Senaste nytt

Tillfällig förändring av "Garanterad sittplats" för EBG

Jag hörde idag från en bekant som jobbar på SAS att skälet till denna förändring, ja försämring är väl rätt ord, är att det på vissa håll skapat väldigt mycket problem och höga kostnader framför allt på semesterdestinationer.

Det är dyra biljetter, ja. En enkel i bokningsklass C mellan destinationer i Sydeuropa och Stockholm kostar kring 4500 - 5000 kr inkl. skatter. En god intäkt för SAS. Problemet är att när någon utnyttjar sin platsgaranti blir flyget överbokat utöver "logaritmen" (flygbolag överbokar olika mycket på olika linjer baserat på parametrar som förväntad no show, frekvenser på linjen etc).

Om man då överbokat en linje utöver logaritmen är sannolikheten stor att man måste neka någon ombordsrigning. Gäller det då destinationer som SAS flyger till få gånger i veckan (typ Olbia, Biarritz, Ibiza etc) och allt annat också är fullt, o få alternativ finns, blir det dyrt och krångligt att få hem den överbokade resenären utöver ersättning enligt EU 261/2004. Inte sällan tillkommer hotellkostnader vid resor hem till Skandinavien då inget alternativ alls funnits samma dag. På utresan har en del passagerare blivit väldigt gramse att inte komma fram på sin (efterlängtade) semester samma dag.

Det finns tydligen fler privatpersoner än man tror som nån gång pröjsar drygt 4500 kr enkel för att ta sig till Sydeuropa. I förrgår fanns t.ex. endast biljetter för drygt 4700 kr till salu Malaga - Stockholm för resa dagen därpå. Och när dagen därpå infann sig var de platserna också sålda. Inga biljetter fanns till salu alls för resa den dagen.
 
Last edited:
Jag hörde idag från en bekant som jobbar på SAS att skälet till denna förändring, ja försämring är väl rätt ord, är att det på vissa håll skapat väldigt mycket problem och höga kostnader framför allt på semesterdestinationer.

Det är dyra biljetter, ja. En enkel i bokningsklass C mellan destinationer i Sydeuropa och Stockholm kostar kring 4500 - 5000 kr inkl. skatter. En god intäkt för SAS. Problemet är att när någon utnyttjar sin platsgaranti blir flyget överbokat utöver "logaritmen" (flygbolag överbokar olika mycket på olika linjer baserat på parametrar som förväntad no show, frekvenser på linjen etc).

Om man då överbokat en linje utöver logaritmen är sannolikheten stor att man måste neka någon ombordsrigning. Gäller det då destinationer som SAS flyger till få gånger i veckan (typ Olbia, Biarritz, Ibiza etc) och allt annat också är fullt, o få alternativ finns, blir det dyrt och krångligt att få hem den överbokade resenären utöver ersättning enligt EU 261/2004. Inte sällan tillkommer hotellkostnader vid resor hem till Skandinavien då inget alternativ alls funnits samma dag. På utresan har en del passagerare blivit väldigt gramse att inte komma fram på sin (efterlängtade) semester samma dag.

Det finns tydligen fler privatpersoner än man tror som nån gång pröjsar drygt 4500 kr enkel för att ta sig till Sydeuropa. I förrgår fanns t.ex. endast biljetter för drygt 4700 kr till salu Malaga - Stockholm för resa dagen därpå. Och när dagen därpå infann sig var de platserna också sålda. Inga biljetter fanns till salu alls för resa den dagen.

Affärsflyget upphör inte bara för att det är sommar. Finns verksamheter där det är fullt naturligt att boka resa till Barcelona, Palma, Malaga, Venedig etc dagen före avresa.
 
Jag hörde idag från en bekant som jobbar på SAS att skälet till denna förändring, ja försämring är väl rätt ord, är att det på vissa håll skapat väldigt mycket problem och höga kostnader framför allt på semesterdestinationer.

Det är dyra biljetter, ja. En enkel i bokningsklass C mellan destinationer i Sydeuropa och Stockholm kostar kring 4500 - 5000 kr inkl. skatter. En god intäkt för SAS. Problemet är att när någon utnyttjar sin platsgaranti blir flyget överbokat utöver "logaritmen" (flygbolag överbokar olika mycket på olika linjer baserat på parametrar som förväntad no show, frekvenser på linjen etc).

Om man då överbokat en linje utöver logaritmen är sannolikheten stor att man måste neka någon ombordsrigning. Gäller det då destinationer som SAS flyger till få gånger i veckan (typ Olbia, Biarritz, Ibiza etc) och allt annat också är fullt, o få alternativ finns, blir det dyrt och krångligt att få hem den överbokade resenären utöver ersättning enligt EU 261/2004. Inte sällan tillkommer hotellkostnader vid resor hem till Skandinavien då inget alternativ alls funnits samma dag. På utresan har en del passagerare blivit väldigt gramse att inte komma fram på sin (efterlängtade) semester samma dag.

Det finns tydligen fler privatpersoner än man tror som nån gång pröjsar drygt 4500 kr enkel för att ta sig till Sydeuropa. I förrgår fanns t.ex. endast biljetter för drygt 4700 kr till salu Malaga - Stockholm för resa dagen därpå. Och när dagen därpå infann sig var de platserna också sålda. Inga biljetter fanns till salu alls för resa den dagen.
Känns väl som om det är logaritmen som är fel i så fall. :rolleyes:
 
Affärsflyget upphör inte bara för att det är sommar. Finns verksamheter där det är fullt naturligt att boka resa till Barcelona, Palma, Malaga, Venedig etc dagen före avresa.
Absolut. Min poäng var mest att även om det är dyrt att använda platsgarantin (krävs att man bokar i bokningsklass C) är det en hel del som är beredda att betala de biljettpriserna.
 
Absolut. Min poäng var mest att även om det är dyrt att använda platsgarantin (krävs att man bokar i bokningsklass C) är det en hel del som är beredda att betala de biljettpriserna.
Håller med. Min kommentar var mest tänkt att bara bekräfta det du skrev.
 
Absolut. Min poäng var mest att även om det är dyrt att använda platsgarantin (krävs att man bokar i bokningsklass C) är det en hel del som är beredda att betala de biljettpriserna.

Och det är väl exakt de passagerarna SAS borde vara måna om att få ombord? I stället för att jaga bort dem under sommaren :confused:
 
Många företagare/anställda måste i bland avbryta semestern och åka med kort varsel, kosta vad det kosta vill. Därför går det sälja dyra biljetter.
 
Bokningsgarantin är den tredje bästa perk (oavsett program) efter lounge och fast track/prio incheckning. SAS gör det enkelt för passagerare att välja bort dem.
 
Toppen