Till USA efter öppnandet 2021-11-08

FreeFlyeer skrev:Ska åka till L.A i jul med Lufthansa och hem med Swiss, är det krav på munskydd på något av dessa flygbolag ?Klicka för att utvidga...
Hur det ser ut i september när resan är 3 månader bort är rätt irrelevant att titta på. Framåt mitten på december känns mer lämpligt att titta på detta då det kan ändras både en och två ggr fram till dess.

Golfkillen skrev:Nu närmar det sig resan till USA, har inte varit på long haul sen Corona slog till, så är likt många andra rejält ringrostig. Har just nuESTAAPISVaccinations-bevis för oss vuxnaSjälvtester för barnen att ta efter 3-5 dagarSkall skriva ut 4 attestationer, en per person (https://www.cdc.gov/quarantine/order-safe-travel.html)Har jag glömt något?Klicka för att utvidga...

Jeg har lige rejst til Boston denne uge (og retur til København i morgen). ESTA + APIS. Jeg fik et link fra SAS til attesten som jeg skrev ud og afleverede ved boarding. Der var ingen behov for at vise andre papirer end pas ved checkin og ankomst i USA. Jeg havde vaccinations bevis med, men det blev ikke efterspurgt på noget tidspunkt.

LarsCph skrev:Jeg har lige rejst til Boston denne uge (og retur til København i morgen). ESTA + APIS. Jeg fik et link fra SAS til attesten som jeg skrev ud og afleverede ved boarding. Der var ingen behov for at vise andre papirer end pas ved checkin og ankomst i USA. Jeg havde vaccinations bevis med, men det blev ikke efterspurgt på noget tidspunkt.Klicka för att utvidga...
Tackar, då verkar jag trots ringrostigheten ha koll på läget, tack vare alla här på BC!

Någon som rest till USA med SAS senaste tiden? Tänkte på "attestation" om den fortfarande behövs? Vi ska resa med företaget till EWR på torsdag, 12 pers, där jag förväntas tillhandahålla korrekt information till alla för att inte "tappa ansiktet" . En fundering till, fungerar det att checka in online eller endast manuell incheckning? Vi reser bara med handbagage.

Per N skrev:Någon som rest till USA med SAS senaste tiden? Tänkte på "attestation" om den fortfarande behövs? Vi ska resa med företaget till EWR på torsdag, 12 pers, där jag förväntas tillhandahålla korrekt information till alla för att inte "tappa ansiktet" . En fundering till, fungerar det att checka in online eller endast manuell incheckning? Vi reser bara med handbagage.Klicka för att utvidga...
Ja den behövs den är bara på 2 sidor nu den lämnas vid gaten om man reser med SAS, ni kan checka in online och skriva ut boardingkort, Sas gör notering på det med bland annat en stämpel

Hem kan ni åka på ett digital boardingkort

Trevlig resa

011430121 skrev:Ja den behövs den är bara på 2 sidor nu den lämnas vid gaten om man reser med SAS, ni kan checka in online och skriva ut boardingkort, Sas gör notering på det med bland annat en stämpelHem kan ni åka på ett digital boardingkortTrevlig resaKlicka för att utvidga...
Toppen, tack för svar. Stämpeln du nämner, görs den vid gaten eller måste man passera incheckningen?

011430121 skrev:ni kan checka in online och skriva ut boardingkortKlicka för att utvidga...
Det har jag aldrig lyckats med till USA när jag flugit från Arlanda. Jag har utgått ifrån att det har med kontroll av ESTA/Visum att göra och har nog inte ens försökt de senaste gångerna. Hade ju varit smidigt om det hade fungerat.

Får en ny möjlighet att testa på fredag i nästa vecka.

Big Birger skrev:Det har jag aldrig lyckats med till USA när jag flugit från Arlanda. Jag har utgått ifrån att det har med kontroll av ESTA/Visum att göra och har nog inte ens försökt de senaste gångerna. Hade ju varit smidigt om det hade fungerat.Får en ny möjlighet att testa på fredag i nästa vecka.Klicka för att utvidga...
Senast jag flög fick jag SSSS och mitt resesällskap "klarade sig". Han kunde checka in ARN-OSL-EWR online men jag blev bara incheckad ARN-OSL.

Dock var vi båda tvungna att göra "USA document check" på OSL för att få boarding pass stämplat.

Hej! Blev lite orolig inför vår kommande Florida resa nu på Onsdag. Min tro var att det enda som man behövde idag är ett Covid Vaccin bevis. Så jag undrar vilken attestation menar ni?

Kraven som finns på plats efter 2022-06-12 enligt min tolkning:

COVID-19 Travel Information

COVID-19 Travel Information

favicon.ico

travel.state.gov

Corvette skrev:Hej! Blev lite orolig inför vår kommande Florida resa nu på Onsdag. Min tro var att det enda som man behövde idag är ett Covid Vaccin bevis. Så jag undrar vilken attestation menar ni?Kraven som finns på plats efter 2022-06-12 enligt min tolkning:COVID-19 Travel InformationCOVID-19 Travel Informationtravel.state.govKlicka för att utvidga...
Ska du flyga med SAS? I så fall är det nog denna som gäller https://www.flysas.com/content/dam/sas/pdfs/traffic-information/Passenger Attestation Form_EN.pdf

Det jag dock inte förstår är varför man ska intyga att man testats negativ eller är tillfrisknad från Covid.

Vad behövs inför USA resan nu? Jag och polarna drar om 2 veckor. Esta är
2705.png
, API är infyllt på SAS hemsida. Läste något om ett dokument på två sidor som intygar att man är Covid-19 negativ men hittar bara ett formulär på 5 sidor?

Edit: såg inlägget ovan med attestation

Något mer?

gneken skrev:Ska också till USA nu i veckan. För mig är det väldigt rörigt vad som gäller. Jag ser ju länkarna som länkats ovan och borde det inte bara räcka med att fylla i intyget som finns här?https://www.cdc.gov/quarantine/order-safe-travel.htmlSAS nämner inget om deras blankett under inreseregler på deras hemsida,https://www.sas.se/reseinfo/pass-id-visum/inreseregler/Klicka för att utvidga...
Jo, den kan du fylla i, jag gjorde det förra veckan och skrev ut. SAS version är bara på två sidor så vill man spara papper är den ju bättre att använda.

I tisdags hade SAS dessa papper redan printade som man kunde fylla i på plats på Arlanda, om man vågar chansa på att inte printa hemma.

Lite lustigt att detta är ett intyg att man är vaccinerad, men något bevis på att man är det behöver man inte visa upp...

Gick faktiskt dessa papper, i en annan version än den som länkades ovan mailade till mig idag. Då antar jag att allt är grönt om dessa är ifyllda och man är fullvaccinerad.

Första gången i usa, ska bli spännande att utforska NYC

Jag och sambo har tre sprutor, grabbarna 13-16 två var. Är vi fullvaccinerade?

Back