Senaste nytt

Tillgång till partnerlounges från och med 1 September

kärvar det kanske i förhandlingen i Spanien?, alla spanska destinationer är borta från SAS hemsida. Däremot flera andra som nu är tydligt klara från 1/10 bla både Tallinn och Vilnius.

Jag säger det som alla här tänker: SAS väntar med Spanien tills efter höstlovet.
Alternativt tills alla billiga plusbiljetter som omvandlats till business är förbrukade!
(Dock ska jag vara ärlig och säga att jag är osäker på om det blev så i slutändan? Vi kanske inte fått svaret än?)

Synd att de inte kunde släppa till Tallinn redan den 29 september. ;)

Drivs alla de lounger i Spanien som SAS listade tidigare av Aena? Eller var det olika aktörer på de olika flygplatserna?

Alternativt tills alla billiga plusbiljetter som omvandlats till business är förbrukade!
(Dock ska jag vara ärlig och säga att jag är osäker på om det blev så i slutändan? Vi kanske inte fått svaret än?)
SAS har publicerat information om att de som bokat Plus på shorthaul kommer att placeras i business efter den 1 oktober.

Q: What will happen if a customer has already booked a Plus ticket for travel on/after October 1st, 2025 to Europe?The passenger will automatically be upgraded to Business for the trips scheduled after October 01st, 2025.

Last edited:
Skämt åsido, men till semesterdestinationerna blir det nog ändå inte full rusning till loungerna. I 3:epartslounger får man inte ta med familjen utan extra kostnad som statushavare (barn under 2 år dock gratis), vilket är en klar skillnad mot SAS egna lounger. Under nästa år så börjar de skarpare återkvalificeringskraven för guld leda till att de första tappar status (sänkt intjäning på flyg + sänkt statusintjäning på amex för många, men inte för alla). De som har betalat för businessbiljett har också betalat för loungen, så inga problem där. Värdet på lifetime Gold har dock gått upp en del med nya lounge-listan.

På LPA och liknande ställen hade jag hellre sett att SAS satsade på fler incheckingsdiskar än nuvarande två som standard. En för Business, en för EBG och EBS och två för Go. Så slipper man köa i 1,5 h för att droppa väskan.

Toppen