Senaste nytt

Tillgänglighet på Star Alliance Award-resor i premiumkabiner under högsäsong?

palmen

Moderator
Oavsett hur du gör så kommer det bli många korta flighter i First och man får då inte ut direkt mycket av själva flygningen. Jag tolkar det som att din tanke är att åka till sydostasien och hoppa runt där.
HKG-TPE med CX F brukar inte vara några större problem att hitta och du kommer då in i The Wing på HKG. Det är dock väldigt stor chans att det blir ship change så du får åka business istället. Brukar vara billigt att boka med BA Avios.

Personligen tror jag det blir väldigt svårt att hitta 8 F legs för dig på en sådan resa, vill du testa LH F och FCT är det i stort sätt bara Tokyo som har haft hyffsad tillgänglighet denna jul i Asien. Då har du redan brännt hela utresan av biljetten om inte agenten godkänner backtracking till en annan destination (Taipei skulle du nog dock kunna åka vidare till utan problem, möjligtvis även Hong Kong). Hela upplägget med LH F är väldigt riskabelt i och med att du ska försöka passa in andra flighter som bokas långt tidigare.
Lyckas du med en sådan bokning är det bara att grattulera, men chansen att få ihop det skulle jag dock tro är väldigt liten.
 

Dr. Miles

Expert
Personligen tror jag det blir väldigt svårt att hitta 8 F legs för dig på en sådan resa, vill du testa LH F och FCT är det i stort sätt bara Tokyo som har haft hyffsad tillgänglighet denna jul i Asien. Då har du redan brännt hela utresan av biljetten om inte agenten godkänner backtracking till en annan destination (Taipei skulle du nog dock kunna åka vidare till utan problem, möjligtvis även Hong Kong).
Europa-Japan-Thailand verkar fungera så länge man inte tar två byte i tredje zonen.
@rob74 och @Jacob har gjort liknande resa med sina SAS EuroBonus poäng.

Resa med All Nippon Airways, Thai Airways & Lufthansa i First: Stockholm-München-Tokyo-Bangkok vv | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Trying out 8 different brands of champagne! To, from and within Asia on *A in First - FlyerTalk Forums

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

palmen

Moderator
OK, Bangkok kanske också fungerar och även Singapore. Men ska man få in 8 legs i F också kommer det bli svårt. Om 2-4-1 ska nyttjas så går direkt 2 ben bort för resan till och från Skandinavien (dit de inte finns first med star alliance). Då måste 6 legs på en sådan resa vara i F, plus att 2 till måste fixas på något sätt. Har väldigt svårt att se att man får ihop detta om kravet är att LH F ska vara utresan från FRA, samt SQ F som en del av resan och även TG F från Bangkok, krydda detta med ANA F från Tokyo... Jag får inte ihop det pusslet utan att nyttja flertalet olika biljetter.
 

rob74

Medlem
När jag åkte ARN-MUC-NRT-BKK så var jag tvungen att ta två bonusresor: ARN-MUC-NRT för 180k poäng och NRT-BKK för 60k poäng.
(Uttagsnivåerna har dock höjts sedan dess...)
 

Dr. Miles

Expert
Stockholm-(LH/SK)-Frankfurt-(LH/NH)-Tokyo-(UA)-Singapore-(SQ)-Jakarta
//destination//
Jakarta-(TG)-Bangkok-(TG)-Tokyo-(LH/NH)-Frankfurt-(LH)-Stockholm


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Då kan du få 5 segments i First class
  1. Frankfurt-Tokyo: ANA eller Lufthansa First
  2. Tokyo-Singapore: United First
  3. Singapore-Jakarta: Singapore Airlines First
  4. Bangkok-Tokyo: THAI First
  5. Tokyo-Frankfurt: ANA eller Lufthansa First

Det går också bra med Bangkok-(TG)-Osaka-(LH)-Frankfurt då THAI har en avgång med Airbus A380 till Osaka.

Det jag visar är dock önsketänkande scenario. I verkligheten är det väldigt svårt att få allt inom 24 timmar byte mellan varanndra.
 

palmen

Moderator
Jag tror att hela konceptet kommer falla på LH F och FCT i och med att det enbart kan bokas 14 dagar innan avresa som tidigast (och inte ens säkert att det är möjligt att boka om 1 år).
Om man tar bort LH F ur hela ekvationen så ser jag i alla fall en potentiell möjlighet att få ihop detta med en award-resa till DPS via BKK och SIN på utvägen samt via Tokyo på hemvägen.
Skandinavien-Europa (valfritt bolag inom *A)
FRA/LHR/CDG/MUC-BKK med Thai F
BKK-SIN med Thai eller Singapore (troligtvis erbjuds enbart C)
SIN-DPS med SQ F (möjligt att boka med Eurobonus?)
//Destination//
DPS-Tokyo (med valfria stopp på vägen)
Tokyo-FRA med ANA F
FRA-Skandinavien med LH/SK C

Detta tror jag är fullt möjligt att få igenom om det inte är några problem med just denna routing. Har ingen aning om tillgängligheten på SIN-DPS med SQ dock, kanske är en trång sektor?
 

Dr. Miles

Expert
Detta tror jag är fullt möjligt att få igenom om det inte är några problem med just denna routing. Har ingen aning om tillgängligheten på SIN-DPS med SQ dock, kanske är en trång sektor?
Denpasar (Bali) är leisure destination därför finns det ingen First class kabin på dessa Singapore Airlines avgångar.

I Sydostasien är det bara till Jakarta som har First class kabin med Boeing 777-300 (ej ER).
Man kan inte boka First class&Business class award på Singapore Airlines Boeing 777-300ER eller Airbus A380 flygningar, därför går det inte att välja Manila heller (dit flyger Singapore Airlines Boeing 777-300ER med First class kabin).

Singapore Airlines använder också Boeing 777-300 (ej ER) på Singapore-Tokyo Haneda (HND), men jag har inte sett tillgänglig awardplats i First class för lång tid, därför exkluderade jag i mitt exempel.
 
Tack för alla inlägg så här långt. Det är onekligen svårt att låta bli att dregla när man läser de reserapporterna Dr. Miles länkade till...

Det är ganska uppenbart att det är orimligt att få till den perfekta "best of Star Alliance-resan" så jag är beredd välja bort kraven på specifika lounger och flygbolag. Men, jag tycker fortfarande att det vore trevligt med i alla fall 6 segment i första klass (det är ok med positioneringsflyg till/från Europa på separat betald biljett i ekonomiklass) och helst 8 segment totalt (resten i businessklass) och gärna flera olika flygbolag. Blir det lättare att få ihop det om jag väljer Sydamerika som destination? Eller kanske Nya Zeeland med ditresan via Asien och hemresan via Sydamerika? Fast jag kan tänka mig att det blir ganska saftiga bränsletillägg och avgifter för den routingen...
 

palmen

Moderator
Tack för alla inlägg så här långt. Det är onekligen svårt att låta bli att dregla när man läser de reserapporterna Dr. Miles länkade till...

Det är ganska uppenbart att det är orimligt att få till den perfekta "best of Star Alliance-resan" så jag är beredd välja bort kraven på specifika lounger och flygbolag. Men, jag tycker fortfarande att det vore trevligt med i alla fall 6 segment i första klass (det är ok med positioneringsflyg till/från Europa på separat betald biljett i ekonomiklass) och helst 8 segment totalt (resten i businessklass) och gärna flera olika flygbolag. Blir det lättare att få ihop det om jag väljer Sydamerika som destination? Eller kanske Nya Zeeland med ditresan via Asien och hemresan via Sydamerika? Fast jag kan tänka mig att det blir ganska saftiga bränsletillägg och avgifter för den routingen...

Ska du resa med SAS EB och 2-4-1 voucher måste resan börja i skandinavien, kan inte påbörjas i Europa.
Sydamerika/USA har inte direkt mycket kul att erbjuda inom Star Alliance om det inte är LH F på resan över Atlanten. Vill du få ut mest av en sådan här resa så är det Asien som ska vara målet.
6 segment i första klass på en 2-4-1 är mer eller mindre omöjligt. Sikta in dig på 3-4 stycken istället, båda resorna mellan Asien-Europa samt ett långt leg inom Asien typ Bangkok-Tokyo. Åka F i 1-2 timmar ger inte direkt mycket, mer än att det blir en behaglig stol att sitta i samt att du får slänga i dig mat och dryck för att hinna med, blir inte supermycket njutning då.
Om du åker till Australien/Nya Zealand tror jag bara det är Thai som är möjligt att boka i F, troligtvis bara till Sydney också (eller kanske möjligt med Melbourne). Award-biljetter mellan Australien och Nya Zealand är ovanliga och om du hittar något så blir det troligtvis i economy.
Att du ska kunna åka till Australien/NZ via Asien och hem via Sydamerika är bara att glömma, det räknas som en jorden runt award och inte tur och retur till Australien/NZ. Självklart kan en agent göra fel, men utgå ifrån att det inte är möjligt.
 
Toppen