Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Inte fått någon förklaring varför, men om jag får gissa så är det för att minimera bokningarna. För många bokningar på för kort tid och för höga kostnader för SAS.
Nu är jag ingen ekonom men kan inte bli låta bli att tycka det är lite konstigt ändå. Tycker de alltså att är nån form av ”point run” som försigår, liknande som banken skulle råka ut för om alla skulle ha ut sina pengar samtidigt? De har ju inte direkt gett ut poängen gratis så är det inte något fel om hur man bokför om det skapar problem att poäng utnyttjas?
Nu var det länge sedan men någon här hade kommit över en siffra vad bolagen betalade varandra för bonusplatserna. Åtminstone då var det mer eller mindre kaffepengar om uppgifterna stämde. Iof är väl även kaffepengar ett problem för SAS så ska kanske inte ska säga för mycket.
 
Nu är jag ingen ekonom men kan inte bli låta bli att tycka det är lite konstigt ändå. Tycker de alltså att är nån form av ”point run” som försigår, liknande som banken skulle råka ut för om alla skulle ha ut sina pengar samtidigt? De har ju inte direkt gett ut poängen gratis så är det inte något fel om hur man bokför om det skapar problem att poäng utnyttjas?
Nu var det länge sedan men någon här hade kommit över en siffra vad bolagen betalade varandra för bonusplatserna. Åtminstone då var det mer eller mindre kaffepengar om uppgifterna stämde. Iof är väl även kaffepengar ett problem för SAS så ska kanske inte ska säga för mycket.
Blir väl en kostnadsföring över RR och i förlängningen (när det ska betalas) en likviditetspåverkan. Detta slipper de när det sitter som en skuld i BR.
 
som Awardfares inställt på Virgin eller Flying blue?
Försökte hjälpa en kompis boka, och tillgängligheten stämde inte överens för det vi testade i alla fall. Ringde in för att boka dvs, som datapunkt sa agenten också att leg for leg inte var tillåtet. Hon sa också att hon såg China Eastern tillgänglighet men att de fick hon inte boka.
 
Nu är jag ingen ekonom men kan inte bli låta bli att tycka det är lite konstigt ändå. Tycker de alltså att är nån form av ”point run” som försigår, liknande som banken skulle råka ut för om alla skulle ha ut sina pengar samtidigt? De har ju inte direkt gett ut poängen gratis så är det inte något fel om hur man bokför om det skapar problem att poäng utnyttjas?
Nu var det länge sedan men någon här hade kommit över en siffra vad bolagen betalade varandra för bonusplatserna. Åtminstone då var det mer eller mindre kaffepengar om uppgifterna stämde. Iof är väl även kaffepengar ett problem för SAS så ska kanske inte ska säga för mycket.
Vissa bolag är dyrare än andra för SAS att boka in dig på.
 
Om jag tänker tillbaka på när det annonserades att SAS skulle byta till Skyteam så tyckte jag då att tongångarna var att alla skulle försöka boka upp och göra slut på sina poäng innan bytet, pga befarade devalveringar och försämringar. Nu låter det som att poängjägarna istället satt kvar på sitt saldo och plötsligt gick loss på bokningarna när man såg tillgängligheten. (Och jag tänker inte berätta hur jag har gjort)
:)
 
Jag har nu genom "andra sökvertyg" hittat perfekt t/r med KLM som tydligen inte alls syntes för den agent jag pratade med vid kl 15.00 idag. menar ni att om jag ringer in imorgon och försöker boka denna så funkar det? hänger fan inte med...
 
Last edited:
Jag har nu genom "andra sökvertyg" hittat perfekt t/r med KLM som tydligen inte alls syntes för den agent jag pratade med vid kl 15.00 idag. menar ni att om jag ringer in imorgon och försöker boka denna så funkar det? hänger fan inte med...

Vad har du hittat?
Som alltid - Det som finns via andra lojalitetsprogram finns inte alltid att boka för ett annat. Däremot så kan det agera bra fingervisning.

Om du har kollat på en KLM/AF-flight - vad kostade denna? KLM/AF använder dynamiska priser. Jag kan nästan lova dig att de dyra biljetterna inte finns tillgängliga som vanliga award för Eurobonuskunder.

Man får försöka använda lite sunt förnuft när man söker på detta sättet (Likt förr i tiden när man allt som oftast använde United och kikade på deras saver award, eller Air Canada och kolla allt förutom flighter med deras egna flyg).
 
tack för förklaring och du har såklart helt rätt.
hittade ARN-ZNZ toppenresa med 4 platser i biz för 48.5k men hemresan i biz för 554k. jag är noob (och förstår att det är såna som mig ni vill banna här på forat).

fråga: om jag skulle hitta ecoresa på awardfares t/r. skulle man då kunna se över möjligheten att uppgradera till c eller är jag bara en idiot som tänker så?
jag vill verkligen få möjlighet att once in my life få åka i biz men nu är vi i en sits där vi har vi tagit ledigt från både skola och jobb samt bokat boende på zanzibar unrefundable (pekpinnar undanbedes, jag förstår att jag är ett ägg). vill bara understryka att KOMMA IVÄG är numera prio för oss.
 
Toppen