Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Kan rapportera att PCR tester tar upp till 3 dagar på grund av högt tryck här i NYC. Frågade runt på tälten igår..Många City MDs som stängt pga sjuk personal med.

Så var ute i god tid. Man har tagit bort lapparna med svar inom 24 timmar på de flesta klinker.
Problemet kommer ju i så fall vara att man ej får ta testet innan 72 timmar vilket gör det väldigt svårt att hinna få något svar innan man åker hem isf.

Problemet kommer ju i så fall vara att man ej får ta testet innan 72 timmar vilket gör det väldigt svårt att hinna få något svar innan man åker hem isf.

Det varierar säkert en hel del från ställe till ställe och mellan stadsdelarna. Så det är nog värt att hålla koll på läget någon dag innan.

Men så här såg det ut när jag promenerade förbi en random teststation i Harlem för några timmar sen. Bara att gå fram och testa sig och få svar med samma svarstid som tidigare. Det vill säga snabbtest ger svar ganska omgående. PCR dagen efter.

De har fler mobila enheter så man behöver absolut inte åka till Harlem för att testa sig. Även om ett besök i Harlem kan vara nog så trevligt! ;)

47799613-7107-4240-825F-B62F5C4B5EBA.jpeg

Det ser ungefär likadant ut i Midtown där jag bor. Inte särskilt långa köer där det är någon kö. Men det kan ju ändra sig snabbt.

Känslan på stan just nu är dock väldigt avslappnad!

En intressant artikel om läget i New York idag från CNN:

The Covid-19 case surge is altering daily life across the US. Things will likely get worse, experts warn

US Coronavirus: Americans may be faced with a different reality in January as Covid-19 sweeps through the nation, experts warn - CNN

“Omicron is truly everywhere," Dr. Megan Ranney, a professor of emergency medicine at Brown University's School of Public Health, told CNN on Friday night. "What I am so worried about over the next month or so is that our economy is going to shut down, not because of policies from the federal government or from the state governments, but rather because so many of us are ill."

Det är precis det då när man är ute och reser. Att samhällsviktiga funktioner som transport skall sluta fungera.

Varit en vecka i LA. Munskydd inomhus och det följdes hyggligt. Vaccinpass för att äta inomhus, konserter etc. De flesta - men inte alla - kollade mitt digitala svenska vaccinpass. Dock få som kollade särskilt noggrant, gissar att jag hade kunnat vifta med vilken gammal kod som helst på många ställen.

Kändes väldigt tryggt att vara här om man har lite omdöme och bedömer riskerna - undviker trånga ställen etc.

Det svänger snabbt.

Eftersom jag postade en bild på tomma teststationer på Manhattan häromdagen vill jag uppdatera med en bild från läget i Midtown tidigare idag. En enorm skillnad från en dag till en annan.

A71553B4-9EB0-47AE-937F-A20853FA7D25.jpeg

Det kan säkert svänga tillbaka lika snabbt igen. Jag antar att dagens plötsliga tryck har med hemresor, nyårsfirandet och återgång till kontoret att göra.

Så det är svårt att sia om hur det ser ut om några dagar. Men det är nog bra att hålla lite koll på teststationernas dagsform för den som är beroende av ett testsvar inför en resa ut från New York.

i övrigt precis lika avslappnat på Manhattan som de senaste dagarna!

Varit en vecka i LA. Munskydd inomhus och det följdes hyggligt. Vaccinpass för att äta inomhus, konserter etc. De flesta - men inte alla - kollade mitt digitala svenska vaccinpass. Dock få som kollade särskilt noggrant, gissar att jag hade kunnat vifta med vilken gammal kod som helst på många ställen.

Kändes väldigt tryggt att vara här om man har lite omdöme och bedömer riskerna - undviker trånga ställen etc.

Inom LA County (Santa Monica och Redondo har jag främst upplevt under nuvarande besök) och Malibu är folk noggranna med maskerna, jag ser till och med många bära de utomhus. I många butiker påpekar de att mask är ett krav, och påminner flera gånger om. Förutom oväntat regn i några dagar, så är det annars enkelt att hålla sig utomhus för alla aktiviteter. Och outdoor dining har exploderat sedan jag sist var här 2019.

I Orange County däremot är det helt annorlunda, med inga masker någonstans i princip. Vad jag förstått, så finns inget maskkrav här.

Sambandet är nog vilket parti som majoriteten röstar på i områdena. Även om jag personligen föredrar att inte ha mask, så är det ändå en känsla av trygghet där maskkrav finns och efterlevs.

Nu har vi haft några härliga skidåkningsdagar i Breckenridge. Strålande sol men 2 dagar vart det - 10 typ. Igår runt nollan. Nu kommer det ikväll in mer snö och ligger på - 5.

När vi åkte till Breck så var det precis i vinterstormen Frida samt wildfire-katastrofen som slukade 1000 hus i Boulder. Allt detta gjorde att resan som skulle ta 1.5h gick i 40 km/h hela vägen så 3 timmar snarare.

Mkt snö, 115 backar öppna, nästan inge folk (max 5 min liftkö). Otroligt sköna backar!

Gällande corona så är det nästan som det inte finns. Visserligen står det maskkrav sen den 30/12 inomhus men det är ju pinsamt dålig efterlevnad. Om nån har så är det sin buff uppdragen över näsan.
När vi åkte skidbussen i Copper Mountain igår så har jag nog aldrig sett värre trängsel när hela bussen proppade full med folk, skidor och stavar där ungefär 0% hade mask.
Verkar som att jänkarna inte alls bryr sig när de är på semester här iaf..
Oas väldigt skönt att slippa undergångstugget o bara njuta av skidåkningen.

Därmot hopplöst att hitta test ställen för Rapid Test för grabben på g hem på torsdag. Visst finns det testställen men inte för resor.. De har tom stängt ner en massa testställen i Denver.. Och dyrt är det för de vi lyckats hitta. Typ 129 dollar för test+intyg.

Rapid Test för grabben på g hem på torsdag

Är det kravställning på covid-test på hemresan? Jag tyckte mig läsa på FHMs hemsida att det inte gäller svenska resenärer, och att man istället uppmanas att testa sig när man kommit hem. Sedan finns det ju en moraldiskussion såklart, men sett till gällande reglering är det väl inget krav?

Är det kravställning på covid-test på hemresan? Jag tyckte mig läsa på FHMs hemsida att det inte gäller svenska resenärer, och att man istället uppmanas att testa sig när man kommit hem. Sedan finns det ju en moraldiskussion såklart, men sett till gällande reglering är det väl inget krav?

Transit via Tyskland. De kräver negativt alt vaccinerad för alla över 6. Gäller även för transit.

Toppen