Maja
Medlem
Varken vaccinbevis eller antigentest blev registrerade på Arlanda. Vilket upptäcktes när sambon gick till service center på LHR bara för att fråga om vår ”attestation form” som vi fyllde i via VeriFly gick att använda trots att vi inte kunde fullfölja alla steg för sträckan ARN-LHR.
Så det enda att tänka på är väl att Arlanda verkar ha noll koll på vad som krävs för inresa i USA. Men det hade säkert löst sig vid gate annars. Så knappast något att oroa sig över.
Upplevde samma sak när jag checkade in på Landvetter med SAS för någon vecka sedan. De samlade dock in papperet vid gaten på Kastrup.
SAS var mer noggranna när jag flög över isf. Såg inte en enda passagerare som inte hade på sig munskydd hela tiden, förutom när man åt. Satt själv och åt chips och drack vatten, men blev tillsagd att sätta på mig munskyddet för att jag inte satt och lassade in chips konstans när jag tittade på film.Väl på plats hemma på Manhattan sedan 30 min (alltså inte så mycket till referens ännu) så kan jag inte påstå att det är någon som helst skillnad nu mot vår senaste vistelse för 2 veckor sedan. Möjligtvis något bättre efterlevnad på de uppmaningar som gällde redan då.
British Airways hade för övrigt en väldigt slapphänt inställning till munskydd. Ingen tillstymmelse till tillsägelse till folk som gick omkring i kabinen helt utan munskydd eller med munskyddet under hakan. Vilket förvånade mig med tanke på smittspridningen i UK/USA.