är inom 14 dagarsfönstret, men jag har inte fört statistik på det.

Stämmer med mitt intryck. Jag försöker just nu få till en ändring i en resa med avfärd om ett par dagar, och jag har därför hållit kontinuerlig koll sedan 2-veckorsfönstret öppnades. Sedan dess har det dykt upp platser även vid andra tidpunkter än vid +14, 7 resp 1 dag. Dock endast enstaka platser ska sägas, och det verkar som att de större släppen sker vid intervallen ovan.

Kanske är det som Jakob Österberg skriver, att "ströplatserna" rör sig om avbokningar som återförs, och att nya "friska" platser endast kommer vid de intervall som @ELOS anger?

Sedan kan man ju alltid pröva vid gate. Någon gång har jag haft business på LH med SAS EB och betalat mellanskillnaden med miles and more till första klass då det varit tomma platser.

Det där med intervallen 14, 7 och 1 dag har jag inte hittat på själv. Den informationen har jag fått från en person som arbetar på LH Revenue avdelning. I princip är det så att är kabinen tom släpps 2 platser 14 dagar före. Om det är upp till 2 bokade platser i first sker släpp vid 7 dagar. Om det är mer än 2 bokade sker det inget släpp förrän 1 dygn före avresa. Vissa destinationer tycks dock släppa upp till 4 platser om inte kabinen är bokad 14 dagar före t.ex. till Bogota. Det finns också en LH first class waitlist för Senator och HON. Då går platserna dit först och om dessa inte accepteras släpps de till Star Alliance. Det kan vara orsaken att släppen sker lite då och då.
Själv har jag waitlist på 8 olika flighter liggande.

Så bästa sättet att komma åt first platser är att uppnå Senator status, göra en waitlist och om man har en Amex 2-4-1 tacka nej till waitlist så går de ganska omedelbart över till Star Alliance enligt min egen erfarenhet.

Är det förresten någon som prövat konceptet sitta i first men få business service som LH nu introducerat på några destinationer där de kör 747-800 utan first class?

Last edited:
Toppen