Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Helt klart orosmoln gällande det interna mail som verkar ha gått ut. Det är inget vi kan bortse från, även om man vill vara positiv. Att det arbetas på att fixa problemet med mixade klasser känns ju mer eller mindre meningslöst eftersom detta skulle kräva leg-for-leg ändå med nuvarande sökmotor.

Verkar som att många tyckt allt varit toppen med att det varit så mycket lättare att söka i nya motorn, själv håller jag inte alls med. Utbudet är begränsat och om man vill att resorna ska hamna hos entusiaster som här på forumet, då behöver det vara lite svårt om vi ska ha något hopp om tillgänglighet. Alternativen är dynamisk prissättning eller högre avgifter, precis som alla andra program har. EB har varit en fantastisk sweet spot för oss i Norden med möjlighet till spend på kreditkort och vilja att nörda ner oss, hoppas verkligen att den tiden inte är förbi, men det är svårt att bortse från viss del av informationen som framkommit de senaste dagarna.

Tror vi ska ta allt med en nypa salt och avvakta några veckor kanske till och med månader innan man faktiskt kan dra några reella slutsatser om hur det kommer fungera med SkyTeam awards.
Andelen av alla Eurobouns-kunder som bokar bonusresor leg för leg och mixar klasser är nog en rätt liten andel (om man nu ska tro Aron). Om det så nu är fallet så förstår jag dock inte varför man begränsar detta? Kostar det verkligen så mycket för SAS? Men visst kunskapen har ökat genom åren och att samla poäng via Eurobonus har blivit vanligare.

Om utfallet blir som det nu framställs, kommer jag sluta samla Eurobonuspoäng - nej, helt enkelt för att det inte finns några vettiga andra alternativ för mig personligen med det resemönster jag har samt vilka kreditkort som finns tillgängliga i Sverige (har inte spenden för att points plus ska löna sig). Rena SAS awards och FlyPremium är för mig tillräckligt bra för att fortsätta med SAS.
Vad Aron säger är väl värt exakt noll efter att han satt i intervju efter intervju och lovade samma priser vilket vi vet var en lögn. Att man skulle kunna boka F vilket försvann efter mindre än två veckor och nu strypt både KLM och AF.

Det jag dock inte förstår är varför man jobbar nära med chatflights när det per automatik driver mycket mer människor till att boka dyra, svåra och tidskrävande bokningar från människor som annars inte hade bokat dessa mer åtråvärda biljetter. Kanske det är något man gör för att man får in mer kunder och tycker det är värt det men då borde det ju inte komma som en överraskning att det blir en större kostnad för SAS heller. Speciellt med tidigare problem med Singapore så förstår jag inte hur det nu kan komma som en chock att folk sitter redo att boka på.

Vad Aron aka bagdad-Bob säger är väl värt exakt noll efter att han satt i intervju efter intervju och lovade samma priser vilket vi vet var en lögn. Att man skulle kunna boka F vilket försvann efter mindre än två veckor och nu strypt både KLM och AF.

Det jag dock inte förstår är varför man jobbar nära med chatflights när det per automatik driver mycket mer människor till att boka dyra, svåra och tidskrävande bokningar från människor som annars inte hade bokat dessa mer åtråvärda biljetter. Kanske det är något man gör för att man får in mer kunder och tycker det är värt det men då borde det ju inte komma som en överraskning att det blir en större kostnad för SAS heller. Speciellt med tidigare problem med Singapore så förstår jag inte hur det nu kan komma som en chock att folk sitter redo att boka på.
Man kan boka First fortfarande men bara mellan städerna som First flyger.

Hade SAS fått sin vilja igenom så hade man sannolikt förbjudit alla former av tredjepartstjänster, både sökverktyg som Awardfares och Awardhacks, samt bokningstjänster som Chatflights, Pointfly, Award Voyage, Resmedpoäng, mm. Anledningen till varför man inte försöker stänga ner dessa tjänster är då de tillför ett mervärde för medlemmarna. Medlemmar som i sin tur fortsätter att vara lojala till SAS, spendera pengar på sina dyra kreditkort och därmed bidra med livsviktiga intäkter. Tror inte att det är en hållbar affärsidé för SAS att endast låta sitt lojalitetsprogram existera för entusiasterna.

Toppen