Ett litet test för en ≈2-timmars enkel resa inom USA som jag behöver göra i början av nov, dvs om 2 månader.
Delta erbjuder ekonomi awards på samtliga sina avgångar för skymiles medlemmar, dock bara en avgång med "bas-pris" 12k miles + 6USD. Övriga avgångar upp till 19,5k miles + 6USD.
Eurobonus erbjuder plats bara på den billigaste Delta-avgången, och då till 15k miles + 507SEK.
Cash-pris på den billiga Delta 144 USD, i Comfort+
BAEC award på samma sträcka, erbjuder Alaskan samtliga avgångar hela dagen i eko och en avgång in business. 16k avios + 57SEK
Cash-pris Alaskan 807 SEK
Cash-pris på AA motsvarande avgång 1900 SEK.
Star (United) har ingen direkt avgång mellan orterna. Cash-pris för 1-stop omkring 3000 SEK.
M&B erbjuder inga star-awards på datumet
(M&M vet ej tillgången, får tydligen inte söka awards om man inte har miles tillräckligt?)
Vad ville jag ha sagt med det?
Tja, det gick att hitta EB award med Delta inrikes US, men begränsat om man är låst till ett datum. Prismässigt en dålig affär. (Datum med business award tillgängligt blir det något bättre men ingen lysande affär. )
BAEC visade excellent tillgång, massor av avgångar. Avgiften låg.
Vill jag flyga Skyteam är Delta cash bästa alternativet. Annars verkar Alaskan med cash ett rimligt val (och viss nytta av OW sapphire)