Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Kimmen00

Medlem
Nu är det länge sedan jag åkte men av dessa skulle jag rangordna Vali som överlägsen etta, Cooper en stark två och Breckenridge trea. Några av mina bästa skiddagar har jag haft i Vail och Cooper. Bäst av allt var Alpin-VM ’99 i Vail. Både åkningen, resultaten med Lasse Kjus men det bästa minne är krökarkvällen med Hermann Maier på Pepi’s i Vail efter uråkningen i storslalomen Men nu är vi rejält OT!

Vi besökte Vail sommaren 2019.. helt sinnessjukt dyrt att bo där för övrigt. Nu har vi boende vid backen i Breck.. vi får se om vi åker över till Vail ngn dag.
 
Åker 28/12 med hela familjen till FL givet att det är fortsatt öppet. Tänker att man som familj på resa har ett betydligt mindre umgänge utanför familjen än på hemmaplan. Vill därför tro att risken är mindre på resande fot (även i FL) om man följer rekommendationer och håller sig inom familjen i största möjliga utsträckning.
 

igelkotten

Medlem
Åker 28/12 med hela familjen till FL givet att det är fortsatt öppet. Tänker att man som familj på resa har ett betydligt mindre umgänge utanför familjen än på hemmaplan. Vill därför tro att risken är mindre på resande fot (även i FL) om man följer rekommendationer och håller sig inom familjen i största möjliga utsträckning.

Det kan stämma, men gäller också att väga in konsekvenserna. Det skiljer ju sig åt mellan att bli sjuk på hemmaplan och sjuk i USA. Lägger ingen värdering i det men att bara titta på risken för att bli sjuk ger inte en helhetsbild.
 
Jag har börjat tänka på ett annat sätt. Ponera att man blir sjuk när man är där och testat positivt. Det blir extremt jobbigt och dyrt. Minst 10 dagar i karantän. Man kan ju t.o.m. bli smittad i Sverige och testa negativt innan skiten har inkuberat. .

Tvekar nu som sjutton på SFO på annandagen.

Edit: Och nu har jag tänkt om igen efter att ha kollat reseförsäkringen. Det verkar som dom flesta bolag täcker extrakostnader för egen karantän på resmålet om man skulle få covid.

Fan vad svårt det här är. Hur tänker ni?

Vi har planerat att åka till New York 30. december. En vecka på hotell vid Times Square, Broadway-shows etc. Allt, förutom teaterbiljetter kan avbokas. Det känns ju tråkigt när man har planerat allt, men jag känner en inre oro kring det här... Vi kommer troligen avboka.
 

Claes L

Medlem
Tyvärr så bestämde vi oss i helgen att avboka våran resa till Savanah, GA på annandagen för att hälsa på släkt...
Nu hoppas vi på att det lugnar ner sig till Påsk så vi kan åka då istället
 

Mr.cake

Medlem
Vi har planerat att åka till New York 30. december. En vecka på hotell vid Times Square, Broadway-shows etc. Allt, förutom teaterbiljetter kan avbokas. Det känns ju tråkigt när man har planerat allt, men jag känner en inre oro kring det här... Vi kommer troligen avboka.

Har också en planerad resa till NY med avfärd i början av jan. Känner hur lusten försvinner sakta med säkert. Lutar mot att ta en voucher och invänta våren. Förhoppningsvis är Japan öppet och planerar resan dit istället.
 

Blaze

Medlem
Har också en planerad resa till NY med avfärd i början av jan. Känner hur lusten försvinner sakta med säkert. Lutar mot att ta en voucher och invänta våren. Förhoppningsvis är Japan öppet och planerar resan dit istället.
Vi ska åka 27 december, och även här börjar man bli lite orolig. Tanken är att göra de typiska turist grejerna, men försöka hålla avstånd till allt och alla.
Bokat med en 2-4-1 voucher, så frågan är om det är möjligt att avboka och få voucher tillbaka. Någon som vet?

Vi är vaccinerade, varav en med 3 dos, men känns lite så där...
 

mha321

Medlem
Vi ska åka 27 december, och även här börjar man bli lite orolig. Tanken är att göra de typiska turist grejerna, men försöka hålla avstånd till allt och alla.
Bokat med en 2-4-1 voucher, så frågan är om det är möjligt att avboka och få voucher tillbaka. Någon som vet?

Vi är vaccinerade, varav en med 3 dos, men känns lite så där...

Det känns tyvärr tveksamt om ni kommer kunna göra de typiska turist grejorna och samtidigt hålla avstånd. Där är det alltid trängsel. Om det inte är det troligen på grund av att situationen gått helt åt h-e där, och då vill ni nog inte dit ändå, eller om de är stängda...

Så jag skulle räkna med att ni inte kan göra båda. Antingen skippa de typiska turist grejerna och göra annat (finns ju massor med andra saker man kan göra!), eller skippa att hålla avstånd och förlita er på vaccin och mask. Vill ni uppfylla båda, så skulle jag inte åka nu.
 

Blaze

Medlem
Det känns tyvärr tveksamt om ni kommer kunna göra de typiska turist grejorna och samtidigt hålla avstånd. Där är det alltid trängsel. Om det inte är det troligen på grund av att situationen gått helt åt h-e där, och då vill ni nog inte dit ändå, eller om de är stängda...

Så jag skulle räkna med att ni inte kan göra båda. Antingen skippa de typiska turist grejerna och göra annat (finns ju massor med andra saker man kan göra!), eller skippa att hålla avstånd och förlita er på vaccin och mask. Vill ni uppfylla båda, så skulle jag inte åka nu.
Ja, om vi åker så lutar det mer åt att troligtvis se frihetsgudinnan, eller one world trade center och sedan bara göra annat "icke" turistgrejer.
Rekommendationer?
 
Toppen