Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

... och det finns inget sätt att boka med start någon annanstans från online, utan man måste börja i London?
(vet att man ev kan lägga på feeders efteråt, ute efter att inte starta i LHR pga skatterna)

... och det finns inget sätt att boka med start någon annanstans från online, utan man måste börja i London?
(vet att man ev kan lägga på feeders efteråt, ute efter att inte starta i LHR pga skatterna)
Som alltid, boka först, tänk sen. Viktigt säkra upp långa benet och sen går det nästan alltid lägga på feeders.

Ibland dyker det upp connections med start på andra ställen, men oftast inte. Brukar söka igenom ett 10-tal större flygplatser när man hittar långa benet, ibland funkar det, ibland inte.

Som alltid, boka först, tänk sen. Viktigt säkra upp långa benet och sen går det nästan alltid lägga på feeders.

OK, tack för puffen, då fick jag tummen ur. Titta på höstlöv runt koreasundet är ju inte fel.

(blir alltid lite snål när jag ser avgifter på 4300kr för ren nöjesåkning men efter att ha bränt ett antal av de begränsade sökningarna på att hitta XXX-LHR-ICN så är det ju som du säger fel väg att gå)

Last edited:
  • Gilla
Reactions: hco
Det finns bra tillgänglighet men jag förstår att vissa icke officiella söktjänster har problem att både hitta och visa dessa sen en tid tillbaka oavsett om man api scrapar SAS eller vissa andra bolags siter.

Gör någon 5M intensiva sök på en eftermiddag (inte nödvändigtvis den tjänsten som nämnts i tråden ovan) för att feeda sin egen lösning förstår vem som helst att det inte går omärkt förbi hos flygbolag. Det driver kostnader och påverkar ordinarie kunders upplevelse i alla flöden för vilket flygbolag som helst.

De flesta flygbolag ser mellan fingrarna när det svenska unika ordet ”lagom” appliceras…
5M sök är utanför den gränsen.

Bra tillgång är det inte ens inom Europa.
Söker man själv på SAS.se får man detta meddelande, inte efter 5 miljoner utan snare 25 sökningar, dessutom ligger det kvar i flera dagar.

Screenshot_20251107_103318_Chrome.jpg

OK, tack för puffen, då fick jag tummen ur. Titta på höstlöv runt koreasundet är ju inte fel.

(blir alltid lite snål när jag ser avgifter på 4300kr för ren nöjesåkning men efter att ha bränt ett antal av de begränsade sökningarna på att hitta XXX-LHR-ICN så är det ju som du säger fel väg att gå)
Så vitt jag vet är ju dessutom 24h gratis avbokning kvar för bonusresor så jag brukar tillämpa följande:
1. Boka långa benet online
2. Lägg till feeders direkt via telefon, om det inte går:
3. Avgöra huruvida jag vill ha kvar bokningen och försöka fixa feeders senare. Oftast blir svaret ja, det är ju bara bokningsavgiften man ”riskerar” om man avbokar senare än 24h (plus ev utgångna poäng/vouchers såklart).

Finns med andra ord få anledningar att inte boka om man hittar något lockande. ;)

Det finns bra tillgänglighet men jag förstår att vissa icke officiella söktjänster har problem att både hitta och visa dessa sen en tid tillbaka oavsett om man api scrapar SAS eller vissa andra bolags siter.

Gör någon 5M intensiva sök på en eftermiddag (inte nödvändigtvis den tjänsten som nämnts i tråden ovan) för att feeda sin egen lösning förstår vem som helst att det inte går omärkt förbi hos flygbolag. Det driver kostnader och påverkar ordinarie kunders upplevelse i alla flöden för vilket flygbolag som helst.

De flesta flygbolag ser mellan fingrarna när det svenska unika ordet ”lagom” appliceras…
5M sök är utanför den gränsen.
Först och främst tack för att du engagerar dig och svarar här. Förstår också problematiken med tjänster som Awardfares mfl ur er synvinkel. Med det sagt, om det är SAS inställning att tillgängligheten just nu är bra tappar jag lite hoppet kring EuroBonus. Man hoppas ju någonstans att SAS arbetar förbättra tillgången.

Ekonomiklass helt ointressant och egentligen betalar man ett överpris för dessa biljetter sett till vad det kostar i tid och pengar att anskaffa poängen. Möjligtvis hade det varit attraktivt om man sänkte nuvarande priser med minst 50% och subventionerade skatter och avgifter till 1kr (likt BA Reward Flight Saver med Avios).
Fast så kan man väl säga om business också i vissa fall? Det kostar ca 67000kr för 2 vuxna att åka ToR arn-la i business, men du måste spendera 130k+ för att kunna boka det med poäng.

Fast så kan man väl säga om business också i vissa fall? Det kostar ca 67000kr för 2 vuxna att åka ToR arn-la i business, men du måste spendera 130k+ för att kunna boka det med poäng.
Ditt exempel är snarare ett exempel på när man får ut väldigt bra värde för poängen. Inkluderar visserligen voucher men räknar man bort 3k för skatter och avgifter är vi runt 50 öre/p (25 öre/p utan voucher). Eller vad värderar du poängen till?

Jag tror nog ändå det är ganska få som använder korten så att man köper champagne för flera 100 000 kr, och sedan bara vaskar den (vissa medlemmar kan man iofs kanske misstänka ;-)).

De flesta får man nog förväntas göra inköp som man faktiskt skulle ha gjort ändå, så kostnaden för poängen är ju avgifterna på kreditkorten (som är klart under 130k, inte ens Centurion) samt om man köper varor eller tjänster hos en dyrare leverantör än man annars hade gjort...

[EDIT]: Reservation för att min läsförståelse kan vara lite okalibrerad. Skyller på att jag är lite jetlaggad just nu...

Hopp om framtiden får man däremot när man ser dessa kommentarsfält.

Kan inte vara kul för AMEX att försöka sälja sitt kreditkort i betalda annonser och precis alla kunder i kommentarsfältet är missnöjda. Där hade man ju backat om man var eventuell kund.

Här hoppas man ju att AMEX kanske kan reagera och sätta ner foten mot SAS i någon slags utsträckning.

Attachments

• IMG_1158.jpeg
    IMG_1158.jpeg
    245,4 KB · Visningar: 128
  • IMG_1159.jpeg
    IMG_1159.jpeg
    380,4 KB · Visningar: 128
Toppen