Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Det finns en anledning till att jag köper poäng i Star Alliance och Oneworld flygbolagsprogram men nästan aldrig köpte poäng med SkyTeam flygbolag (tills SAS blev ett SkyTeam flygbolag). Det beror på att SkyTeam är mer balkaniserat och värre med att släppa bonusutrymme till partnerflygbolagsprogram. Tillgängligheten av bonusutrymme på Virgin Atlantic kommer sannolikt att bli sämre också. Jag förväntar mig också att i 2026 SAS kommer att bli sämre med traditionellt bonusutdelningsutrymme på sina egna plan, förutom under lågsäsong under lågtrafik.

För Skandinavien-Mexiko-Skandinavien för nyårskul? Jag skulle få en bonusbiljett till Chicago och sedan en separat bonusbiljett till CUN. Men bara den första delen av det blir SAS-poäng.
Det där kan inte stämma. Aron sa nämligen att Skyteam inte diskriminerar partners med bonussläpp.

Så länge SAS har monopol på nordiska marknaden har jag svårt att se förbättringar. Det är först när dom får konkurrens det kan bli bättre. Hoppas LH släpper ett kreditkort.

Ett haveri när det kommer till awards, lovar mycket, hållet tunt. First skulle man kunna boka, ben för ben är borta, mixed klasses osv osv.. SQ gick att boka en vecka. Inget annat än pinsamt agerade från ett svenskt/danskt företag.
Detta hade man inte kunnat göra på en marknad med konkurrens.

Så länge SAS har monopol på nordiska marknaden har jag svårt att se förbättringar. Det är först när dom får konkurrens det kan bli bättre. Hoppas LH släpper ett kreditkort.

Ett haveri när det kommer till awards, lovar mycket, hållet tunt. First skulle man kunna boka, ben för ben är borta, mixed klasses osv osv.. SQ gick att boka en vecka. Inget annat än pinsamt agerade från ett svenskt/danskt företag.
Detta hade man inte kunnat göra på en marknad med konkurrens.
Vad jag vet så har vi bla även flygbolag som Norwegian och Finnair på den nordiska marknaden, så inget monopol direkt. Men vi hoppa(de)s att Spenn ska kunna ta upp konkurrensen med Eurobonus om poängsamlandet, om det var den marknaden du syftade på?

Jag tycker ett av de största problemen har blivit att över huvud ta sig till Köpenhamn för vidare poängresor med SAS. Allt utgår från Köpenhamn. Vill då åka från Arlanda via Köpenhamn är det nästan bara 7-8 timmars layover eller stanna över natten som gäller.
Riktigt dåligt, och ett bara sätt att tappa många trogna resenärer som inte råkar bo i södra Sverige.

Jag tycker ett av de största problemen har blivit att över huvud ta sig till Köpenhamn för vidare poängresor med SAS. Allt utgår från Köpenhamn. Vill då åka från Arlanda via Köpenhamn är det nästan bara 7-8 timmars layover eller stanna över natten som gäller.
Riktigt dåligt, och ett bara sätt att tappa många trogna resenärer som inte råkar bo i södra Sverige.
Ja, man har dragit in ordentligt på anslutningsflyg. Dels till CPH, men ännu mer till LHR. Numera är det lättare att hitta ett långt ben ut från LHR, än att hitta anslutningen ARN-LHR.

Detta är jag helt enig i och flygen till Köpenhamn är dessutom alltid väldigt fulla överhuvudtaget. Det har blivit svindyrt att boka med mindre än två veckors varsel till Köpenhamn. Priserna ligger nu ofta mellan 3-4000 kr en väg för flygen kring klockan 8 eller hem vid 17-18. Jag kan förstå att det då inte släpps bonusplatser då, men situationen är ju minst sagt dålig i alla avseenden för kommunikationerna intra-Skandinavien och tillgängligheten påverkar ju också priserna från Stockholm till övriga Europa, eftersom allt går via CPH. Man kan bara hoppas att övriga bolag skalar upp direkttrafiken till Europas städer.

Det mest märkliga i det hela är ju att under dom första veckorna efter övergången i september så fanns det väldigt mycket mer än vad man ser idag i business, det är tydligast skyllnad med AF/KLM och Delta. Aeroméxico hittade man del interkontinental också när dom lades till. Den enda som gått motsatt väg är virgin som dock skattar väldigt högt, går ju att lösa med manuell feeder.

Det är väldigt problematiskt att dom tre bolagen som släpper mest award tillsammans är 2X, självklart är detta genomtänkt.

Gör man en liknande kartläggning så gör Flying blue en ökning i pris/poäng med cirka 10% på liknande avgångar med dessa bolag.

Utifrån nuvarande läge så är det klokt att tänka igenom hur man kan hantera 2X bolagen på ett bättre sätt.

Det vi ser är något som löper över hela branschen och ej unikt för SAS/St. Marknaden är genomdränkt av poäng.

Absolut, så är det inom stora delar, dock hamnar delar av produktmodellen för eurobonus i kläm då poängen och 2-1 får en större devalvering mot flertal av dom med mest tillgänglighet. Jag hade förespråkat en mindre höjdning för samtliga resor i hela utbudet samt slopad 2x i dagsläget. Problemet kommer bli ännu mer märkbart när eurobonus miljonärerna ramlar in och kan också påverka SAS egna utbud i alliansen.

Blir intressant att se hur och när premium-klassen införs då detta borde generera en ny tidigare ej tillgänglig segment som kan ha en positiv påverkan på totalen.

Toppen