Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Är det något bolag som har ett uttrycklig förbud eller bestämmelser kring att bara kontoinnehavaren får boka.
Inte vad jag vet, för det skulle nog skapa fler problem än vad det löser exempelvis om man ska boka resor inom familjen.

Sen är det som andra redan konstaterat att SAS ser kommersiella fördelar med dessa tredjepartstjänster och är därför med och supporterar dem, snarare än att försöka förbjuda och förstöra.

Det finns inget som förbjuder dig från att själv ta del av den uppsjö av information, guider och resurser om att boka bonusresor som finns tillgängligt helt gratis på internet. Den betydande skillnaden är att alla människor kanske inte har tid, intresse eller ork att sätta sig in i nörderierna. Då är det tacksamt att det finns tjänster som hjälper folk med precis detta. På samma sätt som att man skulle kalla hantverkare och hemfixare som oetiska bondfångare som tar betalt för ett jobb som man [med rätt intresse och ork] enkelt kan göra på egen hand.

I slutändan kokar det ner till folks oförmåga här på forumet att förstå att alla inte är som en själva. Personerna som har råd att betala för dessa bokningstjänster är också personer som har råd att betala för en business class-biljett om det inte finns bonusplatser tillgängliga, då är det en liten kostnad i sammanhanget för ett stort mervärde. Om SAS skulle försöka sig på att aktivt stänga ner dessa tjänster kommer dessa medlemmar se ett mindre värde av EuroBonus och de dyra kreditkorten, därav en större förlust för SAS.

Upplever att det är mycket jakt på syndabockar här vilket ofta är fallet när kryphål/hacks upptäcks och stängs ner. Tidigare var det de grekiska guldkorten som man beskyllde för att vattna ur värdet av Star Alliance Gold. Sedan var det EBS-familjerna som man beskyllde för att det var för mycket folk i loungerna på sommaren. Nu är det bokningstjänster och Facebookgrupper som är anledningen till varför det inte finns några bonusplatser. Man kan undra vad nästa syndabock blir. Ironin är att det ofta är samma personer som exploaterar kryphålen och hacken mest som skriker högst och hittar någon att skylla på när de stängs ner.
Vi tycker väldigt olika och det är såklart okej! Att ha en åsikt i frågan betyder inte att jag skriker eller ”skyller” på någon.

Jag hade hellre sett att SAS fokuserade på att göra det enklare och bättre att boka än att det ska vara så svårt att man måste anställa en tjänst för att använda poäng man samlat in. Bevisligen går det att bygga bättre tjänster internt, där ska resurserna och fokus spenderas tycker jag som konsument.

Är det något bolag som har ett uttrycklig förbud eller bestämmelser kring att bara kontoinnehavaren får boka.
Alaska Airlines MileagePlan skriver uttryckligen i sina villkor att bonusresor inte får bokas av någon annan än kontoinnehavaren. Denna regel infördes i samma veva som de chockhöjde priserna utan förvarning på bonusresor med Emirates i first class för att motverka travel hackers [deras ord].
Jag hade hellre sett att SAS fokuserade på att göra det enklare och bättre att boka än att det ska vara så svårt att man måste anställa en tjänst för att använda poäng man samlat in. Bevisligen går det att bygga bättre tjänster internt, där ska resurserna och fokus spenderas tycker jag som konsument.
Det hade varit ett drömscenario ja, att flygbolagen själva tillhandahåller verktyg för att söka och boka [komplexa] bonusresor. Om bara man hade kunnat söka partners på månadsvy för en specifik rutt/klass, boka open-jaws, multi-city, stopovers, mixade klasser, göra om/avbokningar online så hade det sparat oändliga samtal till kundtjänst och konkurrerat ut bokningstjänster och söktjänster som awardfares.

Nackdelen blir dock att bonusresorna blir ännu färre i tillgänglighet då det blir lättare för folk att boka. Se bara vad som hände under första veckorna i SkyTeam när det var vidöppet och man kunde boka nästan allt rakt uppochner på hemsidan. Även släppet som skedde under veckan var det många resor som man kunde boka online rakt av. Effekten av att många sitter på poäng och kan boka dessa resor enkelt blir att det antingen inte finns några platser tillgängliga eller att man måste höga poängpriserna ganska kraftigt.

[emoji[emoji6]][emoji[emoji6][emoji6]]][emoji[emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]][emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6][emoji6]]]][emoji[emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]][emoji[emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]][emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6][emoji6]]]][emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]][emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6][emoji6]]]]][emoji[emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]][emoji[emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]][emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6][emoji6]]]][emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]][emoji[emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]][emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6][emoji6]]]][emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]][emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6][emoji6]]]]]][emoji[emoji[emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6]]]][emoji[emoji6][emoji6]][emoji[emoji[emoji6]][emoji[emoji6][emoji6]]]]" data-quote="Hachans" data-source="post: 0" class="bbCodeBlock bbCodeBlock--expandable bbCodeBlock--quote js-expandWatch">
Håller helt med. Borde totalförbjudas hos samtliga bolag.

”Bokningstjänster”… Dvs en tjänst som man kan boka igenom…?? Bokning i ordets rätta bemärkelse tillhandahålls bara av SAS, on-line eller ring-in.

Sedan finns det de en hel del informationstjänster som tillhandahåller div information när de bokningsklasser som används uppvisar tillgänglighet via API:er som SAS tillhandahåller. Dessa tjänster som typ awardfares betalar man för. Man dessutom utnyttja ombud som typ Chatflights som både kollar awardfares och bokar (på samma sätt som alla andra).

Det kan man tycka vad man vill om… men svårt att förbjuda…

Speciellt awardfares gör oss alla en tidsbesparande tjänst då vi slipper försöka boka /söka i onödan på SAS kanaler…

Inte vad jag vet, för det skulle nog skapa fler problem än vad det löser exempelvis om man ska boka resor inom familjen.

Sen är det som andra redan konstaterat att SAS ser kommersiella fördelar med dessa tredjepartstjänster och är därför med och supporterar dem, snarare än att försöka förbjuda och förstöra.

Nej, du kan ju fortfarande boka åt andra, men det måste vara du som gör det.

Jag vet inte vilka kommersiella fördelar de ser men om tillräckligt många surnar till kanske de ändrar sig.

”Bokningstjänster”… Dvs en tjänst som man kan boka igenom…?? Bokning i ordets rätta bemärkelse tillhandahålls bara av SAS, on-line eller ring-in.

Sedan finns det de en hel del informationstjänster som tillhandahåller div information när de bokningsklasser som används uppvisar tillgänglighet via API:er som SAS tillhandahåller. Dessa tjänster som typ awardfares betalar man för. Man dessutom utnyttja ombud som typ Chatflights som både kollar awardfares och bokar (på samma sätt som alla andra).

Det kan man tycka vad man vill om… men svårt att förbjuda…

Speciellt awardfares gör oss alla en tidsbesparande tjänst då vi slipper försöka boka /söka i onödan på SAS kanaler…

Nej, det är jätteenkelt att förbjuda. Det är bara att stänga av APIt så är det klart.

Awardfares mfl borde inte behöva finnas. Sökmotorn och kompetens personal borde vara SAS ansvar.

Awardfares mfl borde inte behöva finnas. Sökmotorn och kompetens personal borde vara SAS ansvar.
Men är inte det exakt samma sak som med resebyråer? Vad fyller dom för funktion som inte SAS själva hade kunnat lösa?

Det man möjligen skulle kunna argumentera är väl att SAS isåfall borde släppa ut award inventory på diverse resebyråer att boka via GDS och inte enbart tillåta inofficiella kanaler?

Men är inte det exakt samma sak som med resebyråer? Vad fyller dom för funktion som inte SAS själva hade kunnat lösa?

Det man möjligen skulle kunna argumentera är väl att SAS isåfall borde släppa ut award inventory på diverse resebyråer att boka via GDS och inte enbart tillåta inofficiella kanaler?

Jag pratar enbart om att boka bonusresor. Därför att jag anser att spelfältet ska vara lika för alla som vill sätta sprätt på sina poäng. Det ska inte krävas att man ska gödsla några skumma bolag med pengar (som jag dessutom vet hanterar personuppgifter på tveksamma sätt efter att ha råkat sitta sidan om en anställd som glatt läste upp en annans persons uppgifter), lämna ut lösenord och koder för att boka den resa man vill ha. Det ska inte krävas prenumerationer på tredje partsföretag för att se om det finns plats eller ej. Det ska vara en one stop shop på SAS hemsida för att boka resa.

Resebyråer som säljer vanliga resor har jag inget problem med. Det är en helt annan grej.

Jag pratar enbart om att boka bonusresor. Därför att jag anser att spelfältet ska vara lika för alla som vill sätta sprätt på sina poäng. Det ska inte krävas att man ska gödsla några skumma bolag med pengar (som jag dessutom vet hanterar personuppgifter på tveksamma sätt efter att ha råkat sitta sidan om en anställd som glatt läste upp en annans persons uppgifter), lämna ut lösenord och koder för att boka den resa man vill ha. Det ska inte krävas prenumerationer på tredje partsföretag för att se om det finns plats eller ej. Det ska vara en one stop shop på SAS hemsida för att boka resa.

Resebyråer som säljer vanliga resor har jag inget problem med. Det är en helt annan grej.
Men det krävs inte att man gör det. Du kan söka på SAS hemsida och boka direkt via SAS. Sen håller jag med dig att awardfares erbjuder en bättre sökfunktion precis som Google flights erbjuder en bättre sökfunktion för revenue bokningar.

Därför menar jag att problemet primärt är att det är en form av gråzon som bara accepteras istället för som resebyråer vara sanktionerat.

Jag förstår inte varför bokningar av tredje part generellt skulle skilja mellan revenue eller award. Bokning som bokning, det är väl bara valutan som skiljer?

För övrigt tycker jag att SAS/SkyTeam borde införa ett boknings system så att man kan boka alla revenue resor på ett ställe där man kan använda sin profil istället för att ha flera (SAS/KLM/Delta osv) och riskera att uppgifter och framförallt FFP registreras fel. Men här förlitar dom sig i nuläget på tredje part, resebyråer.

• Gilla
Reactions: Gus
För övrigt tycker jag att SAS/SkyTeam borde införa ett boknings system så att man kan boka alla revenue resor på ett ställe där man kan använda sin profil istället för att ha flera (SAS/KLM/Delta osv) och riskera att uppgifter och framförallt FFP registreras fel. Men här förlitar dom sig i nuläget på tredje part, resebyråer.
Problemet är väl att dessa bolag sitter på olika GDS, dvs inte samma system i bakgrunden och då blir det självklart ännu mer komplicerat.

Tror inte det ligger i närheten på agendan, bolagen är ju fortsatt egna bolag och ägs inte av Skyteam. Skulle då skyteam erbjuda bokningssida för alla? Tror nog sas vill ha sin egen sida för att styra sitt eget content, och lär vara samma för alla bolag.

Toppen