Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

dino_81

Medlem
Rapport från San Fransisco som har ungefär motsvarande smittspridning som Sverige. Om man håller sig borta från de mest populära sevärdheterna känns det mycket tryggt att vara här.

Anslag om vad som gäller finns uppsatta överallt. Efterlevnaden att bära munskydd inomhus, i taxi och kollektivtrafik är 100% även om kvalitén på munskydden varierar (vissa bör någon form av snusnäsduk över munnen och påminner om banditer från vilda västern) och majoriteten bär även munskydd utomhus vilken kanske är overkill men skapar känsla av trygghet.

Min upplevelse är att det är förhållandevis få människor i butiker och då det blir en tendens till trängsel ser alla till att försöka skapa avstånd.

C8875FDC-57EA-408D-8897-B47B22CB3028.jpeg
 

Alx

Medlem
E3A09E08-91BF-4ED8-884D-4C530A563D8C.jpeg


Från Key West kan jag rapportera att Covid-19 fortfarande hanteras som om det aldrig har hänt. Vilket var helt väntat. Florida har ju liksom Sverige stuckit ut under pandemin.

Pros:

- Man får uppleva en resa tillbaka till 2019 och hur livet såg ut pre-Covid.

- Folk är gladare och kommer inte med några pekpinnar till andra som inte gör samma bedömning som de själva.

Cons:

- Medvetenheten är helt som bortblåst trots att många här kommer från betydligt striktare ställen som NYC, Kanada, U.K. osv.

- En märkbar mängd besökare går ut och rör sig bland folk trots att de är uppenbart sjuka och hostar/nyser rakt ut.

Min personliga slutsats är att det krävs lite mer av en själv för att säkerställa att ens vistelse blir så Covidsäkrad som man själv önskar. Men det är absolut inte någon omöjlighet att lyckas skydda sig själv och sina nära och kära under en resa hit.
 

Kimmen00

Medlem
Hej hej från Denver, Colorado!

Efter ett par dar här kan man säga att det är inte lika slappt/icke-existerande restriktioner som i Texas men samtidigt inte alls dessa drakoniska åtgärder som beskrivs i vissa Nordstater.

Visserligen har de gått ut o sagt att munskydd ska krävas inomhus tom 1/2 2022 men i praktiken efterlevs det ganska dåligt. Många kör skyltar a la Texas (munskydd är optional om du är vaccinerad).
Munskydd var krav på tex museum och bio. Vi besökte Denver National Science och där hade alla mask, dock varierande kvalité från snusnäsduk till gasmask (typ).
På restaurangerna skall det krävas mask vid inträde men de 3 ggr vi vart ute och ätit har det efterföljs dåligt. I matbutiker rekommenderas man bära mask vilket kanske hälften har.
Genrellt känns det som att Coloradoborna har vant sig av med munskydd sedan det avskaffades och inte anammat det direkt igen.
Avstånd hålls naturligtvis inte alls ngnstans. Alla trängs i hissar, trappor, frukostbuffé etc.

Väldigt avslappnat iaf. Ingen undergångsstämning alls. Imorgon bär det av mot Breckenridge. Snöstorm på väg in över Colorado..
 

Blaze

Medlem
Härligt @Blaze Återkoppla gärna med fler rapporter hur flygningen gick och hur det är där! :)

Efter några dagar i NYC så kan jag äntligen berätta om läget.

Flyget från LHR till EWR i United Polaris gick bra. Dock kändes deras business inte så värst... business. Det kändes som business hade 30 rader med säten, och flygvärdinnorna hade otroligt mycket att göra.
Attestion formuläret tittade aldrig på. När jag frågar om det så sa United att det borde SAS ha tittat på redan vid Arlanda. Vilket de inte gjorde, men det va ändå incheckat att de har kollat.

Väl framme vid EWR så var det inga köer genom säkerhetskollen. Säkerhetskollen sa att våra väskor ska tittas igenom innan vi får komma in i USA pga att detta är första stoppet i USA. Ingen kollade våra väskor.
Dock har pass och vaccinbevis kollats.

Läget i NYC är bra skulle jag vilja säga. Håller man sig borta från de stora huvudgatorna så kommer man lätt undan folkmassorna. Men ska man shoppa på t.ex 5th Avenue så blir det tufft. Folk har mask på sig, men otroligt många använder det fel. Värsta är när man ser att folk först tar av masken för att hosta eller nysa. Kanske har jag bara sett dem värsta?

Vaccinintyg och pass måste visas (och har kollats varje gång Hittils) om man vill sitta inomhus och äta. Väl vid bordet behövs ej mask, dock vill de flesta att masken ska vara på mellan tuggorna.

Det enda som kändes fel var när vi skulle besöka frihetsgudinnan. De släppte på hela färjan, och vi kunde knappt stå utan att trampa någon på tårna. Ja, vi ville ändå se frihetsgudinnan. Test ska dock tas innan vi åker hem.

Annars är livet som vanligt i New York. Köer till de olika provställen varierar. Ibland är dem långa som attans och ibland inga köer alls.

Huvudsakligen har jag och min sambo haft det väldigt bra. Nu får vi se hur nyårsfirandet blir i NYC! Om någon har tips på bra fyrverkeri ställen så uppskattas det. Vi hoppas på att det blir fyrverkerier i Central Park.

Lite sprallig review av veckan som har gått, men så får det bli!
 

Maja

Medlem
Tack @Blaze för återkopplingen. Låter ungefär som vad jag har förväntat mig att läget skulle vara.
Du får gärna återkomma med pris och vart ni testade er 8 för hemresan. Vilken routing har ni på hemvägen?
 

Maja

Medlem
Är det någon som gjort transit i Belgien från USA och vidare inom EU nyligen?

Jag ankommer från JFK-ZRH-BRU-GOT, frågan är vad som gäller för ZRH-BRU? Räknas det som om jag kommer från USA eller från Schweiz när jag ankommer till Belgien?

  1. Are you travelling from a red zone in the European Union or Schengen area or from red code white list third country?
  • Do you have a vaccination or recovery certificate? You do not need to quarantine or get tested.
What to do when you arrive in Belgium? | Coronavirus COVID-19

Och om det räknas att jag kommer från USA så måste jag ha ett nytaget test med mig.

  1. Are you travelling from a red zone outside the European Union or Schengen area?
  • You have an EU nationality or main residence?
    • You have a vaccination certificate?
      • Get tested before your arrival in Belgium (PCR or RAT)
      • Get also tested (PCR) on day 1 and 7 after you arrive in Belgium. You have to stay in quarantine until the negative result of your test on day 1.
What to do when you arrive in Belgium? | Coronavirus COVID-19

Den stora frågan är om jag kan stanna i transit zonen på BRU eller om jag kommer åka på att gå igenom tullen för att komma vidare? (känns inte logiskt för mig här och nu, men är så ringrostig när det gäller transfer inom Schengen att allt bara snurrar för tillfället). Någon som vet vad som gäller EU till EU på BRU? Är jag kvar i transit zonen, eller inte?
  • Customers in transit through Belgium to Schengen countries must comply with COVID-19 test requirement for Belgium and with COVID-19 requirements for any additional transit countries and their destination.
  • Customers in transit through Belgium to a 3rd country outside the Schengen Area (i.e. remain in transit zone) only need to meet the final destination COVID-19 testing requirements.
Källa: United Airlines Travel Ready Center


Tar där med tacksamt emot experthjälp från er här som förstår texten bättre eller har gjort liknande resa nyligen.
 

Senator

Moderator
Är det någon som gjort transit i Belgien från USA och vidare inom EU nyligen?

Jag ankommer från JFK-ZRH-BRU-GOT, frågan är vad som gäller för ZRH-BRU? Räknas det som om jag kommer från USA eller från Schweiz när jag ankommer till Belgien?



Och om det räknas att jag kommer från USA så måste jag ha ett nytaget test med mig.



Den stora frågan är om jag kan stanna i transit zonen på BRU eller om jag kommer åka på att gå igenom tullen för att komma vidare? (känns inte logiskt för mig här och nu, men är så ringrostig när det gäller transfer inom Schengen att allt bara snurrar för tillfället). Någon som vet vad som gäller EU till EU på BRU? Är jag kvar i transit zonen, eller inte?
  • Customers in transit through Belgium to Schengen countries must comply with COVID-19 test requirement for Belgium and with COVID-19 requirements for any additional transit countries and their destination.
  • Customers in transit through Belgium to a 3rd country outside the Schengen Area (i.e. remain in transit zone) only need to meet the final destination COVID-19 testing requirements.
Källa: United Airlines Travel Ready Center


Tar där med tacksamt emot experthjälp från er här som förstår texten bättre eller har gjort liknande resa nyligen.

Det principiella svaret är att du åker en Intra-Schengen flygning mellan ZRH-BRU och i BRU är du i transit inom Schengen.

Vad kräver Schweiz för transit från USA till Schengen?

Nästa fråga: vad kräver Belgien för transit mellan USA och ett Schengen-land om du inte åker via Schweiz?
 

Maja

Medlem
Det principiella svaret är att du åker en Intra-Schengen flygning mellan ZRH-BRU och i BRU är du i transit inom Schengen.

Vad kräver Schweiz för transit från USA till Schengen?
USA-Schweiz står klart och tydligt att inget test krävs.

Det är ZRH-BRU som ställer till det för mig hur jag ska tänka.
 
Toppen