Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Hörde av mig till guldmejlen för att klaga på avsaknad av ben-för-ben. Men det är benhårt svar. "Inte möjligt" att boka ben-för-ben med Skyteam. "Tipset" är att boka utan anslutande flyg och sedan göra en ombokning för anslutande flyg och äta ombokningsavgiften. Jag ifrågasatte det faktum att vi även ska behöva äta ombokningsavgifter numera, men ingen förståelse fanns att få.

Hörde av mig till guldmejlen för att klaga på avsaknad av ben-för-ben. Men det är benhårt svar. "Inte möjligt" att boka ben-för-ben med Skyteam. "Tipset" är att boka utan anslutande flyg och sedan göra en ombokning för anslutande flyg och äta ombokningsavgiften. Jag ifrågasatte det faktum att vi även ska behöva äta ombokningsavgifter numera, men ingen förståelse fanns att få.
Det gick att boka ben för ben under de första två veckorna SAS var i Skyteam innan SAS ska ha skickat ut ett meddelande till agenterna att de inte fick göra det.
Andra partners, t.ex. Delta, låter sina kunder boka ben för ben.

Hoppas någon tar upp detta på "An evening of Conversation"

Ja, synd att man inte är EBD längre. Blir väldigt spännande att följa rapporteringen från eventet, har inte läget förbättrats då förutsätter jag att frågorna kommer att vara många.

Nästan så att man tycker att SAS är modiga som bjuder in till detta just nu. ;)

Tack för info! Men var vad blir definitionen av "ben-för-ben" och ombokning? Är det OK att boka anslutning (med obegränsat antal ben) så länge slutdestinationen är densamma? Om jag t.ex. bokar ICN-DPS online, kan jag sedan ringa in och "boka om" till ARN-LHR-ICN-DPS?

Så tolkade jag svaret. Om det sedan i verkligheten ens går att lägga till något så enkelt som en ARN-AMS vid ombokning med avgift låter jag vara osagt.
Problemet med ombokningar är att det inte finns någon garanti för att platserna faktiskt kommer att gå att sälja in på samma bokning som en ombokning.
Ett bra exempel är resor med Virgin Atlantic i business från London. Dyker inte upp som A till B sökning från Skandinavien (undantaget Oslo där det ibland dyker upp) men går utmärkt att boka i business genomgående om man gör leg för leg.

Bokar man däremot långa sträckorna online och sedan ringer in för att lägga på anslutningar från Arlanda så dyker flygningarna endast upp i ekonomiklass i kombination med business på långa benen som en ombokning, därav ingen möjlighet att få till resan då SAS system inte tillåter mixade klasser. Lägg därtill på vissa agenter som kommer att neka ombokningen med hänvisning att samma flygkombination inte hade dykt upp som en A till B sökning, trots att flygningarna går att kombinera. T.ex om man vill boka ett layover med övernattning.

Förstår verkligen inte varför detta upplägg löser det problem SAS ser, känns som det bara leder till mer kostsam administration. Ombokningsavgiften är inte tillräcklig för att det ska vara attraktivt nog för att täcka omkostnaden för att en agent ska in och böka en gång till i en bokning.

Problemet med ombokningar är att det inte finns någon garanti för att platserna faktiskt kommer att gå att sälja in på samma bokning som en ombokning.
Ett bra exempel är resor med Virgin Atlantic i business från London. Dyker inte upp som A till B sökning från Skandinavien (undantaget Oslo där det ibland dyker upp) men går utmärkt att boka i business genomgående om man gör leg för leg.

Bokar man däremot långa sträckorna online och sedan ringer in för att lägga på anslutningar från Arlanda så dyker flygningarna endast upp i ekonomiklass i kombination med business på långa benen som en ombokning, därav ingen möjlighet att få till resan då SAS system inte tillåter mixade klasser. Lägg därtill på vissa agenter som kommer att neka ombokningen med hänvisning att samma flygkombination inte hade dykt upp som en A till B sökning, trots att flygningarna går att kombinera. T.ex om man vill boka ett layover med övernattning.
Tack för klargörandet Jonas! Jag hade inte reflekterat över att det är en teknisk skillnad mellan att boka ben-för-ben jämfört med att boka om.

Det känns som att SAS har krånglat till det både för sig själva och för oss medlemmar. Om man vill få ner antalet awardbokningar i business lär man väl lyckas men sättet det görs på blir ju lite godtyckligt och tråkigt.

Horribelt. Och inte lär det bli bättre tillgänglighet när Virgin går till dynamisk prissättning inom kort (visst var det slutet av oktober eller nåt sånt).

Jag o frun kollar tillgänglighet var o varannan dag och det är ju ett skämt. Det är så illa att jag bokstavligt talat avrådde en person som ville ha ett elitekort med min amexlänk från att skaffa det ;)

Hoppas och ber för att det här blir bättre. Jag trodde att det skulle bli illa med Skyteam, men inte så här illa. Enda positiva är att KLMs app var rätt smidig att seata sig med, IMHO ;)

Toppen