Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Maja

Medlem
Varken vaccinbevis eller antigentest blev registrerade på Arlanda. Vilket upptäcktes när sambon gick till service center på LHR bara för att fråga om vår ”attestation form” som vi fyllde i via VeriFly gick att använda trots att vi inte kunde fullfölja alla steg för sträckan ARN-LHR.

Så det enda att tänka på är väl att Arlanda verkar ha noll koll på vad som krävs för inresa i USA. Men det hade säkert löst sig vid gate annars. Så knappast något att oroa sig över.

Upplevde samma sak när jag checkade in på Landvetter med SAS för någon vecka sedan. De samlade dock in papperet vid gaten på Kastrup.

Väl på plats hemma på Manhattan sedan 30 min (alltså inte så mycket till referens ännu) så kan jag inte påstå att det är någon som helst skillnad nu mot vår senaste vistelse för 2 veckor sedan. Möjligtvis något bättre efterlevnad på de uppmaningar som gällde redan då.

British Airways hade för övrigt en väldigt slapphänt inställning till munskydd. Ingen tillstymmelse till tillsägelse till folk som gick omkring i kabinen helt utan munskydd eller med munskyddet under hakan. Vilket förvånade mig med tanke på smittspridningen i UK/USA.
SAS var mer noggranna när jag flög över isf. Såg inte en enda passagerare som inte hade på sig munskydd hela tiden, förutom när man åt. Satt själv och åt chips och drack vatten, men blev tillsagd att sätta på mig munskyddet för att jag inte satt och lassade in chips konstans när jag tittade på film.

• Gilla
Reactions: Alx

mha321

Medlem
Upplevde samma sak när jag checkade in på Landvetter med SAS för någon vecka sedan. De samlade dock in papperet vid gaten på Kastrup.

Den agent jag checkade in med på Arlanda hade stenkoll på hur det funkade verkade det som, och var tydlig med att sas samlar in dem vid gaten i Köpenhamn vid byte där (men på Arlanda om flyget avgår direkt därifrån).

Jag blev dock ombokad till Lufthansa när jag redan var inne i loungen, och deras folk i München verkade klart förvånade att jag hade några papper kvar. Vilket får mig att tro att det normala för Lufthansa hade varit att de samlar in på första flygplatsen, men jag är inte säker.

Men det känns ganska tydligt att det är olika för olika bolag.

Maja

Medlem
Den agent jag checkade in med på Arlanda hade stenkoll på hur det funkade verkade det som, och var tydlig med att sas samlar in dem vid gaten i Köpenhamn vid byte där (men på Arlanda om flyget avgår direkt därifrån).

Jag blev dock ombokad till Lufthansa när jag redan var inne i loungen, och deras folk i München verkade klart förvånade att jag hade några papper kvar. Vilket får mig att tro att det normala för Lufthansa hade varit att de samlar in på första flygplatsen, men jag är inte säker.

Men det känns ganska tydligt att det är olika för olika bolag.
Blir spännande att se nu (om jag beslutar mig för att åka) när det är Brussels Airlines GOT-BRU, BRU-LHR och sedan United LHR-EWR på nyårsdagen vad som sker med alla papper då...

dino_81

Medlem
Vi har också tagit oss över Atlanten och allt gick smärtfritt. Pga. inställt flyg (SAS) blev det med Lufthansa via Frankfurt.

Vaccinbevis och bevis om negativt test kontrollerades i samband med incheckning på Arlanda.

Tydlig informationen vid gate om att munskydd var krav och vilka skydd som var godkända. Lika tydlig var informationen om att den som som inte tänkta bära godkänt skydd skulle nekas ombordstigning.

Snudd på exemplarisk efterlevnad ombord på bägge flygen och den slarvade fick en tillsägelse av kabinpersonalen.

Kontroll av passenger attestationen form kontrollerades inte varken på Arlanda eller Frankfurt så tesen om att det är olika beroende på flygbolag verkar stämma. På SAS är det innan boarding på planet som tar en till USA och på Lufthansa verkar det inte vara så, kanske pga att SAS bemannar Lufthansas incheckning som dokumentet inte kontrollerades…?

Vi har också tagit oss över Atlanten och allt gick smärtfritt. Pga. inställt flyg (SAS) blev det med Lufthansa via Frankfurt.

Vaccinbevis och bevis om negativt test kontrollerades i samband med incheckning på Arlanda.

Tydlig informationen vid gate om att munskydd var krav och vilka skydd som var godkända. Lika tydlig var informationen om att den som som inte tänkta bära godkänt skydd skulle nekas ombordstigning.

Snudd på exemplarisk efterlevnad ombord på bägge flygen och den slarvade fick en tillsägelse av kabinpersonalen.

Kontroll av passenger attestationen form kontrollerades inte varken på Arlanda eller Frankfurt så tesen om att det är olika beroende på flygbolag verkar stämma. På SAS är det innan boarding på planet som tar en till USA och på Lufthansa verkar det inte vara så, kanske pga att SAS bemannar Lufthansas incheckning som dokumentet inte kontrollerades…?

Jag hade samma upplevelse med Lufthansa nu , formuläret kontrollerades inte och de var noga med att säga till om masken. SAS var tvärtom , noga med formuläret men inte så noga med masken. Sen så åkte jag med SAS i november och Lufthansa nu i slutet på december och det har ju hänt en del när det gäller spridningen…

• Gilla
Reactions: fcx

Maja

Medlem
Tips på vart man kan testa sig i NYC om kraven skulle ändras och man behöver testa sig inför hemresa (transit ZRH och BRU)?

mha321

Medlem
Tips på vart man kan testa sig i NYC om kraven skulle ändras och man behöver testa sig inför hemresa (transit ZRH och BRU)?
Finns testbussar och tält typ överallt. Många av dem har skyltar som explicit säger ett de utfärdar rese intyg också. Var inga som helst problem att hitta inom max ett par kvarter från hotellet.

Maja

Medlem
Finns testbussar och tält typ överallt. Många av dem har skyltar som explicit säger ett de utfärdar rese intyg också. Var inga som helst problem att hitta inom max ett par kvarter från hotellet.
Tittade aldrig så noga sist jag var där för då var det aldrig aktuellt. Trodde inte dessa tält utfärdade intyg också, men då har jag lärt mig något nytt idag också.
Du råkar inte veta vad det kostar?

mha321

Medlem
Tittade aldrig så noga sist jag var där för då var det aldrig aktuellt. Trodde inte dessa tält utfärdade intyg också, men då har jag lärt mig något nytt idag också.
Du råkar inte veta vad det kostar?
Flera I mitt sällskap som behövde det. Någon tog det I en sådan runt hörnet, vet inte vad de betalade där faktiskt. Någon gick till närmsta apotek, där låg det på runt $100 för pcr med intyg.

Toppen