Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

mha321

Medlem
Tittade aldrig så noga sist jag var där för då var det aldrig aktuellt. Trodde inte dessa tält utfärdade intyg också, men då har jag lärt mig något nytt idag också.
Du råkar inte veta vad det kostar?
Fyller på med ett svar till eftersom jag pratade med en av de andra. Han tog testen i en av bussarna på gatan. Kostar gratis och ger intyg.

Däremot var åtminstone då de bussarna inte tillgängliga under helgen utan bara på veckodagar. Värt att ha i åtanke beroende på resdag. Men det kan såklart ha ändrats sedan dess, det här var runt 7-8 dec.

Maja

Medlem
@mha321 Tack för dina svar! Vi kommer ha hemresa söndagen den 9/1. Får fråga runt helt enkelt vad som finns tillgängligt. PCR-testen verkar ju vara giltiga i 72h ännu så isf går det ju att testa sig på fredagen isf.

Blaze

Medlem
Än så länge har det börjat bra.
Anlände till arlanda kl 04, gick igenom check in och säkerhetskontroll på kanske 15 minuter. (Reser business bonus).
Flyg till LHR var i princip tomt! Så det var lyx. Nu sitter man på United Club och inväntar flyg till Newark.

Första lyxresan har börjat bra!

igelkotten

Medlem
Ankom LAX i söndags med Finnair. Det gick supersmidigt genom gränskontroll och tull. Nu fick jag iofs gå igenom "US citizen"-kön för första gången, men kön på ESTA-sidan såg helt kort ut.

Allt som allt 1 timme från touchdown till jag satt i hyrbilen (Avis) på väg mot Santa Monica - personligt rekord på LAX.

skoeld

Medlem
Tips på vart man kan testa sig i NYC om kraven skulle ändras och man behöver testa sig inför hemresa (transit ZRH och BRU)?

New York Health+Hospital ska vara gratis även för folk som inte bor i NYC.
Notera att vissa av testsiterna här inte ligger i de trevligaste områdena dock.

Jag har använt LabQ som har mobila testsiter som står lite överallt (Home Page - LabQ Diagnostics men de har de senaste veckorna inte klarat att leverera resultat i tid.

Jag skulle definitivt tagit mitt PCR-test i så god tid som möjligt.

Maja

Medlem
New York Health+Hospital ska vara gratis även för folk som inte bor i NYC.
Notera att vissa av testsiterna här inte ligger i de trevligaste områdena dock.

Jag har använt LabQ som har mobila testsiter som står lite överallt (Home Page - LabQ Diagnostics men de har de senaste veckorna inte klarat att leverera resultat i tid.

Jag skulle definitivt tagit mitt PCR-test i så god tid som möjligt.
Dessa har jag också hittat, vet du om de tillhandahåller ett reseintyg? Problemet är just att jag inte kan ta något prov tidigare än fredagen då det blir för gammalt isf.

Lägesrapport annars från NYC?

skoeld

Medlem
Dessa har jag också hittat, vet du om de tillhandahåller ett reseintyg? Problemet är just att jag inte kan ta något prov tidigare än fredagen då det blir för gammalt isf.

Lägesrapport annars från NYC?

Har kunnat få reseintyg från båda. Åkte hem till Sverige 17:e så jag har inte någon färsk lägesrapport. Redan då var det dock timmeslånga köer för att testa sig och många restauranger stängde tillfälligt eftersom någon i personalen blivit smittad.

ErikLi

Medlem
Har precis kommit från Miami med SK958

Vi var på plats enligt rekommenderade 3 timmar innan. Prio incheckningen gick på 3 minuter, de frågade efter vaccinpass annars precis som vanligt. Gissar att väntetiden för ekonomipax var under 10 min.

Av det vi såg i vår terminal, förhållandevis lungt förutom Turkish och Avianca, där var det kaos.

Fanns 2 security på lagom avstånd - ingen erbjöd fast track. Jag frågade flera personer och det bästa svaret jag fick var att man gör det ibland. Tog ca 45 min att passera passkontroll och security.

Vi borde ha legat kvar på South Beach 1 timme till, men det är ju alltid lätt att planera i efterhand:)

Inne på flygplatsen gick vi till Turkish loungen, klart skumt att det var ca 15-20 pers i kö, förstod aldrig anledningen förutom att det var ett extremt knappade i datorerna av personalen för att släppa in varje gäst som tog tid.

Kan förstå nuvarande mat lösning i business även om jag saknar som det var tidigare. Tycker dock att man borde klara av att bjuda på ett glas bubbel vid boarding.

Som alltid super trevlig besättning på SAS Stockholmsbaserade long haul.

mha321

Medlem
Kan förstå nuvarande mat lösning i business även om jag saknar som det var tidigare. Tycker dock att man borde klara av att bjuda på ett glas bubbel vid boarding.
Spontan gissning -- man vill att folk ska ha på sig maskerna när det är många som rör sig i kabinen. Det skulle jag åtminstone tro blir den officiella förklaringen om man frågar.

Toppen