Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Vår reflektion efter att ha varit i Miami och Orlando är att generellt har betydligt fler, men inte alla, bra munskydd/andningsskydd på hotell och butiker jämföreslevis mot Sverige. Anställda i butiker har det nästan uteslutande. Samtidigt har vi tyvärr noterat en del kraftigt hostande från turister från andra delar av världen som förtar en del av semesterkänslan.

Kan meddela att i Texas är smittan på väg rakt upp, om ännu så länge på låga nivåer.

Antalet människor som hostar högt och utan att ens hålla för munnen är högt, och andelen munskydd är väldigt låg.

Och om ni ska passera landgräns så var beredd att förklara att Pfizer-Biontech vaccinet heter Cominarty i Europa. För det har inte CBP koll på, och jag räddades av att just min gränsvakt sa ”visst fan, det är Pfizer, det hade jag en spanjor som förklarade här för lite sen”.

För inte fan står det Pfizer på våra vaccinationsbevis. Det hade underlättat.

Det står Biontech som Manufacturer på mitt svenska bevis. Det var inget problem i CA eller IL men Texas är ju Texas

Jag tror folk på flygplatser är mer vana vid det, än vid gränsövergångar där européer är ovanligare.

Jag är hundra på att det säkert står i någon manual någonstans. Men det hjälper ju föga.

Kort rapport om resa med SK957 den 6 januari. Flyget blev initialt fyra timmar försenat, något vi fick reda på under natten. Vi åkte då ut lite senare till Arlanda och väl där var det ingen kö till incheckning i business och väldigt hjälpsam personal. Ingen direkt kö igenom security. Sedan slog vi ihjäl några timmar i loungen, reste med två barn så de lekte i lekrummet. Flyget blev till slut nästan fem timmar försenat innan vi kom iväg. Ingen pre-departure champagne men det kan ha berott på att vi var så sena. Väl ombord blev vi besvikna av IFE med bara fem filmer att välja på och inget till barn. Väldigt trevlig och hjälpsam personal. Väl framme i Miami blev det tre timmar i immigration innan vi kunde hämta bagage. Det förstörde helt ärligt den resan och måste fundera allvarligt om vi ska åka till USA igen med den typen av köer. Med två små barn är det knegen rolig upplevelse mitt i natten svensk tid.

@Tomtebo ja, fyfan för filmutbudet. Cruella, Black Widow, In the Heights och Godzilla vs King Kong. Dock kvalar flera av dem in som barnfilm i min bok.
Nä, där får det bli skärpning SAS. Är det så svårt att fixa rättighet till film? Skit i nya filmer, ta ett gäng gamla klassiker som man kan se om och om igen.

@Tomtebo ja, fyfan för filmutbudet. Cruella, Black Widow, In the Heights och Godzilla vs King Kong. Dock kvalar flera av dem in som barnfilm i min bok.
Nä, där får det bli skärpning SAS. Är det så svårt att fixa rättighet till film? Skit i nya filmer, ta ett gäng gamla klassiker som man kan se om och om igen.
Vill minnas att det var något fler filmer i mitten på december till och från Newark ombord SK909 och SK904, även om utbudet var riktigt magert även då. Ni menar att det nu är endast dessa titlar som finns? Det blir spännande när jag ska flyga över igen om 1,5 vecka. Får ladda med eget utbud via iPaden med andra ord. Får bara så ont i nacken när jag ska titta på den längre stunder.

Toppen