Senaste nytt

Tips angående kortval

Värdet av ett sådant kort ökar dock dramatiskt om man redan idag är en frequent flyger och drar in många poäng på sitt flygande, då blir det snabbt ett värde.
.

Man behöver inte flyga en meter för att tjäna massor av poäng, flyga är egentligen ett ganska dåligt och tidsödande sätt att tjäna poäng.
I år har exempelvis hyra bil från AVIS gett betydligt bättre utdelning än att flyga även om man inte använder bilen, tidigare år köpa reflexvästar
linsvätska mm.

Där måste jag säga att jag tycker du har fel i sak. Du blandar ihop Eurobonusstatus med intjäning av extrapoäng genom kreditkort. Intjäningen genom AMEX har inget att göra med hur ofta du flyger.

Okej, frequent flyger kanske var fel. Borde ha skrivit att att AmEx Eurobonuskort främst kommer till sin rätt när man drar in mycket poäng utöver den poäng man drar in på spend.

Frågeställaren kommer troligtvis att hamna i en situation där 2-4-1 inte är några problem men han kommer ha brist på poäng för att kunna skapa ett stort värde.

Din uträkning är korrekt men bygger på en engångseffekt. De 12000poöng vid sign-up. Visst kan man komma upp till en businesbiljett till USA för en person i detta fall, det ger ett bra värde men han kanske vill ha med flickvännen? Och då räcker inte poängen.

Jämför med en person som kanske drar in 50000 poäng (extra och status) på frekventa resor där arbetsgivaren betalar. Den individen får ett betydligt större värde av ett AmEx Premium. Såldes, skall du satsa på ett kreditkort hos SAS/Eurobonus så bör man rådas till det om man flyger mycket med SAS/Star alliance. Det är inte enligt mitt sätt att se på saken ett bra kort för att samla ihop till den årliga semesterresan om man inte flyger (eller rättare sagt drar in massa Extrapoäng) till vardags.

Man behöver inte flyga en meter för att tjäna massor av poäng, flyga är egentligen ett ganska dåligt och tidsödande sätt att tjäna poäng.
I år har exempelvis hyra bil från AVIS gett betydligt bättre utdelning än att flyga även om man inte använder bilen, tidigare år köpa reflexvästar
linsvätska mm.

Detta håller jag med om. Men, det kräver som sagt ett förändrat konsumtionsmönster. Att man hyr bil regelbundet, köper linsvätska man inte behöver osv. Många gör dessa anpassningar för att få ett högre värde. Är man bereds att föra dessa förändringar så visst!

...eller övergå till ett rent cash-back kort som exempelvis AmEx Blue som ger dig 1,25% av spend i cash-back.
250000kr*0,0125=3125kr, menar du att det är ett bättre värde? Alltså bättre än 49500p och en amex 2-4-1 vouncher? I tend to disagree :)

Angående "första års effekt" som du påpekar så stämmer det självklart, även att det endast är första året kortet är helt gratis, men samtidigt så är det ganska troligt att han har minst en kompis per år som åxå vill åka på en bonusresa och därför tar ett amexkort på hans inbjudan. Man kan inte heller förutse om cashbackkortet komer ha samma värde år 2, då detta kan förändras.

Kan ta en vän som exempel som flyger någon enstaka flight per år. Lärde honom det fina med sas amex premium och det tog inte lång tid innan han hade fått ihop 110k poäng för att resa till USA i business för 2 personer.

Vad är då hemligheten?
12k poäng för att skaffa kortet som är gratis första året.
Spendera 150k under ett kalenderår för att få voucher och ytterligare 22,5k poäng.
Skaffade extrakort så att båda i familjen kunden spendera och dra in poäng.
Ute på restaurang med jobbet där det var möjligt att dra eurobonus kortet enbart för poäng och det gav ca 10k utan att ens betala något.
Inköp på nätet via eurobonus shop av sånt de ändå skulle handla som också genererar poäng.
Om det behövs kan man värva en kompis/sambo till samma kort som är gratis 1 år och få 12k per värvning.

Med deras poäng kunde de flyga 2 pers till Los Angeles i några veckor. Utresa med Lufthansa och hem direkt med SAS. De behövde inte spendera massa extra eller flyga något över huvud taget, bara lägga om köpbeteende och handla lite mer på nätet och välja butiker some tog amex där varorna ändå kostar lika mycket som på andra ställen.

250000kr*0,0125=3125kr, menar du att det är ett bättre värde? Alltså bättre än 49500p och en amex 2-4-1 vouncher? I tend to disagree :)

Värdet av Eurobonuspoäng ökar ju mer man drar in, det hoppas jag vi kan enas om. 100 000EB är värt betydligt mer än 2x 50000EB om man skall boka award. Det är på long-haul i business och First värdet är som störst, men för att komma dit behöver man som sagt dra in poäng på andra sätt utöver sin spend på kreditkort.

Låt mig exemplifiera.

För förslagsställaren (vi säger 60000poäng på ett år) så kan för sig och sin flickvän boka exempelvis 2st biljetter i GO ToR till New York. Mer räcker inte poängen till. Alternativet är att boka en biljett i business åt sig själv.
Utöver det får han betala kanske 2000kr i skatt.

En cashback på 3125kr behöver han istället köpa den där ekonomibiljetten och får dessutom lägga lika mycket egna pengar på den där andra ekonomibiljetten. Å andra sidan får han för den där extra tusenlappen mot exemplet ovan 12000 Eurobonus poäng för skälva resandet i SAS GO. Således ger Eurobonuspoängen i praktiken negativt värde.

Det är ett högre värde att bara boka en businessbiljett åt sig själv och lämna flickvännen hemma....

Skulle individen öka sin intjäning av Eurobonus ökar värdet av dessa rejält. Exempelvis 50000 poäng som man får av jobbresande. Då kan han boka samma resa för båda i Business istället för samma spend på kortet. Det ger ett mångdubbelt högre värde!

Observera här i exemplet idag att individen som frågar faktiskt inte flyger SAS idag, det är med den utgångspunkten man måste svara på frågan.

Jag har full respekt för att många (med mig själv inkluderat) har ett stort värde av våra SAS/AmEx, men skulle jag inte resa med flyg så skule jag inte ha kvar det. Enligt mig kan man inte ge samma råd avseende kreditkort till en individ som flyger mycket och en individ som inte flyger alls. Den individen tjänar bättre på ett tågkort, hotellkor , matvaruaffär eller vad man nu är kund hos.

Eftersom TS är inte knutet till ett flygbolag (som många av oss här är) kan det vara värt att titta på andra sorts bonus istället. Det finns kort som ger återbäring i kontant till exempel (Jag hade ett Remember kort som gav 1% men använder inte det längre eftersom jag får bättre värde på SAS kortet för att jag flyger mycket med dem). Med de pengarna kan man boka vilket flyg, hotel, tåg eller något annat man vill. Annars det "icke SAS" Amex kortet ger mer flexibilitet eftersom poängen kan användas till många flygbolag mm.

Även om värdet på poängen ökar om man använder dem till att flyga business så kan det ju fortfarande vara bra värde på att flyga ekonomi.
En tur och returresa för två till USA eller Asien med SAS kostar 60 000 poäng med Amex 2-4-1-voucher. Tillkommer några hundra i skatter och avgifter. En besparing på runt 3 000 kr per person, så totalt 6 000 kr kick back.

Så även om flygresan är i ekonomi så är det en svårslagen kick back.

Värdet av Eurobonuspoäng ökar ju mer man drar in, det hoppas jag vi kan enas om. 100 000EB är värt betydligt mer än 2x 50000EB om man skall boka award. Det är på long-haul i business och First värdet är som störst, men för att komma dit behöver man som sagt dra in poäng på andra sätt utöver sin spend på kreditkort.

Låt mig exemplifiera.

För förslagsställaren (vi säger 60000poäng på ett år) så kan för sig och sin flickvän boka exempelvis 2st biljetter i GO ToR till New York. Mer räcker inte poängen till. Alternativet är att boka en biljett i business åt sig själv.
Utöver det får han betala kanske 2000kr i skatt.

En cashback på 3125kr behöver han istället köpa den där ekonomibiljetten och får dessutom lägga lika mycket egna pengar på den där andra ekonomibiljetten. Å andra sidan får han för den där extra tusenlappen mot exemplet ovan 12000 Eurobonus poäng för skälva resandet i SAS GO. Således ger Eurobonuspoängen i praktiken negativt värde.

Det är ett högre värde att bara boka en businessbiljett åt sig själv och lämna flickvännen hemma....

Skulle individen öka sin intjäning av Eurobonus ökar värdet av dessa rejält. Exempelvis 50000 poäng som man får av jobbresande. Då kan han boka samma resa för båda i Business istället för samma spend på kortet. Det ger ett mångdubbelt högre värde!

Observera här i exemplet idag att individen som frågar faktiskt inte flyger SAS idag, det är med den utgångspunkten man måste svara på frågan.

Jag har full respekt för att många (med mig själv inkluderat) har ett stort värde av våra SAS/AmEx, men skulle jag inte resa med flyg så skule jag inte ha kvar det. Enligt mig kan man inte ge samma råd avseende kreditkort till en individ som flyger mycket och en individ som inte flyger alls. Den individen tjänar bättre på ett tågkort, hotellkor , matvaruaffär eller vad man nu är kund hos.

Ja du har såklart rätt till din åsikt och hur du värderar poängen, men du har vissa felaktiga påståenden. Skatten på en SAS Business longhoul, är den verkligen 2000kr? Jag betalade ca 600kr sist jag bokade.

37B7DB9F-8720-41DC-8507-F5B843BFC1EB.png

Toppen