christianboazo1235
Medlem
Tack, även om jag får åka business…
Vilka destinationer är vanligast att man hittar 2 biljetter till? Tänkte hålla utkik under detta år då jag har poängen som krävs och flexibelt med jobbet så kan åka när som helst efter April egentligen.
Det är tyvärr en "hur långt är ett snöre" frågaDet som är klart är att det är FRA och inte MUC. Tidigare fanns det indikationer på att A340-600 skulle vara tillbaka från 27 MAR, 2022 men det är inte uppdaterat i systemen.
Så det begränsas till B747-8i från FRA. Klassiska destinationer som avgår i april (kanske inte en komplett lista): SFO, LAX, MIA, IAD, JFK, ORD, EWR i USA. Sen har du söder om USA: MEX, GRU, EZE.
Sydafrika: JNB
Indien: DEL
Asien: PVG (som är 0 inventory), HND
Det var det jag hittade baserat på minne.
Vi har haft några lyckade till ORD, MEX och nu senast JNB. Men det finns inget rätt svar, erfarenheten säger dock att SFO/LAX/MIA är väldigt svåra medan IAD/ORD/EWR lite enklare. Samma med MEX.
Jag tror du kommer behöva fokusera på södra halvklotet: GRU/JNB, östra USA eller MEX. Lycka till!
Det innebär troligtvis att Lufthansa kommer flyga med en A340-600 men inte erbjuda First service ombord. Kan mycket väl vara så att stolarna i First inte används, eller så kan folk i Business seatas där men få service som om det vore business.Jag har en resa bokad 17 MAR, 2022 FRA-IAD LH418 som är schemalagd med A340-600 . LH säljer dock inte first på flighten. Samma sak gäller hemresan 21 MAR 2022. Vad innebär detta? Att man förmodligen inte kommer flyga med A340-600?
Jag har en resa bokad 17 MAR, 2022 FRA-IAD LH418 som är schemalagd med A340-600 . LH säljer dock inte first på flighten. Samma sak gäller hemresan 21 MAR 2022. Vad innebär detta? Att man förmodligen inte kommer flyga med A340-600?
Idag har jag pratat med en av de mer rutinerade agenterna på SAS (Sykes i Sveg) gällande Lufthansa First biljetter. Agenten i fråga gick igenom många av destinationerna som Lufthansa flyger till med First och kom fram till att inget var bokningsbart närmaste veckan.
Stockholm -> Los Angeles/San Fransisco/New York/Chicago/Miami/Sao Paulo/Rio - Halvfullt eller enstaka platser revenue finns på det flesta avgångarna (1-4 platser) och inget syns hos agenten som award.
Lufhansa Miles&More ger ut minst 1-2 awardplatser på dessa datum.
Stockholm -> Buenos Aires -> Stockholm - 6-8 platser tillgängliga revenue (Tomt eller max 1-2 pax bokade) 30-31 Dec och hem 1 Jan, agenten säger att platser syns men ej bokningsbart men kan inte ge en förklaring varför. Platser syns på samma datum på United, Air Canada, ANA och Expertflyer alltså bör man ju tycka att SAS bör kunna boka om inte Lufthansa indirekt "hatar SAS".
Lufhansa Miles&More ger ut minst 5 awardplatser på dessa datum.
New York/Chicago -> Stockholm - 4-6 platser tillgängliga för revenue, syns enstaka biljetter på United, Air Canada och ANA blandat, här kan agenten inte se något alls heller.
Lufhansa Miles&More ger ut minst 1-2 awardplatser på dessa datum.
Nu är frågan om man skall ta samma text ovan och skicka till SAS EB kontor och be om en förklaring? Varför kan agenten se plats men ej boka? Varför kan i princip en större del av andra bolag inom samma alliance boka platser? Med tanke på att det är nog 3 månader sedan jag ens hörde någon lyckades boka LH F med EB poäng så känns det minst sagt oroväckande ut för framtiden.
Hur vet du att det är SAS som blockar dessa platser och inte Lufthansa (SAS och Lufthansa har väl inte den bästa grannsämjan just nu)?Idag ringde man SAS för att kolla tillgängligheten imorgon på F platser till EWR. Har gått genom och Awardfares, United, Air Canada, Avianca, ANA visar alla 3 platser på avgången FRA-EWR (Orelevant men M&M visar 4 platser). Kollar man revenue så säljs det A5 och F5 enligt Expertflyer på samma flight.
Kommer fram direkt vid 09:00 och agenten frågar då efter mitt bokningsnummer och börjar kolla lite. Han säger sedan att han inte hittar någon första klass på direktflyget från Arlandadå vet man vilken kompetens det var på den agenten.....
Säger då att jag självklart måste åka via Frankfurt då Lufthansa har detta som bas. Då börjar han kolla och säger: Jo men där ser jag bara business class
Efter lite mer knappande så säger han: Det enda jag kan hitta är 1 plats via Frankfurt till New york
Något som han 20 sekunder tidigare sa att det bara fanns business.....
Jag gav direkt upp hoppet och tacka för mig.
Man börjar nästan undra vad det är för "diktaturfasoner" SAS håller på med när man uppenbarligen blockar inventory till sina kunder. Sen att man inte har kompetenta agenter som bokar dessa gör ju saken mycket värre....