Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Jag är också negativ till den sämre platstillgången men tycker inte att det är såpass dåligt att jag kommer att avsluta mina kreditkort/eurobonusjakten. Är man flexibel med datum och destinationer samt kan resa med kort varsel går det utan problem att hitta longhaul business för 2. Helt ärligt tycker jag att det är lite av tjusningen att vara flexibel och lite mer spontan jämfört med att boka ett år i förväg, men jag förstår att det inte passar alla och helst av allt vill man såklart ha möjligheten att ibland kunna planera långt i förväg och andra gånger mer spontant.

Så länge jag kan resa longhaul business för två ett par gånger per år kommer jag nog behålla kreditkorten och fortsätta bonussamlandet. Det överväger helt enkelt kostnaden med råge.
 
Jämför med vi hur det var hos Lufthansa Group så var tillgängligheten hos dem minst lika obefintlig som den är hos AFKLM idag. Där var chansen noll att hitta en bonusresa med utgångspunkt från Stockholm med mer än två veckors framförhållning. Nu får vi bortse från Wien-tricket som gemene man inte kände till och inte kunde söka/boka direkt på hemsidan utan att behöva ringa in trixa.

Skillnaden idag är att AFKLM faktiskt har bonusplatser som du kan söka från Stockholm direkt till valfri destination utanför Europa i business class med upp till ett års framförhållning. Visserligen endast ett enstaka datum här och var och sällan något som man kan bygga en resa av. Det får man ändå se som en liten förbättring mot att inte kunna hitta några resor alls.

Problemet är också att det finns för många poäng i cirkulation, i synnerhet när var och varannan person sitter på 200K EB-poäng och en 2for1 voucher nuförtiden.
Det kommer ju inte bli lättare de närmaste åren heller efter tilldelningen av Flyg-15-kampanjen.. Även om gemene man inte har samma kunskap som här så är det ändå väldigt många fler som kommer att slåss om samma platser, på SAS och SkyTeam.
 
Det kommer ju inte bli lättare de närmaste åren heller efter tilldelningen av Flyg-15-kampanjen.. Även om gemene man inte har samma kunskap som här så är det ändå väldigt många fler som kommer att slåss om samma platser, på SAS och SkyTeam.
En intressant sak där blir att se var det påverkar. Om det t.ex. är många amerikaner och asiater som dragit in "miljonen" så kanske det mycket påverkar utbudet mellan just Nordamerika och Asien - och inte Europa alls lika mycket. Svaka sektorn är väl ofta just <-> Europa. Man kan ju alltid hoppas -- men det blir många miljonärer i Europa också.
 
Sant, Men en droppe i havet tyvärr. Var är de tre stora till USA, KLM, AF och Delta? Var är alla deras platser?
Vietnam kommer (tyvärr) bli en parantes för oss med EB, med dess löjliga priser.
Du får nog räkna in Virgin med "de tre stora" när du tittar på flyg till Nordamerika då det är majoriteten av deras marknad.

Vi får väl se vad som händer under 2025. Vill folk redan nu hoppa av tåget är det bara göra det och välja ett bättre alternativ.

SAS sa dessutom att ett byte av allians behöver typ 12-18 månader, SAS gjorde det på 6 månader så att allt inte är på plats har jag överseende med.

Ju fler som hoppar av tåget, desto bättre tillgång blir det för oss som stannar kvar.
 
Oroa dig inte, det är fler som hoppar på än av.
De sitter ju dock inte på några 100k poäng (förutom de som kör 15 bolag).
Och läser man FB grupperna så predikas det hur bra det är att flyga på poäng i Europa, så de platser som finns på longhaul ser jag fortsatt bra möjlighet att kunna boka om man är villig att lägga 15 minuter på att läsa på (vilket 99% i FB grupperna inte är).
 
Jag är också negativ till den sämre platstillgången men tycker inte att det är såpass dåligt att jag kommer att avsluta mina kreditkort/eurobonusjakten. Är man flexibel med datum och destinationer samt kan resa med kort varsel går det utan problem att hitta longhaul business för 2. Helt ärligt tycker jag att det är lite av tjusningen att vara flexibel och lite mer spontan jämfört med att boka ett år i förväg, men jag förstår att det inte passar alla och helst av allt vill man såklart ha möjligheten att ibland kunna planera långt i förväg och andra gånger mer spontant.

Så länge jag kan resa longhaul business för två ett par gånger per år kommer jag nog behålla kreditkorten och fortsätta bonussamlandet. Det överväger helt enkelt kostnaden med råge.
Har du några tips som kan vara värt att kolla/sikta på? Skulle säga att jag är väldigt flexibel gälllande destination. Lite mindre så gällande kort varsel men inte helt låst till lov osv. Barnfri och bekymmersfri fru gör att det mesta ligger öppet men som nämnts har jag svårt att hitta nåt intressant även om jag inte vänt mig ut och in än. Har 950’ poäng och tre vouchers så det är inte heller ett problem.
 
Har du några tips som kan vara värt att kolla/sikta på? Skulle säga att jag är väldigt flexibel gälllande destination. Lite mindre så gällande kort varsel men inte helt låst till lov osv. Barnfri och bekymmersfri fru gör att det mesta ligger öppet men som nämnts har jag svårt att hitta nåt intressant även om jag inte vänt mig ut och in än. Har 950’ poäng och tre vouchers så det är inte heller ett problem.
Har du tittat i tråden över bokade bonusresor? Finns massa bra tips där på vad folk kunnat boka.
 
Toppen