Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Tråkigt om det är borta permanent. Aeromexico tokborta, AFKLM mycket begränsat, Delta dyker upp på otippade rutter ej vanliga sökningar t.ex NYC. Garuda blir allt svårare att hitta. Nu endast 1-2 platser mot 2-4 tidigare.

Virgin Atlantic är den enda partner med exceptionellt bra tillgänglighet. Sedan är frågan om det är tillfälligt eller om mattan kommer att ryckas undan även där.

Känner på mig att det är dags att förbruka poängen hyfsat snart innan fler partners ”försvinner” eller programmet devalveras.
Men Aron sa ju att rekordmånga bonusresor bokas i Skyteam!

Jag tycker SAS levererar på det stora hela en bra produkt med incheckning lounge (iaf Arlanda & Kastrup där jag reser ganska frekvent) samt service ombord.
Det som idag talar emot SAS är just Eurobonus där det helt klart blivit en devalvering.
Kan det vara så att programmet var lite för bra tidigare? Relativt lätt att nå guldnivå och få mervärde i hela Star Alliance iaf om man jämför med tex Lufthansa gruppen.
Bonusresor gick ju smidigt att hitta tidigare även om det blev svårare mot slutet.

Kanske dags att inse att detta är det nya normala och då få man göra en värdering om det är värt de förmåner som ingår i tex EBG eller om man skall hoppa runt mellan olika bolag.

Ja, riktigt tråkig utveckling. Förhoppningsvis vänder det annars får man ta sig en ordentlig funderare på hur mycket tid, energi och pengar det är värt att lägga på eurobonus.
Jag håller med men grejen är väl att det inte direkt finns några alternativ? Jag står själv och väger ifall jag ska jaga in förnyelse av senator men oavsett kommer det ju ta många år att flyga in tillräckligt med poäng för att boka någon intressant award. Om LH fixar kreditkort och/eller Amex MR transfer då kanske man kan börja prata om att byta. Tills dess fortsätter samlandet av EB poäng och i värsta fall används dessa till short haul weekendresor där tillgänglighet ändå får anses rätt okej i nuläget.

Hej och god fortsättning! Det lutar åt att det blir en jul och nyårsresa till New york/Cancun nästa vinter, dvs absolut högsäsong. Är det någon idé att ens försöka hitta 4 bonusplatser till denna resa? Lutar åt att det blir två separata bokningar ARN-NYC-ARN och NYC-CUN-NYC. Vilken av sträckorna är det störst chans att hitta något på? Med Star alliance har jag lyckats hitta 4 businessplatser ToR i högsäsong men verkar tufft nu?

• Gilla
Reactions: Gus
Hej och god fortsättning! Det lutar åt att det blir en jul och nyårsresa till New york/Cancun nästa vinter, dvs absolut högsäsong. Är det någon idé att ens försöka hitta 4 bonusplatser till denna resa? Lutar åt att det blir två separata bokningar ARN-NYC-ARN och NYC-CUN-NYC. Vilken av sträckorna är det störst chans att hitta något på? Med Star alliance har jag lyckats hitta 4 businessplatser ToR i högsäsong men verkar tufft nu?

ARN-NYC. Hittar du ens fyra platser i ekonomi till CUN från New York ska du skatta dig lycklig.

Någon som vet vad som har hänt med tillgängligheten på Korean Air? Verkar som att all tillgänglighet i business long haul har försvunnit, även ekonomiklass verkar vara helt borta.
Tråkigt om det är borta permanent. Aeromexico tokborta, AFKLM mycket begränsat, Delta dyker upp på otippade rutter ej vanliga sökningar t.ex NYC. Garuda blir allt svårare att hitta. Nu endast 1-2 platser mot 2-4 tidigare.

Virgin Atlantic är den enda partner med exceptionellt bra tillgänglighet. Sedan är frågan om det är tillfälligt eller om mattan kommer att ryckas undan även där.

Känner på mig att det är dags att förbruka poängen hyfsat snart innan fler partners ”försvinner” eller programmet devalveras.
Jag blir rätt bekymrad när just du skriver detta, eftersom jag då inte ska förvänta mig responsen "du är dålig på att söka" från någon annan! o_O

Det finns en anledning till att jag köper poäng i Star Alliance och Oneworld flygbolagsprogram men nästan aldrig köpte poäng med SkyTeam flygbolag (tills SAS blev ett SkyTeam flygbolag). Det beror på att SkyTeam är mer balkaniserat och värre med att släppa bonusutrymme till partnerflygbolagsprogram. Tillgängligheten av bonusutrymme på Virgin Atlantic kommer sannolikt att bli sämre också. Jag förväntar mig också att i 2026 SAS kommer att bli sämre med traditionellt bonusutdelningsutrymme på sina egna plan, förutom under lågsäsong under lågtrafik.

För Skandinavien-Mexiko-Skandinavien för nyårskul? Jag skulle få en bonusbiljett till Chicago och sedan en separat bonusbiljett till CUN. Men bara den första delen av det blir SAS-poäng.

Toppen