Senaste nytt

Tips: Boka Lufthansa First med Eurobonus-poäng

Vilka destinationer är vanligast att man hittar 2 biljetter till? Tänkte hålla utkik under detta år då jag har poängen som krävs och flexibelt med jobbet så kan åka när som helst efter April egentligen.
 
Vilka destinationer är vanligast att man hittar 2 biljetter till? Tänkte hålla utkik under detta år då jag har poängen som krävs och flexibelt med jobbet så kan åka när som helst efter April egentligen.

Det är tyvärr en "hur långt är ett snöre" fråga ;) Det som är klart är att det är FRA och inte MUC. Tidigare fanns det indikationer på att A340-600 skulle vara tillbaka från 27 MAR, 2022 men det är inte uppdaterat i systemen.

Så det begränsas till B747-8i från FRA. Klassiska destinationer som avgår i april (kanske inte en komplett lista): SFO, LAX, MIA, IAD, JFK, ORD, EWR i USA. Sen har du söder om USA: MEX, GRU, EZE.

Sydafrika: JNB
Indien: DEL
Asien: PVG (som är 0 inventory), HND

Det var det jag hittade baserat på minne.

Vi har haft några lyckade till ORD, MEX och nu senast JNB. Men det finns inget rätt svar, erfarenheten säger dock att SFO/LAX/MIA är väldigt svåra medan IAD/ORD/EWR lite enklare. Samma med MEX.

Jag tror du kommer behöva fokusera på södra halvklotet: GRU/JNB, östra USA eller MEX. Lycka till!
 
Det är tyvärr en "hur långt är ett snöre" fråga ;) Det som är klart är att det är FRA och inte MUC. Tidigare fanns det indikationer på att A340-600 skulle vara tillbaka från 27 MAR, 2022 men det är inte uppdaterat i systemen.

Så det begränsas till B747-8i från FRA. Klassiska destinationer som avgår i april (kanske inte en komplett lista): SFO, LAX, MIA, IAD, JFK, ORD, EWR i USA. Sen har du söder om USA: MEX, GRU, EZE.

Sydafrika: JNB
Indien: DEL
Asien: PVG (som är 0 inventory), HND

Det var det jag hittade baserat på minne.

Vi har haft några lyckade till ORD, MEX och nu senast JNB. Men det finns inget rätt svar, erfarenheten säger dock att SFO/LAX/MIA är väldigt svåra medan IAD/ORD/EWR lite enklare. Samma med MEX.

Jag tror du kommer behöva fokusera på södra halvklotet: GRU/JNB, östra USA eller MEX. Lycka till!

Jag har en resa bokad 17 MAR, 2022 FRA-IAD LH418 som är schemalagd med A340-600 . LH säljer dock inte first på flighten. Samma sak gäller hemresan 21 MAR 2022. Vad innebär detta? Att man förmodligen inte kommer flyga med A340-600?
 
Jag har en resa bokad 17 MAR, 2022 FRA-IAD LH418 som är schemalagd med A340-600 . LH säljer dock inte first på flighten. Samma sak gäller hemresan 21 MAR 2022. Vad innebär detta? Att man förmodligen inte kommer flyga med A340-600?
Det innebär troligtvis att Lufthansa kommer flyga med en A340-600 men inte erbjuda First service ombord. Kan mycket väl vara så att stolarna i First inte används, eller så kan folk i Business seatas där men få service som om det vore business.
 
Jag har en resa bokad 17 MAR, 2022 FRA-IAD LH418 som är schemalagd med A340-600 . LH säljer dock inte first på flighten. Samma sak gäller hemresan 21 MAR 2022. Vad innebär detta? Att man förmodligen inte kommer flyga med A340-600?

Bra info! Jag har bara tittat efter A340-600 från MUC. Min gissning är att A340-600 på denna sträckan ersätter B747-400 (som inte har First) och att Lufthansa inte börjar sälja först på rutten under W21/22. Det verkar stämma; söndag 27-MAR-2022 som är S22 start övergår flight 418 från A340-600 till B747-8i.

One Mile at a Time skrev om A340-600 återkomst till S22, också i MUC men jag ser inga flighter till "the usual suspects".

Men kanske ser vi A340-600 från FRA med First från 27-MAR-2022. Jag har inte hittat några rutter så långt.
 
När jag åkte i lördags så visade AF och Expertflyer 6 lediga platser mellan FRA-MEX. Dagarna innan ungefär samma sak och då släpptes platser till EB då jag ringde SAS varje dag nära inpå. Dagen jag åkte släpptes inget och det var mycket riktigt 6 lediga platser enl CC.
 
Idag har jag pratat med en av de mer rutinerade agenterna på SAS (Sykes i Sveg) gällande Lufthansa First biljetter. Agenten i fråga gick igenom många av destinationerna som Lufthansa flyger till med First och kom fram till att inget var bokningsbart närmaste veckan.

Stockholm -> Los Angeles/San Fransisco/New York/Chicago/Miami/Sao Paulo/Rio - Halvfullt eller enstaka platser revenue finns på det flesta avgångarna (1-4 platser) och inget syns hos agenten som award.
Lufhansa Miles&More ger ut minst 1-2 awardplatser på dessa datum.

Stockholm -> Buenos Aires -> Stockholm - 6-8 platser tillgängliga revenue (Tomt eller max 1-2 pax bokade) 30-31 Dec och hem 1 Jan, agenten säger att platser syns men ej bokningsbart men kan inte ge en förklaring varför. Platser syns på samma datum på United, Air Canada, ANA och Expertflyer alltså bör man ju tycka att SAS bör kunna boka om inte Lufthansa indirekt "hatar SAS".
Lufhansa Miles&More ger ut minst 5 awardplatser på dessa datum.


New York/Chicago -> Stockholm - 4-6 platser tillgängliga för revenue, syns enstaka biljetter på United, Air Canada och ANA blandat, här kan agenten inte se något alls heller.
Lufhansa Miles&More ger ut minst 1-2 awardplatser på dessa datum.

Nu är frågan om man skall ta samma text ovan och skicka till SAS EB kontor och be om en förklaring? Varför kan agenten se plats men ej boka? Varför kan i princip en större del av andra bolag inom samma alliance boka platser? Med tanke på att det är nog 3 månader sedan jag ens hörde någon lyckades boka LH F med EB poäng så känns det minst sagt oroväckande ut för framtiden.


Idag ringde man SAS för att kolla tillgängligheten imorgon på F platser till EWR. Har gått genom och Awardfares, United, Air Canada, Avianca, ANA visar alla 3 platser på avgången FRA-EWR (Orelevant men M&M visar 4 platser). Kollar man revenue så säljs det A5 och F5 enligt Expertflyer på samma flight.

Kommer fram direkt vid 09:00 och agenten frågar då efter mitt bokningsnummer och börjar kolla lite. Han säger sedan att han inte hittar någon första klass på direktflyget från Arlandao_O då vet man vilken kompetens det var på den agenten.....

Säger då att jag självklart måste åka via Frankfurt då Lufthansa har detta som bas. Då börjar han kolla och säger: Jo men där ser jag bara business class

Efter lite mer knappande så säger han: Det enda jag kan hitta är 1 plats via Frankfurt till New york
Något som han 20 sekunder tidigare sa att det bara fanns business.....

Jag gav direkt upp hoppet och tacka för mig.

Man börjar nästan undra vad det är för "diktaturfasoner" SAS håller på med när man uppenbarligen blockar inventory till sina kunder. Sen att man inte har kompetenta agenter som bokar dessa gör ju saken mycket värre....
 
Idag ringde man SAS för att kolla tillgängligheten imorgon på F platser till EWR. Har gått genom och Awardfares, United, Air Canada, Avianca, ANA visar alla 3 platser på avgången FRA-EWR (Orelevant men M&M visar 4 platser). Kollar man revenue så säljs det A5 och F5 enligt Expertflyer på samma flight.

Kommer fram direkt vid 09:00 och agenten frågar då efter mitt bokningsnummer och börjar kolla lite. Han säger sedan att han inte hittar någon första klass på direktflyget från Arlandao_O då vet man vilken kompetens det var på den agenten.....

Säger då att jag självklart måste åka via Frankfurt då Lufthansa har detta som bas. Då börjar han kolla och säger: Jo men där ser jag bara business class

Efter lite mer knappande så säger han: Det enda jag kan hitta är 1 plats via Frankfurt till New york
Något som han 20 sekunder tidigare sa att det bara fanns business.....

Jag gav direkt upp hoppet och tacka för mig.

Man börjar nästan undra vad det är för "diktaturfasoner" SAS håller på med när man uppenbarligen blockar inventory till sina kunder. Sen att man inte har kompetenta agenter som bokar dessa gör ju saken mycket värre....
Hur vet du att det är SAS som blockar dessa platser och inte Lufthansa (SAS och Lufthansa har väl inte den bästa grannsämjan just nu)?
Har själv ringt idag och det är F5A5 och 5 tillgängliga awards för Air Canada på flighten jag tittat. Vid samtal med SAS så ser agenten 3 platser bokningsbara som awards på min flight med Eurobonus. Onekligen så skiljer det sig hur många platser som blir tillgängliga för Eurobonus dagen innan när det är lika många platser till salu (är 3 bokade säten så högst troligt att det är 5 platser kvar på min flight).

Om man ska gissa något utifrån ditt exempel och mitt är att SAS har tillgång till 2 färre platser än andra bolag då detta stämmer för båda oss. Då SAS får 3 till min destination och 1 till EWR tyder ju på att det är Lufthansa som styr detta och inte SAS (om man ska killgissa lite).
 
Fanns 7 lediga enligt EF på MEX-FRA idag, så jag och frugan passade på och knep 2.
Vi hade egentligen tänkt åka hem på fredag eller lördag, men fegade ur då Awardfares och United endast visade 2 platser de datumen även om EF visade 6 respektive 5.

Känns väldigt skönt att det lönade sig med dubbla vouchers!

Sitter och väntar i loungen nu och hoppas vi kan knata bort till FCT sen i Frankfurt och hänga där några timmar så man får sin badanka innan man åker hem till Sverige :)
 
Last edited:
Toppen