Senaste nytt

Tillgänglighet på Star Alliance Award-resor i premiumkabiner under högsäsong?

agehall

Medlem
Det kommer att vara i princip omöjligt inom en allians. Du lär behöva flyga både OW och *A för att få till en bra rutt skulle jag säga.

Och vill du flyga mycket (och bra!) F, så är det nog Asien som är bästa destinationen.
 

Dr. Miles

Expert
Tack för alla inlägg så här långt. Det är onekligen svårt att låta bli att dregla när man läser de reserapporterna Dr. Miles länkade till...

Det är ganska uppenbart att det är orimligt att få till den perfekta "best of Star Alliance-resan" så jag är beredd välja bort kraven på specifika lounger och flygbolag. Men, jag tycker fortfarande att det vore trevligt med i alla fall 6 segment i första klass (det är ok med positioneringsflyg till/från Europa på separat betald biljett i ekonomiklass) och helst 8 segment totalt (resten i businessklass) och gärna flera olika flygbolag. Blir det lättare att få ihop det om jag väljer Sydamerika som destination? Eller kanske Nya Zeeland med ditresan via Asien och hemresan via Sydamerika? Fast jag kan tänka mig att det blir ganska saftiga bränsletillägg och avgifter för den routingen...
Det är värt att komma ihåg att olika flygbolag släpper sina awardplatser vid olika tillfälle.
Dessutom släpper dessa flygbolag extra awardplatser när kvartal- och/eller redvisningsårs slut närmar sig.

T ex: United Mileage Plus var mycket kinkiga med partner award förut (så kallad Star Net blocking) och ungefär var tredje månad släppte de ut extra platser, när de såg att balansen mellan utgifter och intäkter av miles mellan andra Star Alliance bolag och United var på plus sidan.

Andra exemplar finns i de här trådar.
Extra bonusplatser hos SAS | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
http://www.businessclass.se/forum/threads/ana-vill-inte-gärna-släppa-award-platser.4522/
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Påsk och runt jul/nyår.
Jul & nyår 2015/2016 kan man inte söka än men för Påsk 2015 ser det kört ut. Likadant även på München/London/Paris-Tokyo v.v.

Screenshot20150103_1.png


Sökning med hjälp av "7-Day Availability (direct flights only)" på ANA:s webbsida. För mer info kan du läsa den här tråden.
[Tips] Hitta Star Alliance award biljetter med ANA tool | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
 

rob74

Medlem
Ja, jag kan då inte minnas mer än någon ströplats i C med Air New Zealand. På SYD-RAR fanns det en del ungefär ett halvår innan min avresa 2013.
Men mellan Australien och Nya Zeeland var jag tvungen att köpa biljetten. Då blev det LAN i C på SYD-AKL samt Emirates i F på AKL-MEL.
Apropå Singapore-Jakarta, så visst är det en allt för kort flygning för att njuta av F, men om man gör det för att uppleva Private Room på SIN så kan det ju eventuellt vara en idé.
 
Jul & nyår 2015/2016 kan man inte söka än men för Påsk 2015 ser det kört ut. Likadant även på München/London/Paris-Tokyo v.v.
Det är påsken 2016.

Sökning med hjälp av "7-Day Availability (direct flights only)" på ANA:s webbsida. För mer info kan du läsa den här tråden.
[Tips] Hitta Star Alliance award biljetter med ANA tool | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
Tack, jag har redan läst din utmärkta guide och experimenterat med ANA Tool. Jag måste bestämma mig i början på nästa vecka om jag ska skaffa vouchern eller ej, och då är det fortfarande för tidigt att göra riktiga sökningar.

Tyvärr lutar det mot att det inte blir någon voucher, förhoppningsvis kan jag skaffa AMEX igen om 3 år och göra ett nytt försök då.
 

palmen

Moderator
Ja, jag kan då inte minnas mer än någon ströplats i C med Air New Zealand. På SYD-RAR fanns det en del ungefär ett halvår innan min avresa 2013.
Men mellan Australien och Nya Zeeland var jag tvungen att köpa biljetten. Då blev det LAN i C på SYD-AKL samt Emirates i F på AKL-MEL.
Apropå Singapore-Jakarta, så visst är det en allt för kort flygning för att njuta av F, men om man gör det för att uppleva Private Room på SIN så kan det ju eventuellt vara en idé.
Jag såg samma mönster för SYD-RAR 2013 när jag började titta, men för 2014 kom inte en enda plats upp när jag tittade, det fanns dock relativt god tillgång på economy om man bokade 9 månader i förväg.
Håller med angående Singapore-Jakarta, om det är för Private Room och få en hint om SQ F så fine, men annars inte.
 

palmen

Moderator
Tyvärr lutar det mot att det inte blir någon voucher, förhoppningsvis kan jag skaffa AMEX igen om 3 år och göra ett nytt försök då.

Varför vänta 3 år? Kan ju få en voucher varje år. Hur "spelplanen" för bonusresor ser ut om 3 år kan vi bara gissa oss till, kan vara bättre men även sämre. Kanske inte ens finns möjlighet att boka F då med den. Generellt när det gäller bonusresor ska man aldrig vänta på att det kanske blir bättre, slå till om du hittar något, du kan alltid omboka eller boka av senare.
 
Varför vänta 3 år? Kan ju få en voucher varje år. Hur "spelplanen" för bonusresor ser ut om 3 år kan vi bara gissa oss till, kan vara bättre men även sämre. Kanske inte ens finns möjlighet att boka F då med den. Generellt när det gäller bonusresor ska man aldrig vänta på att det kanske blir bättre, slå till om du hittar något, du kan alltid omboka eller boka av senare.
SAS Diners och SAS Mastercard fick man bara ha vart tredje år gratis, jag antar att liknande regler gäller för AMEX. Jag kommer normalt inte upp i så höga summor att korten är värda årsavgifterna. Kanske borde jag leta efter ett nytt jobb som hade inneburit tjänsteresor så jag hade kunnat komma upp i ordentliga spend-summor och tjänat ordentligt med miles...

Att du ska kunna åka till Australien/NZ via Asien och hem via Sydamerika är bara att glömma, det räknas som en jorden runt award och inte tur och retur till Australien/NZ. Självklart kan en agent göra fel, men utgå ifrån att det inte är möjligt.
Nu spelar det inte så stor eftersom jag i princip har bestämt mig för att inte skaffa en voucher, men jag är ändå nyfiken. Nuförtiden får man ju lov att boka en open-jaw biljett för 2-4-1-vouchern, borde man inte då (teoretiskt sett) kunna boka en utresa till Wellington via Asien och en hemresa från Auckland via Amerika?
 

palmen

Moderator
SAS Diners och SAS Mastercard fick man bara ha vart tredje år gratis, jag antar att liknande regler gäller för AMEX. Jag kommer normalt inte upp i så höga summor att korten är värda årsavgifterna. Kanske borde jag leta efter ett nytt jobb som hade inneburit tjänsteresor så jag hade kunnat komma upp i ordentliga spend-summor och tjänat ordentligt med miles...


Nu spelar det inte så stor eftersom jag i princip har bestämt mig för att inte skaffa en voucher, men jag är ändå nyfiken. Nuförtiden får man ju lov att boka en open-jaw biljett för 2-4-1-vouchern, borde man inte då (teoretiskt sett) kunna boka en utresa till Wellington via Asien och en hemresa från Auckland via Amerika?

1. Amex är väl inte gratis första året? Reducerad avgift till 500 kronor har jag för mig. Om skillnaden är att betala 1000 kronor eller inte för at kunna få en voucher som gör att du kan åka väldigt billigt till Asien så ska du nog tänka om. Det är den bästa investeringen man kan göra. Med lite kreativitet så är det inga problem att komma upp i 150.000 kronor. Ta gemensamma notor när du är ute med vänner och be dom sätta in pengar till dig. Gör stora betalningar på IKEA och liknande ställen där folk gör inköp för flera tusen (om du känner någon som ska renovera kök tex). Alla mina vänner vet att jag samlar poäng och det är inga problem för dom att jag tar gemensamma utgifter på restauranger och resor. Sen finns det många andra sätt som definitivt är gråzoner för vad som är tillåtet för att bygga en hög spend men dessa tänker jag inte ta upp.
Jag trodde aldrig att jag skulle komma upp i 150k spend privat på mitt Amex, men när jag valt att optimera användandet har jag kommit upp i det på ca 8 månader 2 år på raken. Långt ifrån alla dessa utgifter är enbart mina.

2. Nej, det räknas som jorden runt. Finns någon regel om att man inte får ha transfer i mer än en tredje zon eller liknande om jag kommer ihåg rätt. Det är i alla fall inte tillåtet att åka jorden runt på en tur och retur till australien. Att jag lyckades få igenom en jorden runt på tur och retur till Tokyo kan man bara tacka och ta emot för, men det berodde nog mycket på att US Airways plockade bort 2 segment från min resa och vi fick inte ihop det annars när detta upptäcktes.
 

Dr. Miles

Expert
Det är påsken 2016.
Okej, annars hade du kunnat flyga THAI First många gånger (eller i kombination med United First) så finns det några lediga awardplatser i First class under Påsk 2015.
Observera att du inte får byta i tredje zonen.
T ex Stockholm-Frankfurt-Bangkok-Singapore-Tokyo är ogiltig routing då man byter i tredje zone två gånger (både i Bangkok och i Singapore).

Frankfurt-Bangkok
Screenshot20150103_2.png


Bangkok-Tokyo
Screenshot20150103_3.png


Singapore-Tokyo
Screenshot20150103_4.png
 
Toppen