Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Barjas

Medlem
När man ska åka Finnair till usa så står det i appen att man kan checka in via appen men att man ändå måste checka in via en bemannad disk i Arlanda. Men på Arlandas hemsida för avgångar står det att check in diskarna för samma flyg som jag ska ta så var det bagage drop. Så hur funkar det nu, tänkte om man kan förbereda något så det går smidigt på arlanda.
 

fcx

Medlem
När man ska åka Finnair till usa så står det i appen att man kan checka in via appen men att man ändå måste checka in via en bemannad disk i Arlanda. Men på Arlandas hemsida för avgångar står det att check in diskarna för samma flyg som jag ska ta så var det bagage drop. Så hur funkar det nu, tänkte om man kan förbereda något så det går smidigt på arlanda.
För några veckor sedan kunde jag checka in online på hemsidan ( ej i appen) och få boardingkort efter att ha laddat upp alla dokument.
 

Steve

Medlem
Hej på er, äntligen dags att åka på resa igen!
Jag ska resa till USA på semester med mina barn om ett par veckor. Barnens mamma följer inte med. Behöver jag ett dokument som visar att hon godkänner att jag reser ensam med dem? Och om ja, var hittar jag det dokumentet?
 

LarsCph

Medlem
Hej på er, äntligen dags att åka på resa igen!
Jag ska resa till USA på semester med mina barn om ett par veckor. Barnens mamma följer inte med. Behöver jag ett dokument som visar att hon godkänner att jag reser ensam med dem? Och om ja, var hittar jag det dokumentet?


Ja – det er så jättebra att resa igen. Ingen formella krav om dokument till USA med barn, men eventuellt kan ni ju skriva ett själva som du kan visa upp om någon frågor. Hur gamla är barnen? Jag resta ensam med min dotter till Dubai – de frågade henne i pass kontrollen i Danmark om hon var okej med att resa ensam med pappa. Och igen på planet hem från Qatar frågade cabin crew mig var mamman fanns nånstans. Så ja, de frågor ibland, men ingen bad om dokumentation.
 

sh1pment

Medlem
Nej respektive ja.

Tack för svar. Jag tänker att jag safe'ar och åker ut dagen innan och checkar in så att iaf ett kömoment är färdigt. Reser med SAS, är incheckningsdiskarna öppna dygnet runt då? Tänker så man inte lyckas åka ut förgäves.

Jag vill minnas att det alltid är en separat incheckning/bag drop när man åker till USA, och sist så stod vi och väntade ett bra tag på att disken skulle öppnas upp.
 

banditan

Medlem
Hej på er, äntligen dags att åka på resa igen!
Jag ska resa till USA på semester med mina barn om ett par veckor. Barnens mamma följer inte med. Behöver jag ett dokument som visar att hon godkänner att jag reser ensam med dem? Och om ja, var hittar jag det dokumentet?
Om allt funkar som det ska behövs oftast inget papper.
Om något knasar kan det vara bra att ha:

Jag och min son, som då var 4-5 år, skulle resa till USA tillsammans med några kompisar.

Kompisen hittade på morgonen inte sitt och dotterns pass, och ute på Arlanda var polisen glasklar med att inget reservpass utfärdas för barn med delad vårdnad utan a) bägge vårdnadshavare på plats, eller b) fullmakt från frånvarande förälder. I detta fall fanns ingen fullmakt så det blev för pappan att köra rally ut till Arlanda och intyga att det var ok.(Vi hann med flyget med ca 30 sekunder till godo)

Tyvärr råkade vi senare i USA ut för en liten olycka och behövde uppsöka vård.
Jag och sonens pappa skrivit en sådan "resefullmakt" som sa dels att jag hade rätt att resa utomlands med min son, dels att jag hade rätt att vid behov fatta olika typer av beslut för hans räkning (t.ex. fatta beslut om vård, beställa nytt pass osv). Och det var en himla tur att jag hade det - personalen var extremt fyrkantiga och utan detta papper hade jag varit tvungen att få tag på hans pappa på telefon så att han via fax(!!!) skulle intyga att jag hade rätt att be om vård.

Vi hade säkert otur, och det är ju 7-8 år sedan, men efter denna upplevelse har jag inte rest en meter utomlands med barn utan fullmakt. Har aldrig mer behövt visa, men vågade inte chansa...
 

pedantic

Medlem
Någon som varit i New York efter mitten av maj och kan dela med sig av erfarenheter kring COVID samt mask-läget?

Försöker förstå vad dom nya riktlinjerna/rekommendationerna sen 17 maj innebär, från NYC Go;
Since May 17, 2022, the City has been in a “high” alert phase for Covid-19 transmission rates. In response, the NYC health commissioner issued an advisory. PDF File that high-quality (KN-95 or other medical grade) masks should be worn in indoor public settings. While short of a mandate, the recommendations represent the best-known way, along with vaccinations, boosters and common-sense precautions among those most at risk, to reduce the risk of transmission.

Hur strikt följs "advisory"; bär folk i KN95/N95/FFP2-mask inomhus? Bär folk mask ute på gatan också?
 
Toppen