Gnopps
Medlem
Jag landade ikväll på Sturup med SK121. Flyget flögs av SAS Connect med brittisk personal. Det var dimma vid landning så piloten bad oss se till att telefoner var i flygplansläge eftersom automatlandning skulle användas. Kabinpersonalen tolkade detta som (eller tillsagda?) att telefoner måste vara helt avstängda och började 15 minuter före landning gå runt till alla rader och se till att telefoner stängdes av helt och hållet.
Jag klarar mig fint utan skärmen med boken jag läste, men en flygvärd kom och stängde av läslampan ovanför mitt huvud med tillsägelse att det måste vara helt mörkt i kabinen (eller eventuellt att inget får var påslaget, det var så abrupt så jag kan minnas fel). Sedan satt hela planet i totalt mörker (förutom folk som fuskade med sina mobiler då å då) i cirka 15 minuter tills hjulen tog i mark.
Huruvida telefoner kan störa flygutrustning låter jag vara osagt, det är inte min expertis. Men det överraskar mig att det skulle vara så pass stor skillnad på flygplansläge och helt avstängd i fråga om interferens.
Varför jag inte får ha flygplanets egen läslampa påslagen överraskar mig. Om dessa är farliga, borde inte flygplanen ha tillverkats med möjlighet att stänga av dem centralt vid landning? Fullt med andra lampor (sätesbälte, ej rökning, nödutgång, etc.) lyser ju.
Har andra här varit med om samma stränga regler vid landning de senaste åren?
Jag klarar mig fint utan skärmen med boken jag läste, men en flygvärd kom och stängde av läslampan ovanför mitt huvud med tillsägelse att det måste vara helt mörkt i kabinen (eller eventuellt att inget får var påslaget, det var så abrupt så jag kan minnas fel). Sedan satt hela planet i totalt mörker (förutom folk som fuskade med sina mobiler då å då) i cirka 15 minuter tills hjulen tog i mark.
Huruvida telefoner kan störa flygutrustning låter jag vara osagt, det är inte min expertis. Men det överraskar mig att det skulle vara så pass stor skillnad på flygplansläge och helt avstängd i fråga om interferens.
Varför jag inte får ha flygplanets egen läslampa påslagen överraskar mig. Om dessa är farliga, borde inte flygplanen ha tillverkats med möjlighet att stänga av dem centralt vid landning? Fullt med andra lampor (sätesbälte, ej rökning, nödutgång, etc.) lyser ju.
Har andra här varit med om samma stränga regler vid landning de senaste åren?