250000kr*0,0125=3125kr, menar du att det är ett bättre värde? Alltså bättre än 49500p och en amex 2-4-1 vouncher? I tend to disagree
Värdet av Eurobonuspoäng ökar ju mer man drar in, det hoppas jag vi kan enas om. 100 000EB är värt betydligt mer än 2x 50000EB om man skall boka award. Det är på long-haul i business och First värdet är som störst, men för att komma dit behöver man som sagt dra in poäng på andra sätt utöver sin spend på kreditkort.
Låt mig exemplifiera.
För förslagsställaren (vi säger 60000poäng på ett år) så kan för sig och sin flickvän boka exempelvis 2st biljetter i GO ToR till New York. Mer räcker inte poängen till. Alternativet är att boka en biljett i business åt sig själv.
Utöver det får han betala kanske 2000kr i skatt.
En cashback på 3125kr behöver han istället köpa den där ekonomibiljetten och får dessutom lägga lika mycket egna pengar på den där andra ekonomibiljetten. Å andra sidan får han för den där extra tusenlappen mot exemplet ovan 12000 Eurobonus poäng för skälva resandet i SAS GO. Således ger Eurobonuspoängen i praktiken negativt värde.
Det är ett högre värde att bara boka en businessbiljett åt sig själv och lämna flickvännen hemma....
Skulle individen öka sin intjäning av Eurobonus ökar värdet av dessa rejält. Exempelvis 50000 poäng som man får av jobbresande. Då kan han boka samma resa för båda i Business istället för samma spend på kortet. Det ger ett mångdubbelt högre värde!
Observera här i exemplet idag att individen som frågar faktiskt inte flyger SAS idag, det är med den utgångspunkten man måste svara på frågan.
Jag har full respekt för att många (med mig själv inkluderat) har ett stort värde av våra SAS/AmEx, men skulle jag inte resa med flyg så skule jag inte ha kvar det. Enligt mig kan man inte ge samma råd avseende kreditkort till en individ som flyger mycket och en individ som inte flyger alls. Den individen tjänar bättre på ett tågkort, hotellkor , matvaruaffär eller vad man nu är kund hos.