Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Nya bud från SAS, förbjudet att ha mixade klasser på bonusresor när anslutningsflygen inte går till/från en av hubbarna i Skandinavien eller Europa.

I korthet så tllåts inte längre feeder flights i samma zon på andra ändan av en långflygning om inte samma klass finns tillgänglig. T.ex om man bokar en resa LHR-LAX i business och LAX-LAS i ekonomi så är denna ombokning inte längre tillåten, trots att man betalar den högre avgiften på 750kr.

Väldigt frustrerande när SAS bestämmer sig för att ändra reglerna stup i kvarten. Likaså total idioti att kunden ska få betala, inte nog med att åka på en extra avgift på 750kr per person när man har så dåliga system, och där man nu förbjuder det helt och hållet.

Likaså ej möjligt att ändra på en befintlig feeder flight t.ex om man vill ha ett tidigare eller senare flyg på ARN-LHR. Då menar agenterna att man behöver ta bort alla segment och börja om på nytt.
Instämmer, tragiskt var en bra beskrivning. SAS tar ur min synvinkel sakta men säkert steg för steg mot ett icke-attraktivt bonusprogram. Kanske var det "för bra" tidigare vilket ställer till problem om för många hittar alla perks och sweetspot.

Nåväl, ska inte gnälla för mycket så länge jag fortsätter nyttja programmet. Har iaf fått ut mycket genom att nyttja FlyPremium longhaul med SAS sedan alliansbytet samt har en SkyTeam award i business till Mauritius över nyår, vilket inte är helt fy skam. Men nu är det inte långt kvar till att jag hoppar på Platinum Points Plus-tåget istället.

Den (extremt lilla) förhoppningen om SAS åter ska tillåta ben-för-ben likt under *A-tiden känns långt borta...
 
SAS blir väldigt tydligt få mer antalet "lyckade" komplexa bokningar dels för att kapa kost på kundservice och dels för att få flera att "lösa" resan med högre poäng/kost för slutkund
 
Jag har kunnat boka flera segment inrikes i USA som domestic First med Delta på skyteam award bokningar.

Jag överdriver förstås en smula för humorns skull.

Däremot så tar jag inte detta besked på så stort allvar innan det görs fullt officiellt på SAS site. De uttalanden som görs av kundtjänst om vad som gäller har på sistone varit i konflikt med verkligheten vid flera tillfällen.
 
Det står dock nedan på deras hemsida, jag tolkar det i alla fall som att det stämmer.

”Vår kundservice kan hjälpa medlemmar att lägga till anslutningsflyg (inklusive i annan reseklass) till befintliga bonusbokningar. Anslutningsflyg är sträckor från Norden till någon av våra navflygplatser: CPH, ARN, OSL, AMS, PAR, LON. Till exempel kan du lägga till UME–ARN–CPH till en befintlig bokning CPH–EWR. Att lägga till ett anslutningsflyg kostar 15 EUR / 150 SEK / 150 NOK / 100 DKK / 15 USD / 25 CAD per person.”
 
Det står dock nedan på deras hemsida, jag tolkar det i alla fall som att det stämmer.

”Vår kundservice kan hjälpa medlemmar att lägga till anslutningsflyg (inklusive i annan reseklass) till befintliga bonusbokningar. Anslutningsflyg är sträckor från Norden till någon av våra navflygplatser: CPH, ARN, OSL, AMS, PAR, LON. Till exempel kan du lägga till UME–ARN–CPH till en befintlig bokning CPH–EWR. Att lägga till ett anslutningsflyg kostar 15 EUR / 150 SEK / 150 NOK / 100 DKK / 15 USD / 25 CAD per person.”
Exakt. Man har suttit och väntat på att detta skulle börja tillämpas sedan denna skrivning infördes (men hoppats att det bara var en dålig formulering av SAS).
 
Vilket underbart svar... Hade det inte gått att boka via wien hade det varit lika ddåligt. Men nu gick det att boka via Wien !! Allså mycket bättre med Star.
Det är fler bonusresor tillgängliga än vid KK.
Klart utbudet är sämre nu mot tidigare innan pandemin, men extremt mycket har också ändrats senaste 5 åren. Hade det inte gått boka via Wien hade det varit mer eller mindre lika dåligt med Star Alliance.
 
Toppen