Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Förr eller senare dras platserna tillbaka om det bokas tillräckligt mycket. Låt säga att ett flygbolag släpper platser på 100 datum, det betyder inte alltid att de avser att erbjuda bonusplatser på varje avgång under dessa 100 dagar. Bokas det upp 10 datum så försvinner resterande 90. Hur och varför kan man bara spekulera i, men i slutändan ligger det i flygbolagens intressen att maximera sina intäkter.

Trist att mattan rycktes undan, själv var jag sugen på att slå till på Santiago där det fanns platser med Air France under februari i business på A350. Hade dock behövt 2-3 dagar till för att få in vouchern.
Bara så jag förstår ditt resonmang - du menar att ett (irregulärt) släpp av bonusplatser inte egentligen utgår från revenue management beräkningar på enskilda avgångar? Utan mer ett resonemang "Under 100 dagar öppnar vi 2 platser per avgång. Det är 200 platser trots att vi egentligen bedömer att 180 av de kan vi sälja med god avans".
Dvs att man medvetet ger tillgång till betydligt fler platser än vad intäktsmodellerna pekar på är lönsamt, för att sedan bevaka och dra tillbaka när en viss andel av platserna bokats?

Det är så klart positivt för kunden som får hög valfrihet ända tills platserna dras tillbaka igen. Men ur intäkts-perspektivet verkar det motsägelsefulllt, eftersom kunder kan få access till bonusplats på flyg som nästan är fulltecknade.
Pratar vi bonusplatser som släpps "reguljärt" (tex för ett bolag som har platsgaranti och släpper t.ex. 2 platser på alla flyg 330 dagar före avgång) så görs det utan hänsyn till potentiell intäkt på platserna. Men skulle man bortse från revenue management på ett liknande sätt när man plötsligt släpper platser mitt i säsongen?


Jag lurar på om inte en del storskaliga "tilbakadragande av platser" är mer oplanerade, typ "damage controL", där man inledningsvis släppt fler platser än tänkt eller priset blivit ett annat man tänkt (tex SAS släpp av SQ business....)
 
Mycket spekulationer blir det…
Men om man vet med sig att man skall åka typ till BKK… Ställ då in awardfares- bevakningar och om/när det plingar till i mailen…hugg som en kobra!
Börja med med de långa benen, helst on-line, sedan kan man alltid, labba med feeders hit och dit… I värsta fall så kan man alltid lägga in en SAS Go cash.
Jämfört med vad revenue biljetter kostar, så är man en vinnare ”hela dagen” ändå…
 

UNIK CHANS

Stort släpp av SkyTeam-bonusresor i business class till hela världen

Just nu har det skett ett stort släpp av bonusplatser i business class till SAS EuroBonus hos flera flygbolag i SkyTeam, däribland Air France, KLM, Kenya Airways och Virgin Atlantic. Här finns det möjlighet att hitta oslagbara bonusresor till ett flertal populära destinationer runtom i världen, bland annat Singapore, Brasilien, St. Maarten, Lima och Costa Rica. Dessa platser är högt eftertraktade och kommer att bokas upp och/eller dras tillbaka av flygbolagen under de närmaste dagarna. Ta del av denna unika chans att säkra din drömresa i business class!


Känns väldigt aftonblaskan - ”unik chans” smakar bra illa i munnen.
Jo visst, men betänk att Chattflights ”lever på” de som inte finns med i vårt kära forum…
Dvs de som vill åka och har poäng men som inte orkar ta till sig alt. Inte känner att de har tiden att satsa på GDS (Gör Det Själv). Inte så förvånande kanske med tanke på hur mycket tid man får lägga på detta… Sedan att vi insnöade rävar tycker att det är lite av en sport över det hela (bra ”karl” reder sig själv) , det är en annan sak.
 
Och nu ser det i praktiken soprent ut igen… Men det är samma sak förra gången det begav sig (SQ våren 2023). Ett par dagar var det mer eller mindre vidöppet… samma sak nu…i fredags em kom platserna och nu 4 dagar senare, puts väck bort… Jag är så glad att jag lydde reptilreflexen och inte tvekade… bokade AF/KL, ARN-CDG-BKK-AMS-ARN online i fredags och kompletterade sedan med att ringa in BKK-DPS-BKK med GA.

Ringde sedan till SAS och ville veta status på biljetteringen (GA - benen). H..e 4 timmar i kön trots EBG. Ringde när jag satte mig i bilen för att åka till Vemdalen (från Stockholm), hade hunnit till Ljusdal innan SAS ringde tillbaka. Nu hade snubben iofs ingen koll, bara att biljettörerna hade mycket att göra…
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Och nu ser det i praktiken soprent ut igen… Men det är samma sak förra gången det begav sig (SQ våren 2023). Ett par dagar var det mer eller mindre vidöppet… samma sak nu…i fredags em kom platserna och nu 4 dagar senare, puts väck bort… Jag är så glad att jag lydde reptilreflexen och inte tvekade… bokade AF/KL, ARN-CDG-BKK-AMS-ARN online i fredags och kompletterade sedan med att ringa in BKK-DPS-BKK med GA.

Ringde sedan till SAS och ville veta status på biljetteringen (GA - benen). H..e 4 timmar i kön trots EBG. Ringde när jag satte mig i bilen för att åka till Vemdalen (från Stockholm), hade hunnit till Ljusdal innan SAS ringde tillbaka. Nu hade snubben iofs ingen koll, bara att biljettörerna hade mycket att göra…
Om du satt 4 timmar i kö så har det ju bevisligen blivit fullständig huggsexa efter chatflights mail och diverse Facebook grupper där det under dagen kommit många inlägg om lyckade resor och folk har ringt in som galningar. Detta plus att vouchers går ut om 15 dagar blir ju en ganska stark cocktail av efterfrågan.
 
Om du satt 4 timmar i kö så har det ju bevisligen blivit fullständig huggsexa efter chatflights mail och diverse Facebook grupper där det under dagen kommit många inlägg om lyckade resor och folk har ringt in som galningar. Detta plus att vouchers går ut om 15 dagar blir ju en ganska stark cocktail av efterfrågan.

Tecken på att SAS borde gå till botten och se till att höja/organisera kompetensen på kundtjänst.
 
Tecken på att SAS borde gå till botten och se till att höja/organisera kompetensen på kundtjänst.
Egentligen borde det vara högre prio på att lösa så man kan boka online (även ben för ben och andra komplicerade open jaw osv). Då skulle ju ingen behöva ringa in.

Edit: sen kan jag tycka att man borde premiera de som först gör en bokning som sedan ringer in och ändrar (idag straffas man) då det sparar oerhört mycket tid att slippa bokstavera alla passagerares namn, födelsedatum och Eurobonus nummer osv.
 
Egentligen borde det vara högre prio på att lösa så man kan boka online (även ben för ben och andra komplicerade open jaw osv). Då skulle ju ingen behöva ringa in.

Edit: sen kan jag tycka att man borde premiera de som först gör en bokning som sedan ringer in och ändrar (idag straffas man) då det sparar oerhört mycket tid att slippa bokstavera alla passagerares namn, födelsedatum och Eurobonus nummer osv.
Instämmer till fullo! Ringde in för att applicera 2-4-1 på bokning för fyra personer som gjordes på hemsidan. 30 min väntetid (helt ok!) men en fullständigt inkompetent agent som aldrig hade hört talas om 2-4-1-vouchers. Han frågade om och om igen om jag ville ändra betalmetod från Amex till Mastercard. Jag försökte tålmodigt att omformulera och vara jättetydlig, men var tvungen att ge upp. Oklart var han satt, men pratade bruten engelska.
 
  • Haha
Reactions: Gus
Toppen