Senaste nytt

Tillgång till partnerlounges från och med 1 September

Ah. Då är det knappt värt det, kan väl räkna på 20 business eller status pax per avgång som något snitt.
Intressant att SAS tyckte det var värt det innan Covid, men kanske *A hade fler avgångar.

Tror inte det hade med *A att SAS hade lounge i HEL. SAS har väl haft lounger på andra flygplatser där de haft färre dagliga flyg än 10 och inte helt lätt att locka till sig andra alliansmedlemmar (tänker på CDG och BRU) "på den gamla goda tiden".

För övrigt tycker jag att KL/AF verkar ha ganska få egna lounger i Europa. Om jag läser informationen rätt så har AF egna lounger i FRA, MUC och GVA föruom en CDG och Bordeaux KLM har enbart (!?) lounger i AMS. Så att HEL skulle dyka upp på listan känns långsökt om inte SAS gör något åt saken.

Långt innan det hade man ju blue1. Det var väl på den tiden loungen kom till tror jag?
Ja loungen fanns redan på Blue1-tiden, och var då på en annan plats på flygplatsen (mitt första minne är kring 2005). Jag vet ej när den först byggdes. Jag skulle tro att loungen behövdes eftersom SAS ville konkurrera väl på Finnairs hemmamarknad (Blue1 flög även inrikes), precis som Finnair bröt sig in på SAS hemmamarknad med FlyNordic.
Jag skulle gissa att SAS haft avtal som gjort det lönt att fortsätta med loungen även efter Blue1, men under covid stängdes den.

Malaga erbjuds lounge.
Lång kö ut genom dörren.
Gick in och kikade vid disken, visade sig att business biljett inte behövde köa. Oklart vad som hänt med endast Guld-kort eller högre, men om ni reser i business är tipset att gå förbi kön och håll till vänster vid disken när ni kommer fram.

Malaga erbjuds lounge.
Lång kö ut genom dörren.
Gick in och kikade vid disken, visade sig att business biljett inte behövde köa. Oklart vad som hänt med endast Guld-kort eller högre, men om ni reser i business är tipset att gå förbi kön och håll till vänster vid disken när ni kommer fram.

Det är priority pass som köar. Status eller business kan gå rakt in i de flesta fall.

Toppen