Senaste nytt

Tillsagd att telefon helt avstängd vid landning, ej heller tillåtet med läslampa

Gnopps

Medlem
Jag landade ikväll på Sturup med SK121. Flyget flögs av SAS Connect med brittisk personal. Det var dimma vid landning så piloten bad oss se till att telefoner var i flygplansläge eftersom automatlandning skulle användas. Kabinpersonalen tolkade detta som (eller tillsagda?) att telefoner måste vara helt avstängda och började 15 minuter före landning gå runt till alla rader och se till att telefoner stängdes av helt och hållet.
Jag klarar mig fint utan skärmen med boken jag läste, men en flygvärd kom och stängde av läslampan ovanför mitt huvud med tillsägelse att det måste vara helt mörkt i kabinen (eller eventuellt att inget får var påslaget, det var så abrupt så jag kan minnas fel). Sedan satt hela planet i totalt mörker (förutom folk som fuskade med sina mobiler då å då) i cirka 15 minuter tills hjulen tog i mark.

Huruvida telefoner kan störa flygutrustning låter jag vara osagt, det är inte min expertis. Men det överraskar mig att det skulle vara så pass stor skillnad på flygplansläge och helt avstängd i fråga om interferens.
Varför jag inte får ha flygplanets egen läslampa påslagen överraskar mig. Om dessa är farliga, borde inte flygplanen ha tillverkats med möjlighet att stänga av dem centralt vid landning? Fullt med andra lampor (sätesbälte, ej rökning, nödutgång, etc.) lyser ju.

Har andra här varit med om samma stränga regler vid landning de senaste åren?

Det är dels för störningar från mobiler, men också för att de vill att passagerna ska vara helt uppmärksamma på vad som pågår runt dem. Därav släckta lampor också för då är man dels mörkervan och kan se ut, man kan inte pilla med annat och personalen får lättare att hitta folk med mobilerna på.

Och ja, det har jag varit med om flera gånger, lustigt nog flera gånger på just Sturup.

Jag landade ikväll på Sturup med SK121. Flyget flögs av SAS Connect med brittisk personal. Det var dimma vid landning så piloten bad oss se till att telefoner var i flygplansläge eftersom automatlandning skulle användas. Kabinpersonalen tolkade detta som (eller tillsagda?) att telefoner måste vara helt avstängda och började 15 minuter före landning gå runt till alla rader och se till att telefoner stängdes av helt och hållet.
Jag klarar mig fint utan skärmen med boken jag läste, men en flygvärd kom och stängde av läslampan ovanför mitt huvud med tillsägelse att det måste vara helt mörkt i kabinen (eller eventuellt att inget får var påslaget, det var så abrupt så jag kan minnas fel). Sedan satt hela planet i totalt mörker (förutom folk som fuskade med sina mobiler då å då) i cirka 15 minuter tills hjulen tog i mark.

Huruvida telefoner kan störa flygutrustning låter jag vara osagt, det är inte min expertis. Men det överraskar mig att det skulle vara så pass stor skillnad på flygplansläge och helt avstängd i fråga om interferens.
Varför jag inte får ha flygplanets egen läslampa påslagen överraskar mig. Om dessa är farliga, borde inte flygplanen ha tillverkats med möjlighet att stänga av dem centralt vid landning?

Förra månaden krävde en besättning från Air France som flög mig till CDG tidigt på kvällen att all elektronik skulle stängas av. Inte bara flygplansläge, utan avstängd. De sa att piloterna ville minska störningar på grund av låg sikt på vägen till CDG.

Lättare att kolla helt avstängt än flygplansläge.
När jag har upplevt detta i Europa, kabinpersonalen kontrollerade inte att min enhet eller de flesta andra enheter var avstängda. De agerade som om passagerare i allmänhet är samarbetsvilliga och kontrollerade bara ett fåtal personer som pysslade med enheter i sina händer.

Det är dels för störningar från mobiler, men också för att de vill att passagerna ska vara helt uppmärksamma på vad som pågår runt dem. Därav släckta lampor också för då är man dels mörkervan och kan se ut, man kan inte pilla med annat
Det ser ut som fakta du skriver, är det något du vet från någon intern manual, forskning eller så?

Jag kan köpa att det kan finnas en skillnad i interferens mellan avstängd telefon och flygplansläge (dock är jag frågande hur allvarlig den kan vara, med tanke på de miljoner mobiler som är i luften varje dag) - men att släckt läslampa skulle behövas för mörkervana låter konstigt: kabinen är redan nedsläckt och läslampan påverkar minimalt (speciellt jämfört med nödutgångsskyltarna som lyser upp kabinen).

Som sagt, jag är en lekman både i ämnet interferens och lampor vid landning men så vitt jag kan minnas var det här första gången på 1000+ flygningar som jag inte fick läsa vid landning.

• Gilla
Reactions: Gus
Har varit med om instruktionen att mobiler och annan elektronik ska vara helt avstängda, senast för kanske ett år sedan med SAS? Även då vid inflygning i dimma, till ARN. Men har inget minne av att någon ytterligare instruktion kring lampor har ingått.

Senast för ett par månader sedan.

För din säkerhet dämpas eller släcks kabinbelysningen under start, landning och även vid låg- eller nollsiktslandningar (som CAT III) för att ge ögonen tid att vänja sig vid mörker. Detta underlättar evakuering och orientering om kabinen snabbt skulle bli mörk eller rökfylld.

För din säkerhet dämpas eller släcks kabinbelysningen under start, landning och även vid låg- eller nollsiktslandningar (som CAT III) för att ge ögonen tid att vänja sig vid mörker. Detta underlättar evakuering och orientering om kabinen snabbt skulle bli mörk eller rökfylld.
Ja absolut, den är jag van vid :) Att läslampan måste släckas var dock första gången.

För några av mina CRJ-flyg till Washington-National (DCA) skulle de göra ungefär samma sak för Cat II-landningar. Även när detta inte krävs, vill vissa flygbesättningar som gör CAT 2 eller Cat 3 IL detta på grund av känslighet för radarhöjdmätarna och evakueringsproblem om det är en dålig landning.

Toppen